Zpět na článek

Diskuze: Vývoj grafiky v posledních třiceti letech – kam směřujeme?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
30. 3. 2024 19:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nemůžu si pomoct, ale herní Rubikon jsme už překročili - a nedopadlo to dobře. Jedna věc je kvalita grafiky, a i když nejsem příznivcem co "nejlepší" grafiky za každou cenu, druhá s tím spojená rostoucí cena vývoje. Když se začaly skupovat jednotlivá studia, bylo to první znamení, že se něco děje. Dnes už jsou hry "investice" a logicky nikdo nechce riskovat, a tak se potlačují inovace a "hříčky" na úkor osvědčených herních značek. Jenže ani to neznamená zvýšenou kvalitu, ale spíše naopak, protože snaha dostat do hry co nejlepší vizuál sebou nese přesun nákladů rozpočtu na grafiku namísto toho, aby se do hry dostal reálný herní obsah. Takže nakonec se prodává "hratelné demo" a hráč si musí dokupovat "sezóny" nebo DLka apod.

Nechvalným příkladem budiž Battlefield. BF1 a BF5 vypadají asi vůbec nejlépe z celé série. A zatím co v BF1 ještě "sezóny" fungovaly a reálně přinášely nový obsah, už v BF5 bylo vidět, že se začalo šetřit a hra z pohledu "sezón" byla ukončena dříve než byl plán. No a BF2042 je příklad jak se dá doslova zprznit celá franšíza. Že se BF vždy uváděl nedodělaný a s chybami, to se dalo odpustit, když se hra prezentovala grafickými orgiemi a sofistikovanými herními principy. Ale tohle vše BF2042 postavil na hlavu. Prázdné mapy s nekvalitními modely a texturami, naprosto doprasený systém specialistů, kteří už nejsou specialisti, k tomu šílená nehratelnost, daleko horší destrukční model, atd. atd. totálně zabily celou sérii BF. Přesto byl BF2042 nejdražším dílem - a to vše kvůli "technologiím" které vývojáři nezvládli a zároveň majitel (EA) vyházel všechny původní autory, protože "museli ušetřit aby bylo na dividendy."

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
30. 3. 2024 22:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt Tyhle firmy se dostali do fáze kdy jde půlka rozpočtu na marketing a kde lidi z marketingu rozhodují o tom jak hra bude fungovat a vypadat.

Pokud někdo dlouhobě hraje tyhle stokrát vyvařený mainstreamový srance, mohl by třeba uvažovat o tom, že zkusí i nějaký náročnější hry místo toho, že si ten vyvařený sranec příště zase koupí. To je reálný řešení.

mareknr
mareknr
Level 22 Level 22
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 09:22 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt Problem je aj v tom, ze na jednej strane si hraci pytaju inovacie a nadavaju, ze ziadne nie su, a na druhej strane ked pride nieco nove, co sa v nejakom smere vymyka, tak to ofrflu tiez. Dobry priklad je DeathStranding, ktory je casto oznacovany posmesne ako walking simulator. Pricom ide skvelu hru, ktora akurat nie je zamerana na boj. Alebo hry, ktore okrem vynikajucej grafiky vynikaju pribehom a jeho podanim ako Last of Us 2 alebo AW2. A napriek tomu dostali len kopec hate-u. Totizto presne ako v sporte, kde je pomaly kazdy "kritik" nielen hrac ale aj trener, tak aj v hrach je kazdy druhy "expert" na grafiku a pisanie scenarov. Takze sa ani necudujem pri tych rozpoctoch na vyvoj, ze sa vela firmam nechce prichadzat s novymi vecami, ked si potom na nich kdejaky chytrolini budu vybijat vlastne frustracie.

honzaseko
honzaseko
Level 1 Level 1
30. 3. 2024 13:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Me treba přijde ok, ze lidi řeší, jestli je odraz v zrcadle odflaknuty, nebo fyzika dělá to a tohle. Hry jsou i umění a tam taky zkoumate techniky a detaily tvorby.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 13:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honzaseko @honzaseko Dnešním fakanům je to u prdele, ti ani neví, co v pc mají, většinou na nějakém průměrném střepu zapnou svoje Fortnity, Minecrafty a prostě hrajou..

Bertram
Bertram
Level 30 Level 30
30. 3. 2024 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Čert vem grafiku. Mě by víc vyhovovalo zničitelné prostředí, reálná fyzika a pokročilé AI npcček. Cyberpunk je zářný příklad. Skvělou grafiku hyzdí minimální zničitelnost/interakce prostředí a tupá AI. To je neduh 99% moderních her.

Lukas Kubinec
Lukas Kubinec
Level 1 Level 1
30. 3. 2024 17:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bertram @Bertram Taky mě překvapuje že se žádné další studio nepokusilo například o to co se povedlo hrám ze série Red Faction. Na svou dobu to byla super pecka, dnes už zastaralá. Nebo třeba své doby co dokázal Half Life s fyzikou. Jakoby už nebyl zájem dělat takové hry. Ale ono je to vidět i na polozapomenutém žánru immersive sim kde bylo možné splnit úkoly způsoby na které třeba ani samotní vývojáři nepomysleli. Třeba první Deus Ex. Takových herních klenotů na které by se dalo navázat a všude jen prázdno.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
30. 3. 2024 22:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukas Kubinec @lukaskubinec1994 Hry postavený okolo jedný fíčury jako Red Faction dlouhodobě moc nefungují a ta série jednoduše dojela na to, že vyšel špatný díl, který podrazil nohy i vydavateli. Zájem o podobné hry je stále, podívej se třeba na Teardown, to je čistě o destrukci. Prodali přes milion kopií.

Rozdíl akorát je, že to dneska není AAA produkce kdo má zajímavé nápady, ale menší studia a lidi, kteří to dělají na koleně.

Co se týče fyziky obecně, bohužel to je asi spíše horší. Herní studia jedou na jistotu, takže zatímco v GTA IV byl třeba docela zajímavý jízdní model apod. v pětce to už je těžký mainstream.

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
30. 3. 2024 18:23 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bertram @Bertram Já jsem zvědavý, co v tomto ohledu vypadne z GTA VI a kam se to zase posune.

Ale něco málo z toho souvisí asi s tím prebakingem scény – když jsou v tom zapečené textury pro osvětlení, tak tu scénu nemůžete přeházet, protože v tu chvíli to nebude dávat smysl.

A obecně je to vůbec problém co do hratelnosti, když je prostředí nachystané nějak tak, aby nějak vypadala a nějak se v něm mělo hrát, tak ji nejde rozbombardovat, protože v tu chvíli to může být game breaking „bug“, který zabrání tomu, aby se to dalo dohrát a pohnout se dál.

mloveckyorigin
mloveckyorigin
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: Intel
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 23:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Adam Vágner (pctuning.cz) tak muselo by se to udělat inteligentně. Dřív šlo spousta věcí, i v starém Serious Sam 2 šla chýše domorodců odpálit. Domorodci sami byli sice střelbě imuní ale šlo je dostrkat do vody kde se logicky utopili.

Prostě jde o ty nejvíc fyzikálně do očí bijící chyby co se opakují prakticky všude - obyčejné dveře jsou neprůstřelný štít. Hod granátu k plaňkovému nebo drátovému plotu sice vyloudí záblesk i zvuk co k tomu patří ale z hlediska poškození jako kdyby tam byla hozená bouchací kulička. Zničitelnost budovy by měla být aspoň částečná, tedy že zůstanou nosné zdi a oblasti které se nedají zničit kvůli nějakému úkolu. I to by hodně pomohlo.

Mimochodem, pamatuješ speciální mapy z UT3 zaměřené na fyziku - i něco takového by stačilo, vždyť nástroje na to jsou dlouho. PhysX už přestali vyvíjet protože ty možnosti skoro nikdo nepoužívá.

Syedie
Syedie
Level 29 Level 29
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 4. 2024 10:10 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @mloveckyorigin Hezké. ale vývoj takové hry, kde se bude fyzika vztahovat totálně na všechny textury, třeba u výbuchů - by trvala asi 3x déle, než je teď. Takže sorry, radši oželím, že se plot nerozletí na všechny světový strany, než abych čekal na hru 6 let.

Dřív tyhle detaily nebyly problém, protože ty hry měly v lepším připadě 2GB. Když mají dneska hry 60-100GB (Ano, lze argumentovat tím, že to jsou jen větší textury - ale taky jich je mnohonásobně víc), tak takhle neskutečně náročný a komplexní zásah, by byl nejen neskutečně finančně a časově náročný, ale většina hráču by to ani nepoznala, protože dneska upoutá tvou pozornost tisíc jiných aspektů na scéně, než když Half-life vypadal jak kreslená cartoon pohádka o pauze na hajzlu.

Takže abych to shrnul -> Dřív bylo daleko jednoduší ladit kde jaký detail, protože v těch starších hrách, zkrátka nebylo tolik aspektů, které je potřeba pohlídat pro nějaký kvalitní release.

Lukas Kubinec
Lukas Kubinec
Level 1 Level 1
30. 3. 2024 11:04 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Gde Daggerfall? Když bylo tak jednoduché nakydat na Bethesdu za TFS, tak co je třeba pochválit právě za Daggerfall? To RPGčko bylo v mnohém revoluční, svět takových rozměrů se podle mě jinde neobjevil.

Navíc nezmínit na konci článku path tracing a jeho vliv na krásy grafiky - viz Alan Wake 2, je celkem fail.

Jinak z retro her se těším na Dread Delusion - v podstatě Morrowind na tripu, s hodně stylizovanou retro grafikou.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level 30 Level 30
30. 3. 2024 14:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukas Kubinec @lukaskubinec1994 Dagerfall????? Asi najviac zabugovana hra na svete. Vojdes do kobky dvere sa zavru a skoncils. Dufam, ze sa mylis a myslel si Arenu.

Lukas Kubinec
Lukas Kubinec
Level 1 Level 1
30. 3. 2024 17:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dilinozravec @Dilinozravec Navzdory tomu jak byl Daggerfall zabugovaný na něj nedám dopustit. První téměř 3D RPGčko s úžasnou atmosférou. Arena byla taky fajn, ale spousta převratných RPG mechanik se objevila až v Daggerfallu. Jsem proto zvědavý jestli v případě že vyjde nová hra původním tvůrcům Daggerfallu (Wayward Realms), tak jestli se půjde o podobnou pecku.

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 08:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kedy tento web konecne opravi pridavanie komentarov cez mobil ??? To je uplna katastrofa nieco sem napisat.

Clanok hodne zjednodusil vyvoj grafiky. Take skoky v grafike ako boli kedysi uz mozno nepridu, jedine keby sa objavila nova technika generovania a vykreslovania obrazu.

Na jednej strane pridavaju 4k textury, detailne predmety, postavy, prostredie. Bambilion osvetleni a tienov.

Na druhej strane to zabijuju upscalingom z low res, osekaju osvetlenie a tiene az na dren lebo to nezvlada spracovat engine, SW ani HW.

Uplne sa zabudlo na fyziku, HDR a hratelnost

A najdolezitejsie je ze hratelnost byva uplne mimo. Buggy, nedotiahnuta tech. stranka hry, minimum moznosti v hre....

Ano su vynimky.

Lenze vacsina hier je sotva priemer. Casto to vidno na vysokych rozdieloch v recenziach recenzenti vs hraci.

A AI tomu sotva pomoze, ta prida maximalne vacsiu variaciu tvarov a tvari postav, mozno sirsie dialogy atd.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 09:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M @mmiminoo kdyby jen pres mobil, na pc pres ff vidim jen cast textu horizontalne. Zadny jiny web problemy nema, jen ten s nazvem pc tuning, coz je paradox.

mareknr
mareknr
Level 22 Level 22
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M @mmiminoo Mas na to dost zjednoduseny pohlad. Skoky v grafike nebudu mozno tak velke ako kedysi, ale budu postupne vdaka RT/PT. A tak isto by pouzivanie RT/PT a aj AI malo odburat kopec manualnej prace pri tvorbe hernych svetov. AI nie je pouzitelne iba na upscaling a FG.

Okrem toho, upscalingom sa nic nezabija. Upscaling nevyrusi ziadne vizualne efekty. Tie stale zostavaju. Dokonca pri vyssom rozliseni ked sa upscaluje napriklad z 2K na 4K tak pri DLSS mas vobec problem vidiet rozdiely. Taky Cyberpunk vyzera s PT+DLSS+FG citelne lepsie ako bez nich.

Jaroslav Papež
Jaroslav Papež
Level 21 Level 21
30. 3. 2024 22:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M @mmiminoo že bych nebyl jediný, kdo má problém sem napsat komentář na mobilu? 😹 Když to jako teď dám na první pokus, tak cajk, ale když omylem kliknu místo mezery až na kolečko plochy mobilu, tak pak už sem nenapíšu ani písmeno páč se okno chatu samo vymazává a jakoby resetuje po jakékoli interakci. Musím shodit prohlížeč, znovu načíst článek a najet znovu do diskuze na což už samozřejmě píchám 😁

taylor-fx
taylor-fx
Level 1 Level 1
29. 3. 2024 21:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A to vylepšení pro HL2 se dá někde stáhnout? Nebo je to modifikace? Ví někdo?

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
29. 3. 2024 14:25 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mimochodem na Alze teď mají GW Phantom 4070Ti Super za 22400,-, top chladič od GW a cena za kterou normálně koupíte nějakou dvouvětrákovou jebku. https://www.alza.cz/gainward-geforce-rtx-4070-ti-super-phantom-16gb-gddr6x-d10823075.htm?o=13 Jinak pozor, Alza je ve všem možném často dost drahá, nejen v PC věcech.

Přemýšlel jsem nad ní, už jsem ji měl 2x v košíku, ale kašlu na to, řekl jsem si nakonec .. RT je v podstatě k hovnu momentálně, všechny hry ti šlapou luxusně se 4070, tak proč měnit a prcat se s tím. Cyberpunk jsem vymaxoval v nativu 130fps, RE4 v nativu 200fps ... momentálně neexistuje hra, kterou bych nerozjel nad 100fps (nativně) na vysoké detaily, tak kam se hnát. Jsem odpůrce různých upscalingů, framegenů, xsynců a podobných píčovin a momentálně svým způsobem i RT, protože přínos nula nula hovno a fps drasticky dolů, inputlag dolů.. až bude mít nějaká další generace 4násobek dnešních RT jader a vychytají to softwarově, tak třeba jo, ale teď je to o ničem momentálně.

Sranda je, že nemáme výkon ani na RT pořádně a už se řeší PT... až karty rozjedou aspoň RT, tak už tu zase bude dávno něco víc, než PT :D

Darth36
Darth36
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
29. 3. 2024 15:18 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 tak on skok z 4070 na 4070 ti S moc smysl nedává, to si skoč raději raději na takovou 5080 až, nebo 5090, ta by mohla vzít path v nativu na 40-60 fps 😁
Fragegen je super do SP her, DLSS + FG je budoucí cesta k 240fps ve 4k, moc se teším na další nvidie, to už bude možná i nějaký decetní Oled ve 4k, tak se určitě podívám, jak vypadá to kombo, to už bude jiný svět :D
Cyber tu mám bokem, i ve 4k s fsr mám hezký fps, ale s tím pocitem, že to mají zelení ted to sáme, 4k, lepší upscaling, FG s pathtracingem se mi to ani nechce hrát :D k té hře ten PT strašně sedí

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
29. 3. 2024 15:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Darth36 @Darth36

Tak tam jde jen o tu cenu, 22tis za takový chladič je pecka. Mě RT vůbec neláká, hrál jsem půlku AW2 s RT, druhou půlku bez a bez to bylo lepší hraní, protože jsem měl znatelně plynulejší obraz a vypadalo to stejně v pohybu.

mareknr
mareknr
Level 22 Level 22
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
29. 3. 2024 23:03 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426

"Sranda je, že nemáme výkon ani na RT pořádně a už se řeší PT."

Prave hram Cyberpunk na max s PT v 4K. Ano, je to s DLSS na Quality a s FG, ale obraz je paradny (mozno to umocnuje 65'' OLED TV). Je sice fakt, ze na to vyuzivam Geforce NOW, ale stoji to za to. Beriem, ze nie kazdy ma vykonnu kartu na 4K, ale v nizsich rozliseniach stacia aj menej vykonne GPU a to aj na sucasny RT/PT.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
29. 3. 2024 23:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @mareknr1 Ono je RT a RT. Pockej 2, 3 roky a porovnej RT pak s tim dnesnim. Dneska to fakt stoji relativne za houby, mizivy rozdil.

mareknr
mareknr
Level 22 Level 22
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 08:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @LV426 Tak to je jasne. Ked bude stupat HW vykon a bude sa zvysovat pocet sledovanych lucov a ich odrazov v scene spolu s dalsimi "efektami" vyuzivajucimi RT, tak sa budeme blizit postupne k fotorealistickym hram. Co som chcel povedat predchadzajucim prispevkom, ze ak dnes uz Cyberpunk s PT vyzera paradne a je uz teraz vidiet rozdiel medzi PT a rasterizaciou.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 09:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @mareknr1 Asi su blbej, ale ja nic nevidim. Jasne, kdyz se zastavim a zkoumam to, tak ano. Ale pri beznem hrani v pohybu defakto vubec. To samo AW2 nebo ted co hraju RE4, tam jsem to vypl hned.

mareknr
mareknr
Level 22 Level 22
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 09:48 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @LV426 Teraz som znova rozohral Cyberpunk a porovnaval som na niektorych miestach hru na max s a bez RT/PT. Hlavne s PT je vidiet ako nasvietenie sceny ovpluvnuje celkovu grafiku a hra vyzera inak a pre mna o dost lepsie. To je ale asi vec nazoru. Su ludia, ktori rozdiely nevidia alebo tvrdia, ze hra vyzera s PT iba inak ale nie lepsie. Skor to ale ovplyvnuje aj to, na akom zobeazovadle to clovek hra. Ja hram v 4K na max na 65'' OLED TV.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 36 Level 36
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @mareknr1 nebav sa s cobolom, toho len zaujima, aby mal vo svojom hrobe uplne ticho. nic ine nedokaze vnimat.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level 30 Level 30
30. 3. 2024 14:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @LV426 "Asi su blbej, ale ja nic nevidim " Asi vdaka tomu vies rozoznat 29 db od 30db :P

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 21:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @LV426 Myslíš, že v době Wolfa, Dooma, Quaka, Unreala a dalších jsme si říkali, že to teď nemá smysl, že to je tak moc náročné?
Ano, jako jednotlivec si můžeš říci, že ještě počkáš. Jako odvětví prostě musíš projít těmito kroky, abys v budoucnu mohl těžit z toho, že dojde k rozvinutí dané technologie.

Syedie
Syedie
Level 29 Level 29
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 4. 2024 10:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @LV426 Sorry, ale Path Tracing dělá z CP2077 úplně jinou hru. Jasně, ty hraješ nějaký FULL HD, tak tam to možná nevidíš, když máš monitor 19 palců a sedíš od toho tři metry.

Ano, pokud RT přidává v některých hrách "jen" zrcadlení v kalužích, asi se dá bez toho žít. Nic méně RT/PT+DLSS je budoucnost, kterou se budou pravděpodobně hry vydávat. Bohužel, není tam takový tlak na Nvidii, protože AMD je někde v době kamený a nepřináší nic nového, jen se snaží přežít, což prostě pro NV, která má monopol, moc hnací bič není.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
2. 4. 2024 12:33 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Už si prosím něco kupte, aby vám to vyhovovalo.

callisto
callisto
Level 43 Level 43
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
29. 3. 2024 14:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jo Jo Wolf 3D, tam jsem začal já😀 Do té doby mě štvali kámoši, co místo aby šli hrát fotbal, pařily na Amize. Pak jsem vlezl poprvé ve druhaku do učebny IT a viděl tam borce jak paří Wolfa, to byl jinej level oproti těm letadýlkům na Amize. Ihned jsem mu odevzdal 800 kilo z 2 mega, co jsem mel na sítí. On mě tam nahrál Wolfika, po škole okamžitě do učebny IT, aby člověk zabral PC kterému učitel neviděl na obrazovku, to byli časy🤣

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
29. 3. 2024 13:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hratelnost, příběh, atmosféra ... dobrá grafika je super a dokáže umocnit předchozí zmíněné, ale ne naopak.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
29. 3. 2024 10:41 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

smerujeme ku zjednoduseniu. GPU, ktore dnes musi obsahovat legacy raster cast, novsiu SIMD cast, este novsiu RT alebo ML vsetko s cielom zlepit trochu hernej grafiky na GPU za 1500+ euro/400watt s hernou mechanikou z roku 2001 je bizarny nezmysel.

preto tie snahy Epic o nanite+lumen, nova paradigma zakladneho geometrickeho primitiva a unifikovane podla fyzikalnych zakonitosti ratane svetlo bez starych raster trikov.

Cyberpunk v 4K/60 s PT svetlom vyzera krajsie ako prve 3D GTA pre PS2 ale nehraje sa o nic lepsie a to hovorime o priserne drahej PC zostave s 1000 watt zdrojom.

Toto je slepa ulicka.

Petr Sehnal
Petr Sehnal
Level 1 Level 1
29. 3. 2024 10:22 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pěkné demo toho, co nás brzy čeká je třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=iqARx1LFBZA

Jinak osobně mi přišel naprosto skvělý prales třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=-lkEOEEKYD0

Je to ke stažení jako free scéna na EPIC storu (bohužel bez toho auta): https://www.unrealengine.com/marketplace/en-US/product/electric-dreams-env

Osobně mi to připadá naprosto bomba. Co bylo před pár lety jako CGI render (např. https://www.csfd.cz/film/11110-final-fantasy-esence-zivota/prehled/ ), to máme dneska v realtime a ještě hezčí! Šel dopředu brutálně nejen výkon ale hlavně software, který ho naplno využívá.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
29. 3. 2024 12:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Sehnal Jojo, již brzy.. :) Aneb další ukázka Potěmkinovi vesnice, featur, které nejdou použít, renderů a laciných PR keců.

Před 4 lety bylo představené UE5 PS5 demo a ani dneska tu není žádná hra, která by tak vypadala (https://www.youtube.com/watch?v=qC5KtatMcUw).

Papundeklpunk
Papundeklpunk
Level 40 Level 40
29. 3. 2024 15:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista @Kryptofasista Nehledě na to, že vývoj her v takové grafice vyžaduje enormní náklady. Dnes vývojáři prohlašují, že se dostali na samou hranici návratnosti AAA her a bez multiplatformní základny už se neobejdou. Takže proč vyvíjet něco, co ocení promile uživatelů...

Sailor SVK
Sailor SVK
Level 1 Level 1
30. 3. 2024 08:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista @Papundeklpunk ide o problem, ktory je mimo intelektualneho horizontu mladych hracov. Uz na PS4ke bola tato tzv. kapitalova pasca/navratnost investicie uplne decimujuca. Na PS5 doslo ku kolapsu. PS5 dnes nema jedinu nativnu skutocne next gen hru. Ci uz od first alebo third party timu. Najnovsie GTA bude stat s vyvojom a reklamou vysoko cez 500 mega, takze je uplne jedno aky ma konzola vykon, tie prachy maju tak 2-3 firmy na svete a cim vyssi vykon a potencial, tak tym horsie.

mareknr
mareknr
Level 22 Level 22
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 08:39 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista @Papundeklpunk Ono prave RT a AI by tomu mali pomoct a postupne odburat kopec manualnej prace, ktora je dnes potrebna na vytvorenie hernych svetov.

mloveckyorigin
mloveckyorigin
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: Intel
Operační systém: Windows
29. 3. 2024 03:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

to je od extrému k extrému. Sám pamatuji tehdejší automatové hry v 90 letech pak na 486tkách hry přes vietnamské kopie konzolí jímž se tehdy říkalo "TV hry". Za mě kvalita obrazu dosáhla už přijatelného v době Unreal Tournament 2003/2004 a později UT3 jsem procházel mapy často jen kvůli kvalitě grafiky a efektů, stejně jako FarCry či první Crysis. Prostě kvalita UT3 je pro mě pořád dostačující.

Ovšem záleží na jakých zobrazovadlech se na to díváme, tehdy co bylo pěkné na 17" CRT 1024x768/85 kde jsem provozoval první FarCry je rozdíl proti fHD či dokonce aktuálnímu 4K 10bit kde už ten zub času je dost vidět. Hodně dělají kvalitní textury na aktuální rozlišení.

A pak jsou tu RT efekty - někde je to vyloženě směšné - viz poslední patch do Diablo IV mluví za vše, výsledky aby jeden hledal lupou, ale z měření fps je to znatelné na první pohled. Prostě zpackané efekty které nic moc nepřináší ale požadují mnohem silnější hw.

Potom jsou tu konverze jako Quake 2, Portal či Minecraft - z výtvarně šedivých her je najednou něco jiného (tedy hlavně pro ty co nemají poruchu vnímání barev). Hlavně Quake je najednou úplně něco jiného a ani u klasických verzí lepší textury tomu nepomohu, pořád je to šedivka oproti RT verzi. Přitom ta dynamika je úplně jinde oproti HDR které rádo produkuje přepaly.

Prostě podle mého záleží na kombinaci výtvarně udělaného prostředí a pak efekty. Třeba i SW:Kotor mohu hrát i dnes ikdyž už to není nic moc, pořád je to koukatelné.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
28. 3. 2024 22:55 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ty nový trendy jsou volaký čudný, článek mohl jít více do hloubky.

1) Dost výrazně se ztrácí preciznost vykreslování grafiky ve prospěch obecných věcí jako nasvětlení
- ojebávání renderu kdy se používá dithering (stíny, různé přechody, nerenderují se transparentní pixely). Hrůzy, který předtím strašily akorát na konzolích díky absenci slušného hardware
- procedurální materiály které za určitých podmínek vypadají pěkně, ale když se k objektu přiblížíte je to hrůza hrůzoucí i když to má kdovíjaký 4k textury. Oproti tomu jsou starý hry kde 2D textury vypadají skvěle a to ani nemají žádnou hloubku, nic
- hw/sw raytracing na který ani náhodou neexistuje potřebný výkon, šum, artefakty
- agresivním antialising (TAA atd.), který má výše vypsané věci schova
- objekty v dálce jsou nerozpoznatelné
- upscaling a generování framů to už je úplný výsměch

2) Zpracování her, herní obsah
- přechod z FPS her, které jasně dominovaly na hry z třetí osoby. Co je prezentováno na herních šou je prakticky vše třetí osoba
- hra má pěkné bohaté prostředí, je propracovaná, má kvalitní modely.. a tím více působí sterilně, jako kdyby to všechno byly jen kulisy a hráčova postavička tam běhala v prezervativu. Očekáváte větší interaktivitu, akce postavy, kvalitní pohyb postavy v 3D světě, herní mechaniky vázané na prostředí atd. ale je tam houbelec
- potlačená imaginace, mozek si už nemusí představovat věci a tím více to působí nezajímavě. Asi by se to dalo ilustrovat tím, že někdo maluje obrazy, které vypadají stejně jako fotky => nuda

3) Technické problémy a unifikace enginů
- drivery, grafické API, OS, vsync - vše se dostalo do takové fáze kdy je extrémně obtížné udělat plynulou hru, protože se na pozadí kompilují shadery, OS si dělá s pamětí nějaký kejke a další zvěrstva, který nejdou ovlivnit a i samotná hra má tolik subsystémů, že to je už na hraně udržitelnosti
- Unity je fuj fuj fuj, s přehledem nejošlivější výstup oproti Cryengine a Unreal
- Unreal 5 je takový vtip, reálně to je naprosto nedodělané, nic tam nefunguje, za celou tu dobu od představení nevyšla žádná reálná hra, která obsahuje představené technologie, i jejich demo hra Fortnite je polofunkční, nestačí na to hardware a to ani v rámci další generace

Z toho co má přijít, kromě GTA 6 a Crimson Desert (https://www.youtube.com/watch?v=ZdmoGYg8tB0).. mi nic moc nepřišlo technologicky zajímavé. Stalker 2 gameplay těžký zklamání jak to vypadá.

Edit: automatický přeformátování je zajímavý, asi jako kdybych si strčil pastelky do nosu a praštil hlavou o stůl.. :)

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
29. 3. 2024 00:05 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista @Kryptofasista To jsou ty nový trendy. Když si vzpomenu třeba na takovej Chuck Yeager's Air Combat, poctivá grafika, vykreslený s přesností na pixel, a snad až na ten dithering u transparentních objektů žádný ojebávky, všechno krásně ostrý a precizně vyrenderovaný, a dnes to utáhne i kalkulačka!

Mnohem dál byl ale po grafické stránce Wings Of Glory, to borci mastili i na VR brýlích.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
29. 3. 2024 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista @Kryptofasista hraji Fortnite a je pravda, že po update se to chová zvláštně. Obraz se po stranách rozmazává až z toho jdou oči šejdrem a motá se z toho hlava. Snad to opraví, protože jinak se u teto dětské hry dobře bavím

Solely
Solely
Level 37 Level 37
Procesor: Intel
Grafická karta: Intel
Operační systém: Linux
29. 3. 2024 08:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista @Kryptofasista Crimson Desert vypadá moc hezky a je fakt s podivem, že i v dnešní době dochází u her k prolínání textur. 1:29 na videu kde chlapovi zajede ruka do psí hlavy je jak z doby prvního Tomb Ridera.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
29. 3. 2024 12:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Solely @herne.sc Většinu toho asi ještě vychytají, celkově tam jsou animace takový krkolomný. Mě se hlavně líbí, že je vidět hodně do dálky a krajina vypadá fakt pěkně - začátek traileru https://www.youtube.com/watch?v=Axd2aP5gIg0

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
28. 3. 2024 20:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bych si dovolil podotknout, že partnerem webu již není CZC, takže linky na grafické karty by nyní měly směřovat do Holešovic :D

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
28. 3. 2024 21:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @8008135 Díky, tady výjimečně Palit přebíjí Alzu, protože Alza prodává Gainwardy.

satanxerxes
satanxerxes
Level 25 Level 25
28. 3. 2024 20:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako sorry, ale nezmínit u ray tracingu Cyberpunk 2077 s plným path tracingem je docela velkej fail...

mareknr
mareknr
Level 22 Level 22
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
30. 3. 2024 08:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @QproTestCzech Plakat netreba, ale poznamka o Cyberpunku je relevantna. Je to najlepsie vyzerajuca hra (spolu s AW2) ak sa pouzije PT. Takze v clanku o vyvoji pocitacovej grafiky by bolo fajn spomenut hru, ktora je jej aktualnym vrcholom. :-)

satanxerxes
satanxerxes
Level 25 Level 25
2. 4. 2024 21:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @mareknr1 Hlavne je to asi prvni "moderni" hra, kde je PT pouzit a dokazuje, ze naprosto pouzitelne, pokud ma clovek soucasny highend. Tak to ale bylo vzdy, staci si vzpomenout na Crysis. Jeji relevance spociva prave v tom, ze dokazuje, ze rceni o nepouzitelnosti RT/PT (nebo pouzitelnosti jen na par efektu) u cehokoliv soucasneho ci "neprehistorickeho" je blabol hateru, kteri jsou proti vsemu novemu, nebo na to nemaji a vymysli si jen duvody, proc to vlastne neni potreba, nebo k nicemu a podobne.Tihle lide nazorove zamrzli u Geforce RTX generace 2000, ktera RT predstavila a vykon mela opravdu jen na pochybne odrazy ci stiny, ale od te doby se mnoho zmenilo...

Reklama
Reklama