Třicet let „empétrojky“ aneb jak MP3 změnila hudbu i nás
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Zábava Článek Třicet let „empétrojky“ aneb jak MP3 změnila hudbu i nás

Třicet let „empétrojky“ aneb jak MP3 změnila hudbu i nás | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

34

Seznam kapitol

1. Technologická proměna 2. Počátky pirátství 3. Nástup MP3 4. První kontakt s hudbou 5. Díky, MP3!

Je to neuvěřitelné, ale přelomový formát MP3 slaví třicet let. Ztrátový kodek založený na psychofyziologii vnímání hudby způsobil revoluci, pro některé v dobrém slova smyslu a pro jiné v tom špatném.

Reklama

A potom přišlo MP3, což někteří zažili nejprve ve formě kolejního skupinového sdílení – a já jsem se s tímto formátem setkal ve chvíli, kdy jsem dostal na recenzi Diamond Rio PMP300, první přenosný MP3 walkman. Ta věc mě dostala okamžitě – a to nejenom tím, že nepřeskakovala při pohybu jako CD přehrávač a ani neoscilovala rychlost přehrávání v závislosti na mizérii pásky a klesajícím napětí baterie jako u páskových walkmanů. To, co mě opravdu dostalo, byla funkce „Repeat One“, která fungovala stejně jako na CD – ale bez přeskakování a hledání, prostě to jelo a jelo a jelo, což mi dovolovalo vyvařovat si mozek odrhováky.

Diamond Rio PMP300 ale bylo nákladné, vyžadovalo to šílené paměťové karty Smart Media a songy se do toho ládovaly přes paralelní port a speciální software. Takže moje MP3 revoluce přišla až s přehrávačem Diva MP3 Player, který jel na jednu tužkovou baterii a jako paměťové médium měl klasické Compact Flash Type II karty, které měly tu zásadní výhodu, že se daly strčit s adaptérem do PCMCIA slotu a na notebooku jste mohli mít obří knihovnu, ze které se daly písničky futrovat na kartu tak rychle, jak to jenom dovolila. Napster time!

To už bylo období, kdy se začal nahrávací průmysl obracet jak proti Napsteru, ale i proti MP3 přehrávačům, což ale u soudu ve sporu Recording Industry Ass'n of America v. Diamond Multimedia Systems, Inc. (1999) prohráli s tím, že Diamond může přehrávače dělat a lidi si můžou konvertovat svoje vlastní písničky, které si koupili na svých vlastních médiích. To bylo totiž legální – to, co nebylo legální, bylo sdílení, což je forma nelegálního vydávání a také v USA stahování, tedy pirátění. U nás stahování legální bylo, bylo to kryté kopií pro osobní potřebu, což se hojně zneužívalo. 

Pointa byla v tom, že se jako obvykle pokoušeli aplikovat zastaralé právo na prudce se vyvíjející technologický svět. Kopírování pro osobní potřebu bylo povoleno, protože se předpokládalo, že půjde o analogové kopie s degradující kvalitou – to už porušovalo kopírování CD, ale opravdová exploze přišla právě s MP3, které dovolilo srazit velikost skladby zhruba desetkrát, což dovolovalo sdílení i přes dial-up, tedy vytáčené datové připojení. A to byla ta věc, která vyprovokovala autorskoprávní organizace k akci – nutno podotknout, že k velice kontraproduktivní akci.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama