Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný | Kapitola 4

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

11. 2. 2014 03:00 61

Seznam kapitol

1. Asus Radeon R9 290 DirectCU II OC 2. Sapphire Radeon R9 290 3. Gigabyte Radeon R9 290X OC 4. Srovnávací tabulka, sestava, hry a metodika 5. 3DMark 11, 3DMark, Anno 2070 6. Bioshock: Infinite, Crysis 3 7. Far Cry 3, Grid 2
8. Hitman: Absolution, Max Payne 3 9. Metro: Last Light, Tomb Raider 10. Přetaktování 11. Hlučnost, teploty, spotřeba 12. Celkový výkon 13. Poměr cena/výkon 14. Závěr

Po testu dvou GeForce GTX 780 (Ti) přinášíme srovnání AMD Radeonů R9 290(X). Na mušku jsme si tentokrát vzali hned tři karty — referenční verzi Radeonu R9 290 od Sapphire, stejný model v s chladičem DirectCU II a přetaktováním od Asusu a přetaktovaný Radeon R9 290X s chladičem WindForce 3X od Gigabyte.

Reklama

Shrnující tabulka s parametry testovaných karet

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Testovací sestava

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Pro testování využíváme 27" monitor BenQ BL2710PTJeho displej má rozlišení 2560 × 1440 bodů, což je zatím nejúspěšnější standard, který díky cenové dostupnosti připadá v úvahu jako lepší alternativa pro dnes už superlevné LCD s plným HD rozlišením 1920 × 1080 bodů.

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Tento monitor je primárně určený pro nasazení v profi sféře (je navržený pro CAD/CAM). Má panel s technologií AHVA, pokrývá 100 % barevného prostoru sRGB a je vybavený řadou technologií, které zlepšují ergonomii při práci. Z nich zmíním technologii flicker-free, která eliminuje blikání podsvícení při sníženém jasu (jas LED pro podsvícení není regulovaný pomocí PWM), senzor pro automatickou úpravu jasu v závislosti na světelných podmínkách, podstavec se širokým rozsahem možností polohování včetně pivotu s automatickým otáčením obrazu po otočení panelu nebo třeba hub USB 3.0 s dvojicí snadno dostupných konektorů po straně rámečku.

Pro naše účely je ale nejpodstatnější to, že nabízí kýžené rozlišení potřebné pro testování výkonných karet a kombinaci všech běžně využívaných vstupů VGA, DVI, HDMI a DisplayPort.

Metodika testování

Abych mohl snadno srovnat velké množství karet, použil jsem skladbu celkem devíti moderních, populární a hardwarově náročných her. Hry jsem testoval v rozlišení 2560 × 1440 px. Co se týče vyhlazování hran, testoval jsem s režimy bez, se čtyřnásobným vyhlazováním a také režim s osminásobným vyhlazováním hran, byť je jeho přínos většinou velmi malý. Osminásobné vyhlazování jsem pochopitelně testoval jen u her, které zapnutí tohoto režimu podporují.

Testovací hry

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Anno 2070 — K měření výkon jsem vybral jednu z map v režimu volného stavění, kdy jsem na ostrově postavil základní osadu a následně jsem pomocí programu FRAPS měřil výkon při průletu kamerou nad celým ostrovem.

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Bioshock: Infinite — Výkon jsem testoval pomocí vestavěného benchmarku. Vnitřní měření výkonu však zatím neběží správně, framerate jsem proto měřil pomocí programu Fraps.

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Crysis 3 — K měření jsem vybral lokaci na zarostlém nádraží, která je rozlehlá a současně díky děravé střeše plná nepřímého osvětlení. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps při přibližně minutovém průchodu po mapě.

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Far Cry 3 — K měření jsem vybral úsek, kdy jdete dobýt první kemp. Výkon jsem měřil při rychlém proběhnutí kempu, měřený úsek byl přibližně minutu dlouhý. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps.

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Grid 2 — K měření výkonu používám vestavěný benchmark. Po jeho spuštění počítačem ovládané auto odjede jedno kolo závodu ve městě Chicago. Testovací scéna je dlouhá přibližně dvě a půl minuty a výsledky testu odpovídají nárokům hry při skutečném hraní.

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Hitman: Absolution — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon při průletu kamery nad zaplněným čínským náměstím.

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Max Payne 3 — K měření výkonu jsem zvolil úvod hry s přestřelkami proti mafii v moderním mrakodrapu.

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Metro: Last Light — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 11 s nastavením kvality Very High bez i se zapnutým vyhlazováním hran.

Test tří Radeonů R9 290(X) — Hlučný, tichý a výkonný
i Zdroj: PCTuning.cz

Tomb Raider — Tomb Raider má vestavěný benchmark. Ten dle mých zkušeností přibližně odpovídá i nárokům při skutečném hraní, při testování jsem jej proto použil.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama