PCTuning Článek

Úvaha: Copy&Paste + Google. Jak se ztrácí naše znalosti

Michal Rybka
Michal Rybka
1. 12. 2012 12:00 46 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Arabské jaro 2. Věrohodnost informací 3. Copy&paste nesmyslu 4. Vzpomínkové klamy 5. Proces zapomínání
6. Objevovat už objevené 7. Ztráta jedinečných vědomostí 8. Absence databáze 9. Dobrovolníci nestačí

Byl jsem vyzýván, abych napsal nějaký názor na to, jak se nám ITU pokouší cenzurovat internet. Protože o tom teď píše každý. Jenomže stejně jako každý jiný o tom, co se na zasedání ITU odehraje, vím prdlajz a nehodlám jako každý jiný tepat prázdnou slámu. I bez cenzorů má internet problémů dost!

Reklama
Reklama

Obrovský problém s pamětí nejsou jenom vzpomínkové klamy, které vám do hlavy napumpují věci, které se nikdy nestaly, ale také prostý proces zapomínání. Potká to každého a proto je tak nutné dokumentovat svoji práci a psát si deníky – bez nich prostě zapomenete, proč jste začali dělat to, co jste dělali a proč jste se rozhodovali tak, jak jste se rozhodovali.

Bavil jsem se s člověkem, který v 80. letech programoval hry pro Commodore C64. Vyprávěl mi, jak se tehdy dělaly ochrany proti kopírování – možností bylo mnoho, protože disketové mechaniky pro Commodore měly vlastní procesor, operační systém a RAM, takže se v té době dělaly takové věci, že jste si z diskety načetli malý kus kódu, v RAM Commodoru dekomprimovali / rozšifrovali vlastní loader, ten jste odeslali do mechaniky a totálně jste přeprogramovali její chování. Disketa měla jenom malý kus standardního formátu, zbytek byla podivnost, kterou jste si sami vymysleli a která nešla načíst žádným standardním kopírovacím softwarem.

Autor si stále zhruba pamatoval, jak se to dělalo, ale už si to nepamatoval konkrétně a nepamatoval si, jak byla konkrétně chráněna ta či ona hra, kterou dělal. V podstatě se dostal do stavu, kdy by nebyl sám schopen zkopírovat hru, kterou chránil systém, který on sám vymyslel. A není jediný: Opakovaně jsem se setkával s tím, že jsem narážel na ochrany, o kterých už si nikdo nepamatoval, jak vlastně fungují. Myslím, že s pořádnou dávkou motivace a kofeinu by se vývojářům z té dané generace povedlo takovou ochranu prolomit, i když by měli potíže.

Je mi ale zcela jasné, že až tato generace vymře, nebude mít nikdo ani potuchy, jak to fungovalo a ve chvíli, kdy daný software nepůjde načíst, se jeho obsah z říše faktů přesune do říše legend. Pak budeme omezeni jenom na tu část softwarového světa, ze kterého piráti v minulosti vyrubali ochrany a který lze díky nim spouštět na standardních emulátorech.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning