Šestková řada nVidie pro střední třídu | Kapitola 8
Seznam kapitol
Pokud některý z výrobců uvede novou řadu grafických karet, můžete vzít jed na to, že z nich během 6 měsíců odvodí levnější, cenově přístupné pod-typy. Zřídkakdy se vyplácí kupovat Hi-End a naprosté novinky, ti chytřejší si počkají, až cena původně exkluzivního zboží klesne na mnohem přijatelnější úroveň. A právě takový okamžik nastává u grafických karet řady GeForce 6800 - objevují se "lehké" typy s cenou pod 9500Kč (s DPH), naprostou novinkou je pak řada GeForce 6600 s rozhraním PCI express a cenou do 5000Kč.
K přetaktování byl použit PowerStrip 3.53. V tabulce můžete pozorovat výkonnostní nárůst u jednotlivých testů benchmarku 3DMark 2003.
|
GeForce 6600 PEG |
GeForce 6800 LE | GeForce 6800 | |||
300 / 275 |
oc 570 / 350 | 300 / 350 | oc 360 / 398 | 325 / 350 |
oc 385 / 460 | |
+% MHz |
90% / 27% | 20% / 14% | 18% / 31% | |||
3D Mark 2003 |
4929 | 7409 | 6082 | 6932 | 7311 | 8840 |
Wings of Fury |
164,6 | 219,5 | 163,5 | 193,9 | 173,6 | 205,8 |
Battle of Prox. | 34,5 | 52,7 | 48,9 | 52,7 | 57,6 | 70,5 |
Troll´´s Lair | 30,0 | 45,6 | 37,5 | 44,2 | 48,9 | 58,9 |
Mother Nature | 26,8 | 44,3 | 34,0 | 40,3 | 41,6 | 50,6 |
FillRate Single | 927,2 | 1242,6 | 1236,4 | 1414,7 | 1287,7 | 1660,8 |
Fillrate Multi | 2323,7 | 4043,4 | 2347,9 | 2815,2 | 3756,0 | 4463,1 |
Vertex Shader | 15,7 | 24,1 | 18,7 | 21,8 | 23,2 | 27,2 |
Pixel Shader | 59,8 | 102,2 | 69,3 | 83,6 | 96,3 | 117,8 |
RagTroll | 20,2 | 28,6 | 29,2 | 34,4 | 36,4 | 44,2 |
Za pozornost stojí jádro NV43. 110nm technologie má ještě slušné rezervy, jak dokazuje testovaná GF6600. Možnost přetaktovat jádro o 90% je velice unikátní jev; za celou historii PCT jsme se ještě s něčím podobným nesetkali. Hrubým výkonem se tak dostáváme na úroveň GF6800.
Možnosti OC u GeForce 6800 LE jsou poměrně průměrné, u 6800 mírně nadprůměrné (zvlášť paměti).
Závěr
Celkovou situaci bych si dovolil shrnout trochu atypicky, pomocí plusů a mínusů:
Leadtek WinFast PX6600 TD (GeForce 6600)
plusy:
moderní architektura, 2 pixel shadery na pipeline za nízkou cenu
výkon při operacích se složitými a komplexními shadery
overclocking
slušný poměr cena / výkon
"levná" karta pro Doom III
mínusy:
128bit sběrnice, dvoukanálový řadič
z toho vyplývající pokles výkonu při FSAA
pouze 3 vertex pipelines (vertex shadery) - ty se však nezdají být limitujícím faktorem
zatím jen PEG rozhraní
výkon (testované "non-GT" verze) není až tak převratný
cena: 4288 bez DPH
MSI GeForce 6800 LE
plusy:
moderní architektura, 2 pixel shadery na pipeline
výkon při operacích se složitými a komplexními shadery
256 bitová sběrnice
AGP 8x (dostupnost)
zajímavá cena
mínusy:
hlučný chladič
"jen" 4 vertex pipeline
větší rozměry (délka 216mm)
cena: 7550 bez DPH
MSI NX6800 (GeForce 6800)
plusy:
moderní architektura, 2 pixel shadery na pipeline
výkon při operacích se složitými a komplexními shadery
256 bitová sběrnice
AGP 8x (dostupnost)
velmi kvalitní chlazení s regulací, mohlo by však být ještě tišší
mínusy:
cena se blíží levnějším modelům X800PRO, která je celkově výkonnější (avšak nedostupná)
větší rozměry (délka 216mm)
chlazení by mohlo být ještě tišší
cena: 9500 bez DPH
Pokud stále nemáte jasno, nebo na koupi nového hardwaru tolik nechvátáte, můžete počkat na několik dalších novinek, které se v nejbližších měsících objeví. Již v této době by se měla začít rozšiřovat i výkonnější GF6600GT, kterou bude následovat konkurenční X700PRO. Později (zřejmě konec roku) lze čekat další trojku: X800SE, X700XT a AGP verzi GF6600.
Podle dosavadních informací by měla být první v pořadí X800SE (aktivních 8 pipelines ze 16, všech 6 vertex pipelines, 256-bit sběrnice, AGP 8x, zřejmě i PEG 16x verze, jádro: 425MHz, paměti 400MHz, 256MB, 256-bit sběrnice). Bohužel je nástupní cena pro Evropu nepříjemně vysoká (400), ale čeká se rychlý pokles. X800SE by měla výkonnostně konkurovat recenzované GF6800, takže se určitě máme na co těšit.
Grafické karty zapůjčila společnost LEVI, které tímto děkujeme.