Úvaha: Nechceme být piráty. Ale vezměte si naše peníze!
PCTuning Článek

Úvaha: Nechceme být piráty. Ale vezměte si naše peníze!

Michal Rybka

Michal Rybka

15. 6. 2012 03:00 56

Seznam kapitol

1. Televize je out 2. Distribuce z dob krále Klacka 3. Svět rozdělený na škatulky 4. Internet mění vše 5. Světlo na konci tunelu 6. Ještě si počkáme

Zatímco si vydavatelé stěžují na pirátství, řeší spousta jiných lidí po světě jeden problém: Jak se dostat k aktuálním seriálům – a to legálně? Data ukazují, že sledování televize je v úpadku a začíná pozvolna kopírovat tu samou trajektorii, kterou prošel tisk: Zpočátku pomalý, ale stále se zrychlující propad ve sledovanosti.

Reklama
Reklama

Dlouhou dobu nikdo nenabízel rozumnou alternativu, která by zákazníkům nabídla podobné služby legálně: Nenabízel jim prémiový obsah ve výborné kvalitě a za rozumnou cenu. A tím vznikl problém: Jakmile se jednou zákazník naučí, že je něco „zdarma“, je problém přesvědčit ho k placení. Obecná strategie říká, že je možné nabízet zboží „co nejlevněji“, třeba i za mírný paušál, ale zákazník by neměl mít pocit, že je něco zcela zdarma. Problém „nulové ceny“ přitom nezasáhl filmový průmysl poprvé. Ve skutečnosti se to stalo už několikrát.

Poprvé to zasáhlo filmový průmysl ve chvíli, kdy televize nabídla filmy „zdarma“ (byť prorvané reklamami), což část diváků přesunulo z kin k obrazovkám. Situaci zhoršil příchod rekordérů, které dovolovaly reklamy přeskočit a nebo z vysílaných filmů udělat nahrávky, které si lidi vyměňovali. Ve výsledku tu pak byl distribuční kanál, který nabízel filmy v nižší kvalitě, než mělo kino a nebyl zákazníky ovlivnitelný, ale co, jednou ty zajímavé filmy přijdou.

Úvaha: Nechceme být piráty. Ale vezměte si naše peníze!

Už tohle byl „kanál zdarma“, který se distributoři neúspěšně snažili ucpat ochranami proti kopírování. Jejich snažení v této oblasti zaniklo hlavně proto, že digitální distribuce nabídla mnohem globálnější a efektivnější kanál. Proto dnes bojují spíše proti pirátům než „nahrávačům“. Kdyby ale nad piráty zvítězili, byli by „nahrávači“ zase na pořadu dne. Nepochybujte o tom, to samé se týká ochrany HDMI – ta je dnes irelevantní taky jen kvůli pirátům.

Jakým způsobem tedy na digitální distribuci vydělat a nedohnat sama sebe ke zničení kvůli absenci zisků? HBO se zachovalo celkem logicky: Nabídlo digitální distribuční službu HBO2GO všem, kteří platí regulérní předplatné na kabelovce nebo satelitu. Streamování obsahu je „dodatková služba“ ke klasickému předplatnému s tím, že si stále musíte obstarat normální předplatné.

Úvaha: Nechceme být piráty. Ale vezměte si naše peníze!

Tento model vychází z toho, že i když je předplatné pro HBO nízké, většina zákazníků ho nechává trvale běžet a nestává se, že by si lidi zakládali a rušili účty jen proto, aby se čas od času podívali na nový obsah. Na internetu to funguje tak, že když obsah někde plynule přibývá, stačí se tak jednou za tři měsíce podívat, co je nového – a díky cyklování mezi různými placenými stránkami máte celkem levný přístup k velkému množství obsahu.

Jenomže pro normálně fungující službu, jako je HBO, je důležitá stabilní základna platících zákazníků. Potřebujete mít hodně diváků, kteří vám generují stabilní příjmy, z nichž pak vyrábíte vlastní tvorbu. Jakmile kritická masa diváků u nějaké show poklesne pod kritickou mez, přijdou zlí lidé se spreadsheetem v jedné ruce a nůžkami v druhé ruce a vaši show odstřihnou. Je to dost nemilosrdný, ale celkem logický proces.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning