YouTube: od anarchie k diktátu hyperkorektnosti – cesta se Suzan Wojcicki (2014–2023)
i Zdroj: Anthony Quintano / Creative Commons / CC BY 2.0
Internet Článek YouTube: od anarchie k diktátu hyperkorektnosti – cesta se Suzan Wojcicki (2014–2023)

YouTube: od anarchie k diktátu hyperkorektnosti – cesta se Suzan Wojcicki (2014–2023) | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

23

Seznam kapitol

1. První práce pro Google 2. Startup Youtube 3. Zakázaná slova 4. Netransparentnost jako strategie 5. Jiná realita 6. Podvod není problém, když nevadí inezerentům

Suzan Wojcicki, bývalá šéfka YouTube, zemřela 9. srpna 2024 na rakovinu plic. Odešla v šestapadesáti, což je nepříjemně brzo – a zanechala za sebou spoustu pozitivní práce, ale také spoustu kontroverzí. Rozhodně však formovala nejen YouTube, ale celá sociální média do té podoby, v jaké je máme dnes.

Reklama

To, co začalo měnit názor YouTube, byly nátlakové aktivistické akce zaměřené na zadavatele reklamy, protože tito aktivisté, nezřídka pokrokově levicoví aktivisté, objevili, že mohou kapitalismus vodit za to, kde ho to bolí: Za peníze. Tento nepřímo vedený boj už efekt měl a vedl k restrikcím, které pro změnu vedly ke vzpourám tvůrců – a pak začalo složité balancování, které hlavně pod taktovkou Suzan dovedlo YouTube tam, kde je dnes.

Řekněme si to na rovinu: Některá rozhodnutí měla svůj smysl, například rozdělení obsahu na dospělý a ten pro děti. Ať už chceme nebo ne a ať už kritizujeme, že opravdu není dobrý nápad nechat děti zírat na neomezený obsah od chvíle, kdy se jim rozlepí oči, velká část rodičů používá telefony a tablety jako „digitální dudlík“, který děti uklidní, umrtví a usadí je doma, zatímco jinak by dělaly brajgl všude možně. 

Tohle není dobře, to my víme – jenomže YouTube není charita a bing watching dětského obsahu přináší bing watching reklam mířených na děti. Ostatně od toho jsou tu rodiče, aby se starali o svoje potomky – a taky všelijaké dětské zámky a časovače, že ano? YouTube se stará o to, aby do bing watchingové session pro děti neprotékalo něco označeného jako bing watching pro dospělé, to je všechno. Není to jediný problém s dětským obsahem, spousta věcí mířených na děti je opravdu divných – ale tady jde o to, aby nebyly dost divné na to, aby se k tomu nedala nalepit reklama.

To samé platí i pro obsah pro dospělé. Začalo to jako tažení proti extrémismu, ale dnes jsme se dopracovali k tomu, že se demonetizují videa s historickým obsahem, s technickým obsahem, pokud máte něco s kvéry – no tak rovnou zapomeňte. Cenzuruje se všechno možné, cenzurují se háknkrajcy v dokumentárních filmech, ale také se cenzuruje v normálních filmech, což už začíná být neuvěřitelné. Pokud jste si z YouTube nestáhli historické filmy dřív, tak se prosím pěkně nedivte, že ženské tam dnes mají rozmazané poprsí, maže se něco v pozadí, vypípávají se nadávky a vulgarismy až v takovém rozsahu, že výsledek nedává smysl.

YouTube vylil z vaničky s vodou i dítě – a já považuji za pekelně zábavné, že se v naší nejdemokratičtější a nejsvobodnější společnosti vracíme doslova do středověku, kde máme zakázaná slova. Jedna z věcí, která mě zaujala na Tisíci a jedné, je to, že v ní nenajdete slovo „sebevražda“, ale používá se tam opis „náhle padl/padla mrtev/mrtva k zemi“. Dnes jsme na tom na YouTube podobně, slovo „suicide“ je tabu– a tak se používají neopoetismy jako „ukončit sebe sama“ či „vymazat sebe sama“ („self delete“, „removed himself/herself“). Nádhera!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama