truform-od-teorie-k-praxi
Hardware Článek TruForm - od teorie k praxi

TruForm - od teorie k praxi | Kapitola 5

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

7. 4. 2003 00:00 25

Seznam kapitol

1. Proč prostě nepřidat trojúhelníky 2. RT-patches - nevyužitý potenciál 3. N-patches - jak to funguje 4. N-patches - pokračování 5. Které karty a hry už umí N-Patches? 6. Závěr

Už jste určitě slyšeli o jakoby zazračné technologii prosazované firmou ATi spolu s Radeony od typu 8500, která má jako mávnutím kouzelného proutku hranaté modely z dnešních her přetvořit v krásně zaoblené s realističtějšími odlesky. Jak je to s TruFormem v současných hrách doopravdy, jak funguje a co vedlo k jeho vzniku se dozvíte z následujícího článku.

Reklama

Podpora pro TruForm je tedy definována již v DirectX 8, v DirectX 9 pak dochází k rozšíření například o adaptivní teselaci nebo o zadání úrovně teselace nejen pevnou ale i desetinnou hodnotou (TruForm2, který je k dispozici v Radeonech vycházejících z jádra R300). V DX9 jsou N-Patches také využity ve spojení s Displacement Mappingem. Hardwarovou podporu pro N-Patches najdeme v Radeonu 8500, 9100, 9500, 9700 a novějších. Softwarovou implementaci v ovladačích pak už u Radeonu 7500 a později u 9000. Také Matrox Parhelia má HW podporu pro N-Patches, ale pouze pod DirectX, v OpenGL je totiž překážkou patent ATi (extenze GL_ATI_pn_triangles). Úplně jiná situace je u plně programovatelného VPU 3Dlabs P10, kde lze podporu povrchů vyššího řádu naprogramovat.

Zajímavější je asi však, které hry již obsahují podporu pro TruForm, aby nezůstalo u jediného dema od ATi. Ta na svých stránkách proklamuje, že tyto tituly již podporu TruForm mají implementovánu:

  • Command&Conquer: Renegade
  • Deadly Toonz
  • Earth and Beyond
  • Half-Life
  • Half-Life: Counter-Strike
  • Madden 2003
  • Myth 3
  • Neverwinter Nights
  • New World Order
  • Rainbow Six: Raven Shield
  • Return to Castle Wolfenstein
  • Serious Sam
  • Serious Sam: The Second Encounter
  • Soul Reaver 2
  • Star Wars Galaxies Online
  • Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
  • Stokerider
  • Team Fortress Classic
  • Unreal Tournament 2003

Podívejme se tedy na dvě hry u nichž je podpora TruForm nejvíc známa - Serious Sam a Return to Castle Wolfenstein.

Return To Castle Wolfenstein

TruForm můžete zapínat buď pomocí konzole nebo v souboru wolfconfig.cfg. V konzoli použijte příkazy:

\r_ext_ATI_pn_triangles "1" (tedy nastavte hodnotu misto na 0 - vypnuto na 1)

\r_ati_truform_tess "1" (nastavte úroveň teselace na 1 - 7)

V případě potřeby restartujte grafický režim příkazem \vid_restart.

Nyní se podívejme, jak zapnutí jednotlivých úrovní TruFormu ovlivní modely ve hře:

TruForm - od teorie k praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

Pro lepší porovnání rozdílů na modelu vojáka si stáhněte následující screenshoty:

Zapínání TruFormu ve hře funguje korektně až od verze 1.33. Chtěl jsem otestovat vliv jednotlivých úrovní teselace na výkon, ale benchmark je udělán pouze pro multi-player verzi Wolfensteina a tam podle všeho zase nefunguje zapínání TruFormu. Takže jen pro přehlednost jsem shrnul v grafu aktuální fps ze screenshotů, které podle mého subjektivního pozorování docela odpovídají ztrátě fps při zapnutí TruFormu při hraní single-playeru (CPU 1.3GHz, Radeon 9500).

TruForm - od teorie k praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

Serious Sam : The Second Encounter

Ještě mnohem zajímavější je situace v této hře (od novějších patchů platí to samé i pro první díl této hry). Hra má sice TruForm implementován, ale pouze v jedné místnosti Technology Testu, ne přímo v samotné hře. Podívejme se na následující obrázky:

TruForm - od teorie k praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

Na prvním obrázku je TruForm vypnut, na druhém je zapnut (úroveň 3). Všimněte si, že levá konvička zůstala netransformována. V této místnosti Technology testu tedy TruForm funguje správně, je použit pouze na určité modely. Na dolní obrázku je také TruForm třetí úrovně, ale v tzv. force (tedy vynuceném) módu. Tento mód pak funguje i v celé hře. Transformovány jsou tedy všechny modely, což má samozřejmě důsledek v některých takto vzniklých chybách zobrazení a také ve značné ztrátě hodnoty snímků za sekundu. Opět jsem tedy provedl pár měření ztráty výkonu na demu Elephant Atrium (CPU 1.3GHz, Radeon 9500):

TruForm - od teorie k praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud si vzpomenete na článek o Radeonu 9000 Pro, tak se ukazuje, že TruForm jednotka Radeonu 8500 prokazovala menší ztráty výkonu . Mohlo by to ukazovat na to, že TruForm v R300 je alespoň v dosavadních Catalystech částečně softwarový, jak se domnívají v recenzi Radeona 9700Pro na rage3d.com.

Ještě se podívejme na jeden příklad z chyb, které jsem zmiňoval:

TruForm - od teorie k praxi
i Zdroj: PCTuning.cz

Kostka lékarničky se zaoblila a textura již není správně nanesená, výsledek je dost nepěkný. Na stromech či tělech nepřátel dopadne TruForm o hodně lépe, viz následující screenshot, opět s postupným zapínáním teselace:

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama