YouTube: od anarchie k diktátu hyperkorektnosti – cesta se Suzan Wojcicki (2014–2023)
i Zdroj: Anthony Quintano / Creative Commons / CC BY 2.0
Internet Článek YouTube: od anarchie k diktátu hyperkorektnosti – cesta se Suzan Wojcicki (2014–2023)

YouTube: od anarchie k diktátu hyperkorektnosti – cesta se Suzan Wojcicki (2014–2023) | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

23

Seznam kapitol

1. První práce pro Google 2. Startup Youtube 3. Zakázaná slova 4. Netransparentnost jako strategie 5. Jiná realita 6. Podvod není problém, když nevadí inezerentům

Suzan Wojcicki, bývalá šéfka YouTube, zemřela 9. srpna 2024 na rakovinu plic. Odešla v šestapadesáti, což je nepříjemně brzo – a zanechala za sebou spoustu pozitivní práce, ale také spoustu kontroverzí. Rozhodně však formovala nejen YouTube, ale celá sociální média do té podoby, v jaké je máme dnes.

Reklama

Kauza kolem youtubera MrBeast je zatím v pohybu, zatím na úrovni obvinění a jistě jsou za tím i osobní antipatie, ale pokud je to pravda, tak to znamená, že většina toho, co jsme viděli jako charity, dary a soutěže, byla falešná, bylo to dohodnuté, předskriptované a „náhodní vítězi“ byli kamarádi, které se rozhodl obdarovat tak, že to prodal publiku s tím, že i oni mají šanci. A to, i kdyby nebylo zrovna nelegální, je docela hrozné. Vzpomínám si na „Requiem pro sen“, kde matka hlavního hrdiny má sen, že vyhraje televizní show – a ten sen je stejně zdrcující, jako skutečná závislost. Iluze, že můžete reálně zbohatnout tímhle způsobem, je velice nebezpečná.

Ale zatím to bylo bezproblémové a bylo kolem toho možné nalepit reklamy, takže to YouTube neřešil a svými penězi to vlastně živil. A to, do značné míry, ukazuje problém, do kterého jsme se dostali: Pravda nikoho nezajímá, jde o to, aby si nikdo nestěžoval, aby se nepoužívala tabu slova, neřešila se tabu témata a na všechno se daly nalepit reklamy. Můžete mít nejlepší technický kanál o zbraních – a máte problém. Založíte celou svou produkci na lži – a jste v pohodě. 

Morální poučení, které nám současný YouTube přináší, je vcelku jasné: Dokud kráčíte koridorem vymezeným obecnými požadavky zadavatelů reklamy, můžete lhát, jak chcete, flexit jak chcete, dělat naprosto cokoliv, co přinese views. O ty jediné totiž jde – to jediné je tu podstatné. A všechny řeči o standardech, společnosti, zodpovědnosti a tak dále – to jsou jenom takové kecy kolem zahrádky, aby se nám více zelenala. 

Podobně jako jiné systémy založené na „moderování“ a na autocenzuře, vyměnil YouTube v konečných důsledcích extrémismus za pokrytectví. Jestli to je nějaké vítězství – no, to je už na úvaze každého z nás. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama