Stavba domácí Digital Audio Workstation | Kapitola 4
Seznam kapitol
V dnešní době plné techniky se fenomén počítače nevyhnul ani hudební tvorbě a produkci. Každý si může v podstatě na koleně vytvořit kompletní skladbu a pokusit se konkurovat na hudebním poli ostatním producentům. A věřte tomu, že konkurovat můžete i s vybavením za pár desítek tisíc. Co koupit do takového domácího produkčního a případně i nahrávacího studia, se dozvíte z tohoto článku.
Zdatnější angličtináři si z názvu mohou odvodit, že jde o reproduktory určené pro blízký poslech, což je v řádu maximálně metru až dvou. Správné umístění monitorů je věda sama o sobě, mohu však nabídnout základní diagram pro rozmístění a posez:
Monitory mají správně být umístěný tak, aby vaše hlava (uši) byla v trojúhelníku mezi oběma reproduktory. Zároveň by vaše uši měly být někde ve středu mezi basovým a výškovým reproduktorem. Tak dosáhnete správného poslechu.
A čím se liší near-fieldy od normálních repráků? Jsou speciálně designované pro studiové použití, mají tedy pevnou konstrukci, která by měla hrát dobře i při vysokých hlasitostech a vyrovnanou frekvenční charakteristiku. To je velmi důležité. Některé reprobedny jsou dělané hlavně na líbivý poslech, aby se posluchači zvuk zamlouvaly. Ne tak pořádné near-fieldy, ty musí hrát vyrovnaně, ploše, někdy až suše a nezajímavě. Je to kvůli tomu, abyste měli vždy ten nejvíce kritický poslech a objevily možné chyby v mixu. Umožní vám tedy slyšet chyby, které na normálních bednách vůbec nepostřehnete. Tady to najednou bude slyšet více a vám to bude vadit. To je přesně ten důvod, proč se vyplatí si near-fieldy koupit.
Razantně odrazuji od tvorby na jakýchkoliv 5.1 konzumních systémech domácího kina, to je zcela nevhodné a raději zvolte 2.0 konfiguraci.
U následujících konkrétních modelů studiových monitorů se zdržím vlastních komentářů, jelikož posouzení jednotlivých modelů je na každém individuálně. Naprosto ideální je si před koupí nechat jednotlivé reproduktory předvést v akci, což u většiny tuzemských prodejců není po předchozí domluvě problém.
Vše jsou tzv. aktivní reproduktory, tedy mají vestavěný zesilovač. Ve studiu se obyčejně pasivní repro moc nepoužívá, z různých důvodů to není příliš vhodné. Jedná se o dvoupásmové kousky, jelikož třípásmové jsou povětšinou velmi drahé, dvoupásmové jsou proto v domácích podmínkách používanější. Jsou seřazeny od těch „horších“, tedy nejlevnějších, až po ty dražší. Ty nejdražší tu pochopitelně nejsou, ty se pohybují v řádek stovek tisíc korun.
ESI nEar 05 Experience
Bass reproduktor: 5“
Výškový reproduktor: 1“
Frekvenční rozsah: 60Hz – 22 KHz
Bi-Amplified
Současná cena (za pár): 6500Kč vč. DPH
Behringer B2030A Truth
Basový reproduktor: 6 ¾“
Výškový reproduktor: ¾“
Frekvenční rozsah: 50Hz – 21KHz
Bi Amplified
Současná cena (za pár): 7000Kč vč. DPH
KRK RP6
Bass reproduktor: 6“
Výškový reproduktor: 1“
Frekvenční rozsah: 49 Hz – 20 KHz
Bi Amplified
Současná cena (za pár): 10000Kč vč. DPH
Fostex PM1-MKII
Bass reproduktor: 6,5“
Výškový reproduktor: 1“
Frekvenční rozsah: 50 Hz – 20 KHz
Poznámka: Osobně mám právě tyto reproduktory. MKII je vylepšená nová řada od Fostexu, což je Japonská firma. Mají bassreflex vpředu a mohu je vřele doporučit.
Současná cena (za pár): 9600Kč vč. DPH
Adam A7
Bass reproduktor (Rohacell/Kevlar): 6,5“ (Bassreflex vpředu)
Výškový reproduktor: A.R.T. Technology, páskový
Frekvenční rozsah: 46 Hz – 35 KHz
Současná cena (za pár): 18000Kč vč. DPH