truform-od-teorie-k-praxi
Hardware Článek TruForm - od teorie k praxi

TruForm - od teorie k praxi | Kapitola 6

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

7. 4. 2003 00:00 25

Seznam kapitol

1. Proč prostě nepřidat trojúhelníky 2. RT-patches - nevyužitý potenciál 3. N-patches - jak to funguje 4. N-patches - pokračování 5. Které karty a hry už umí N-Patches? 6. Závěr

Už jste určitě slyšeli o jakoby zazračné technologii prosazované firmou ATi spolu s Radeony od typu 8500, která má jako mávnutím kouzelného proutku hranaté modely z dnešních her přetvořit v krásně zaoblené s realističtějšími odlesky. Jak je to s TruFormem v současných hrách doopravdy, jak funguje a co vedlo k jeho vzniku se dozvíte z následujícího článku.

Reklama

N-Patches (TruForm) je určitě perspektivní technologie, která hlavně s příchodem DirectX 9 her snad získá širší využití. Zatím však musím říct, že v současných titulech ještě není jeho implementace dotažená. Shrňme si pro a proti v obecné rovině:

Výhody:

  • AGP a paměťová sběrnice značně ušetřena
  • opět snadné modelování, pro zjemnění stačí změnit teselation level, počet rozdělení
  • využití T&L jednotky, nezatěžování CPU
  • použití trojúhelníků umožní použít stíny a osvětlení bez lightmaps (využití shaderů a T&L)
  • všechny modely mohou být definovány jedním způsobem, ať už karta nebo ovladače N-Patches podporují nebo ne
  • hotový software nevyžaduje většinou náročné přepracování
  • potenciální možnost vynutit N-Patches v ovladačích
  • hlavně hezčí a realističtější vzhled modelů

Nevýhody:

  • kámen úrazu - mnoho aplikací nepoužívá k výpočtu osvětlení jen normálových vektorů, ale také lightmaps a jiné techniky, které ukládají předpočítané hodnoty pro vrcholy
  • vhodné tedy pro aplikace používající standardní zdroje světla a možností T&L jednotky
  • možnost vynutit podporu pro všechny aplikace v ovladačích (v jiných případech zároveň výhoda) - problém se scénami vykreslenými více průchody (tam kde se například používají proceduralní textury a lightmaps)

S definitivním ortelem počkejme ještě nějakou dobu než se (ne)objeví hry či jiné aplikace (třeba i CAD), kde budou N-Patches skutečně dobře využity.

Grafickou kartu (Radeon 9500 128MB), na které byly provedeny měření a pořízeny screenshoty zapůjčila firma LEVI.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama