vip-o-roce-2008-graficka-inkvizice
Zábava Článek VIP o roce 2008: grafická inkvizice

VIP o roce 2008: grafická inkvizice | Kapitola 16

Václav Vlček

Václav Vlček

2. 1. 2009 01:00 17

Seznam kapitol

1. Co a kdo vás čeká? 2. 2008: chronologické shrnutí událostí 3. NEJ- grafická karta roku 4. Nejhorší produkt roku 5. Nejlepší highendový produkt 6. Nejlepší mainstreamový produkt 7. Nejlepší lowendový produkt 8. Nejlepší trend roku
9. Nejhorší trend roku 10. Mobilní grafika 11. Grafika a procesory 12. Inovace roku 13. Překvapení roku 14. Největší zklamání roku 15. Nejzajímavější řešení roku 16. Jaký bude hardware v roce 2009?

Přestupný rok 2008 máme za sebou a v hardwaru to zase nuda určitě nebyla. ATI a nVidia se „porvali kvalitněji" než v letech minulých, Intel uvedl novou generaci procesorů, uvádění (staro)nových produktů nestíhá běžný člověk ani sledovat. Jak rok 2008 hodnotí dvanáct českých a slovenských osobností ze světa psaní a diskutování o hardwaru?

Reklama

 Loni budoucnost věštil Jirka Souček, a jak to dopadlo? Her s podporou DirectX 10 se objevila celá řada, s výjimkou Far Cry 2 však žádná větší svižnost v DX10 nenabídla, přišla ale i hra umožňující v DirectX 10 režimu docílit výrazně vyšší kvality obrazu (S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky). Ceny DDR2 byly opravdu lepší a lepší a rozšíření nenažrané Visty to určitě pomáhá. O nějakém hromadném příchodu nativních DX10 se bohužel stále mluvit nedalo.

AMD se s problémy pomocí revize B3 u Phenomů vyrovnala, ATI i nVidia začátkem roku skutečně vydaly svůj dvoučipový highend, G100 (později GT200 či G200) byla opravdu už záležitostí léta. Snad jen rozdílů mezi RV670 a RV770 bylo více, než by kdo očekával. Přát Intelu štěstí s Larrabee bude možná předčasné dokonce i pro tento rok.

Evoluce v první půli

Začátkem roku 2009 nás v případě nVidie čeká pouze oficiální vypuštění dvoučipové GeForce GTX 295, tedy karty s jediným hlavním úkolem: obsadit první místa v grafech výkonu. Nenápadně bude probíhat přechod G200, posledního současného 65nm čipu (nepočítáme-li nabídku S3) na modernější 55nm výrobu. Z pohledu obou výrobců zřejmě bude důležitější změna výroby na 40nm velikost tranzistorů, v první polovině roku očekáváme vydání hned několika čipů používajících nový proces.

Ještě v zimě snad AMD stihne udělat podobně zdravé konkurenční prostředí, jako panuje díky Radeonům HD 4800 v grafických kartách, i v procesorech. Od Phenomu II s vyššími frekvencemi a dalšími vylepšení ve spojení s už teď dobrými čipsety se čeká daleko vyrovnanější souboj s čtyřjádry Intelu.

Určitě budeme držet palce také S3 s grafikami Chrome a VIA s procesorem Nano. Budeme také doufat, že do spotřeby Atomu se Intel vejde s výkonostně použitelnějším procesorem. Bohužel to ale v tomto směru vypadá spíše na pokrok v integraci a další snižování spotřeby.

Během roku 2009 se zcela jistě objeví už více her s nVidia PhysX. Ty budou mít šanci nás přesvědčit, že pokročilá fyzika je jednak něco, bez čeho se moderní hra už neobejde a také něco, co procesor opravdu v takové komplexnosti nezvládne.

 VIP o roce 2008: grafická inkvizice
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokrok v technice nemusí být vždy k lepšímu. Nebo ano?


Stejně pomalu jako PhysX se rozšiřuje GPGPU počítání, pár aplikací s podporou nVidia CUDA si už uživatelé mohou zkoušet, možná skutečně výrobci softwaru čekají až na univerzální standard v podobě OpenCL. Ten hodlá podporovat jak nVidia, tak AMD, můžeme být tedy právem zvědavi, jak se často nevyužitý výkon ne zrovna úsporných GPU pořádně využije i pro něco jiného než hry.

 Revoluce v půli druhé

Netrpělivě budeme očekávat podzim, kdy by se měly začít dít věci. Možná se dozvíme nejen více o zatím ne zcela jasných částech rozhraní DirectX 11 a jejich dopadu na hardware (ano, mluvím o GPGPU/compute shaders a fyzice). S DirectX 11 souvisí také vydání grafických akcelerátorů nové generace od ATI i nVidie. ATI se s jádrem RV870 pravděpodobně bude snažit navázat na strategii důrazu na poměr cena/výkon v dostupné cenové hladině, kódové označení čipu nVidia GT300 napovídá, že Kaliforňané chystají nekompromisní jednočipové řešení pro high-end.

Mnohem zvědavější však všichni budou na Larrabee, tedy takový vpád x86 na pole 3D grafiky a návrat Intelu mezi výrobce dedikovaných grafických karet. Larrabee už teď rozdělil zájemce o IT na dva tábory: jedni jsou velmi skeptičtí, druzí Intelu věří.

Před časem to vypadalo, že budeme na začátku roku moci spekulovat o Fusion, integraci CPU a GPU na jediný čip od AMD, nakonec se však od věčně druhé takového řešení letos nedočkáme. Sandy Bridge od Intelu může přijít teprve po Westmere (Nehalem-C). 32nm výrobní proces ale v letošním roce zřejmě jen lehounce ochutnáme.

A na úplný závěr už jen jedna s grafickými kartami také spjatá otázka: Dočkáme se letos hry Alan Wake, nebo se z něj stane druhý Duke Nukem Forever?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama