Spojeni proti Unity aneb jak si proti sobě poštvat herní vývojáře
i Zdroj: Unity
Hry Článek Spojeni proti Unity aneb jak si proti sobě poštvat herní vývojáře

Spojeni proti Unity aneb jak si proti sobě poštvat herní vývojáře | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 9. 2023 09:45 9

Seznam kapitol

1. Když šéf začne přemýšlet 2. Vycházet s komunitou 3. Závazek pro obě strany 4. Odejít jinam

Týden se odehrává velké drama kolem výrobce herního middleware Unity – a hlavně změny modelu placení, který doslova rozzuřil celou herní komunitu. Základním problémem není ani zvýšení cen, ale způsob, jakým vedení Unity k celé té věci přistoupilo.

Reklama

Je možné, že to celé byl jen neuvážený krok a že si manažeři i akcionáři Unity uvědomují, že to podělali – hlavně proto, že jim řada vývojářů začala oznamovat, že buď přestanou nabízet svoje hry na Unity po prvním lednu, začali vypínat monetizační funkce Unity ve svých hrách, začali hrozit, že přejdou s dalším anebo dokonce se současným rozpracovaným projektem na jiný middleware.

Ze strany Unity se konečně objevila nějaká reakce v otevřeném dopisu komunitě, změny a zmírnění podmínek. Dotčené by neměly být hry vytvářené s jakoukoliv aktuálně podporovanou verzí Unity, změny se mají týkat až verze LTS plánované na rok 2024 (či později). Není to vítězství, je to ale aspoň nějaký pokrok.

Začínají se objevovat i tutorialy, jak přejít na jiné enginy, jako je například Open Source engine Godot. Tohle nebude jediná věc, která se stane. Unity si opravdu neudělalo dobrou službu – a kdo ví, třeba opravdu popíchla vývojářskou komunitu k tomu, aby se zaměřili víc na řešení open source. To může být plně vyhovující pro menší projekty – a pak dojde k tomu, že Unity ztratí zdroj „vývojářů zdarma“.

Ti „patlalové“, kteří dělají malé a nevýnosné projekty, se totiž na Unity učili – a tím pádem mohli snadno vstupovat do větších týmů a podílet se na větších projektech na Unity. Vývojáři, kteří nic nevydělávají, stále nejsou mínusem, protože jsou stále na vaší platformě a neučí se konkurenční platformu, což je důležité.

Ostatně už před lety Bill Gates prohlásil, že mu míň vadí piráti na jejich platformě než ti, kteří přecházejí jinam. To se stalo například se vzestupem Open Source na Windows, kde řada programů plně nahradila ty od Microsoftu. Já například pro psaní používám Libre Office – a po čase jsem zjistil, že mě návrat k MS Office vlastně už ani nezajímá, že bych musel jenom hledat, co je tam všechno jinak a kde je to jinak. 

Faktor setrvačnosti a zvyku je důležitý nejen u uživatelů, ale i u vývojářů. Pokud se ve světle současné krize kolem Unity vynoří schopná alternativa, pokud to vedení Unity nezvládne komunikačně vyřešit a situaci včas stabilizovat, může to znamenat ztrátu vývojářů, a tím pádem i propad plánovaných příjmů. 

Unity je stále v červených číslech – a to poslední, co si mohou přát, je odchod týmů, které dělají úspěšné projekty. A to, že se je pokusí zmáčknout, se taky může vymstít – na Unity vznikl například nejen nás Beat Saber, ale taky Pokémon Go od Nianticu, které spolupracuje s Nintendem. A řekl bych, že v zájmu Unity je neudělat dvě věci: Vyhnat jinam úspěšné vývojáře a naštvat Nintendo!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama