WSJ točí hloupé recenze, Pewdiepie přednáší filozofii!
Internet Článek WSJ točí hloupé recenze, Pewdiepie přednáší filozofii!

WSJ točí hloupé recenze, Pewdiepie přednáší filozofii! | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

27. 4. 2019 03:00 23

1. Od ječení k Platónovi 2. Když má sprostý lid přístup ke zdroji 3. Profesionál horší než amatér, amatér lepší než profík 4. Než se medvěd probere... 5. Youtubeři divákům rozumí

Pewdiepie publikoval padesátiminutové video nazvané „Please watch for watch time thanks“, kde rozebírá Platónovu Ústavu. Věnuje se antické politice, filozofii a rozebírá jak Peloponéskou válku, tak i Sókrata a Platóna. Se 3,1 miliony views jde dost možná o nejúspěšnější filozofickou přednášku v dějinách. A určitě je jedna z nejlépe přijatých!

Nelze říci, že by kauza WSJ nějak podstatně poškodila – počet jejich odběratelů stále roste, ale ona je taky ani moc nezachránila. Stále produkují podivný obsah na hranici bulváru, jako je například video „This Was Supposed to Be a Samsung Galaxy Fold Review“, což je kus ve srovnání s The Unbox Therapy anebo MBHKV počin vskutku amatérský.

To opravdu podstatné se ale stalo na straně konzumentů obsahu (divný to obrat, ale vcelku výstižný) a také na straně tvůrců. Nezávislí tvůrci se rychle profesionalizovali a získali velkou základnu diváků. Kdyby byl Pewdiepie ponechán na pokoji, stále by rostl, ale věnoval by se hlavně tomu, co mu fungovalo, tedy „vřískání na hororové hry“ a produkci nenáročného obsahu, který klasickým médiím nekonkuruje. Místo toho byl nucen začít se bránit, zvážněl, vytvořil si vlastní „PewNews“ a tím tak trochu zabrousil do internetové novinařiny. Pak přišly recenze knih – a dnes tu máme přednášku o Platónově jeskyni.

Skvělou přednášku, „i když je jenom začátečník“. Diváci ho chválí a poznamenávají, že dokázal to, co se nepovedlo jejich učitelům filozofie. Není divu – on je navyklý převyprávět příběh po svém, zábavnou formou – a navíc mu Platón vyhovuje, protože je na něm leccos kontroverzního, a to mu trochu připomíná jeho vlastní kontroverze. Tlak médií ho v podstatě donutil dospět – a dnes jeho produkce vypadá profesionálněji než redaktorka WSJ.

Základním rysem nových médií je rychlost, osobnost tvůrce a jeho autentičnost. To jsou, prosím pěkně, zcela jiné kvality než u tradičních médií. Z nich je rychlost pravděpodobně nejdůležitější: Klasické herní recenze nemohou soutěžit s letsplayery, kteří si hru nainstalují, průběžně ji streamují – a vlastní recenze je v podstatě jenom takové shrnutí. Je to něco diametrálně odlišného než před dvaceti lety, kdy jste hru hráli, recenzi sepsali, pak se to zpracovávalo a nakonec vydalo. Tento postup, i když bude zcela elektronický, ale nemůže soutěžit s letsplay.

Tento týden se to ukázalo na kauze Samsung Fold. Samsung rozeslal testovací kusy významným recenzentům – a většina z nich zničila displej buď tak, že odlepila ochrannou vrstvu – anebo jim obrazovka během testování selhala. Celá kauza proběhla velice rychle, v podstatě během jednoho týdne. Samsung nejprve seznal, že asi nevaroval uživatele dostatečně, ale s tím, jak se množila selhání ohebných displejů i u strojů, ze kterých nebyla odstraněna ochranná vrstva, rozhodl se se nakonec kompletně stáhnout všechny telefony, prověřit zdroj problémů a odložit jejich prodej.