Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností

Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností | Kapitola 3

Z. Obermaier

Z. Obermaier

17. 5. 2017 03:00 29

Seznam kapitol

1. GeForce GTX 1080 Ti na maximum 2. Asus GTX 1080 Ti Turbo 3. Frekvence karty "na vzduchu" 4. Stabilita taktů na vzduchu – 13 her 5. Co brzdí GTX 1080 Ti?
6. Maximální přetaktování na vzduchu 7. Úprava BIOSu a limitů karty 8. Přetaktování GTX 1080 Ti pod vodou 9. Výsledky her před a po přetaktování 10. Závěr a doporučení

V dnešním článku vám představíme taktování velkého Pascalu, neboli čipu GP102, na kartě GeForce GTX 1080 Ti. Vezmeme nejlevnější model od Asusu, vyzkoušíme taktování na vzduchu, poté jej osadíme vodním blokem, vyměníme BIOS a vypneme limity. Výkonnější referenci GeForce GTX 1080 Ti najdete jen těžko (2,1 GHz).

Reklama

Frekvence karty "na vzduchu"

Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností
i Zdroj: PCTuning.cz

První obrázek ukazuje průběh v Crysis 3, který jsem použil i jako „zahřívač“ karty pro další měření. Nastavení aplikace bylo na „Ultra“, tedy vše na maximum při rozlišení 3840x2160. Karta byla nastavená na 100 procent TDP, a limity TDP i teploty spojené - tedy default bez žádných změn. Teplota karty je ve stavu zahřátí kolem 81 °C, ventilátor jede průměrně na 54 procent. Karta nejprve nastaví frekvenci 1848 MHz, která postupně klesá. Nejnižší byla 1750 MHz, průměr někde kolem 1800 MHz.

Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností
i Zdroj: PCTuning.cz

Následuje ta samá hra a ten samý průběh, ale po dvaceti minutách intenzivní zátěže. Chtěl jsem vidět, kam až frekvence klesnou. Nešlo o nijak dramatickou změnu, frekvence karty kmitala někde mezi 1820 MHz a 1780 MHz, průměr opět někde kolem 1800 MHz. Takhle se chová karta ve většině her, a dá se říci, že podobná čísla jsou jejím frekvenčním mediánem.

Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností
i Zdroj: PCTuning.cz

Další krok byl posunutí TDP limitu o 20 procent, tedy na maximum. Není žádným zázrakem, že se frekvence karty po dvaceti minutách maximální zátěže ustálila a už se nehýbala nahoru a dolů. Chladič bez problémů kartu uchladí v limitech, a také TDP limit nebyl dosažen často, téměř vůbec. Frekvence jádra byla 1848 MHz.

Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností
i Zdroj: PCTuning.cz

Další scénář byl shodný s tím předchozím, tedy opět TDP na hodnotě +20 procent. Tentokrát jsem ale zvýšil frekvence jádra o 100 MHz posuvníkem v taktovací utilitě. Kdo by čekal, že frekvence naroste o 100 MHz, ten by se mýlil. Turbo Boost u GeForce nefunguje lineárně (ale ve skocích po 13 MHz) a hovoří do něj mnoho faktorů. Reálná frekvence se zvýšila jen o 53 MHz na hodnotu 1898 MHz.

Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností
i Zdroj: PCTuning.cz

Předposlední pokus byl podobný těm předchozím, TDP je samozřejmě navýšené o 20 procent a jádro navíc přetaktované o 150 MHz v taktovací utilitě. My už víme, že reálná frekvence po dvaceti minutách bude nižší než bychom čekali dle nárůstu v aplikaci. V reálu je to 1949 MHz, tedy nárůst 101 MHz.

Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností
i Zdroj: PCTuning.cz

Finální měření bylo také maximální hodnotou, která byla ještě stabilní – maximální přetaktování jádra GPU. TDP bylo navýšeno o 20 procent a posuvník v taktovací aplikaci jsem nastavil na +170 MHz. Po dalších dvaceti minutách maximální herní zátěže, se frekvence ustálila na 1974 MHz, což je nárůst 126 MHz. Tato hodnota je absolutní stabilní maximum této karty na vzduchu. Vše další už nebylo stabilní. K celkovému taktování se ale dostaneme později.

Taktujeme GeForce GTX 1080 Ti: s vodou na hranici možností
i Zdroj: PCTuning.cz

Zhodnocení chování karty na vzduchu je nasnadě. Po vybalení z krabice, bez jakýchkoliv zásahů a ladění, dosahuje tato karta ve hrách průměrné frekvence jádra 1800 MHz, v prvních vteřinách a minutách mohou být takty vyšší, postupně ale při dlouhodobé zátěži klesají až k hodnotě mírně pod 1800 MHz, průměr je ale oněch 1800 MHz. Pokud posuneme TDP na maximum a zvýšíme takty na maximální hodnotu (+170 MHz), dostaneme reálný takt v náročných hrách (po dvaceti minutách hraní) 1974 MHz. Jde o reálný nárůst kolem 174 MHz. Nárůst frekvencí a (možná) také výkonu je necelých 10 procent. V následující kapitole se podíváme ještě v rychlosti na reálné takty v dalších hrách...

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama