Vítězství nerdů: Jak i bez big businessu stvořili svou kulturu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Vítězství nerdů: Jak i bez big businessu stvořili svou kulturu

Vítězství nerdů: Jak i bez big businessu stvořili svou kulturu | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 12. 2017 03:00 1

Seznam kapitol

1. Brýle, astma a láska k učení 2. Co je to nerd? 3. Vzestup kultury nerdů 4. Ve filmu 5. Svět nerdů 6. Nerdi vítězí

V roce 1984 se objevila americká komedie Revenge of The Nerds, která ukazovala, že „šprti“ mají taky svoje kvality. Dnes je tato komedie skoro až nepochopitelná: Kultura nerdů se stala mainstreamem, dokonce do té míry, že se bez ní neobjedou ani velké korporace. Její vzestup je přitom do značné míry dílem nerdů samotných.

Reklama

Zajímavé je, že řada projektů vzniká ponerdovsku – podomácku. Spousta tvůrců nejsou lidé, kteří by prošli oficiálním umělecky edukačním aparátem, aby se zachytila ve velkém korporátu a začala inženýrovat unifikované produkty pro spotřebitele, ale začali si dělat věci doma sami a po svém. Díky technickým nerdům, kteří nám zařídili počítače, kamery a stříhací software, je dnes možné vyrobit něco relativně levně, díky dalším jiným nerdům, kteří nám zařídili internet a webové služby, pak obsah publikovat a dosáhnout celosvětový obsah, aniž by tvůrce musel padnout na kolena před všemocným distributorem.

Disruptivní efekt, který bere kontrolu z rukou korporací, je masivní. Před dvaceti lety bylo v podstatě vyloučeno, abyste se jakkoliv dostali k domácí videoprodukci kohokoliv na světě, dnes jde jenom o rozhodnutí tvůrce. Jako fanoušek hororu velmi oceňuji projekty jako The Kings of Horror, který na YouTube volně publikuje domácí díla amerických tvůrců, která kvalitou oscilují mezi naprostou mizérií a docela zajímavými kusy – a nabízí jich stovky. Je to zajímavé už jenom proto, že z nepovedených filmů zjistíte, co opravdu dělat nemáte a co opravdu nefunguje.

Podobným způsobem ale začínala řada tvůrců, kteří si vyzkoušeli základy – a pak uspěli s velkými projekty, jako například Neill Blomkamp. Ten udělal velkou díru do světa inovativním scifi District 9 (2009), které unikátně kombinuje scifi a sociální kritiku a dost pravděpodobně by těžko vzniklo jinde než v JAR. (Podobných postapokalyptických scifi kusů najdeme v americké produkci víc, ale realismus a syrovost tohoto kusu je unikátní.)

Blomkamp v roce 2017 založil OatsStudios, které funguje jako inkubátor pro menší, odvážně pojaté krátké filmy s tím, že pro spěšné projekty se snaží sehnat financování. Doporučuji tento kanál odebírat všem, za mě je to naprosto super!

Podobně vzniká řada fantastických projektů, krátkých filmů, technologických vizí – a díky nerdy založené komunikační infrastruktuře je možné propojovat talentované tvůrce s jinými nerdy, jako například těmi, kteří vyvíjí nové produkty a chtějí na ně vyrobit vychytané a inovativní reklamy. Anebo s inovativním společnostmi jako je Stream či Netflix, které nahrazují klasické kabelovky a klasické distributory. Díky přímé komunikaci a přímé publikaci se s projekty i tvůrci seznámí veřejnost a může je přímo podporovat. Tím vzniká tlak na inovaci, který klasický korporát štve (a snaží se evoluci zabrzdit například přes tlaky na zrušení síťové neutrality).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama