YouTube: od anarchie k diktátu hyperkorektnosti – cesta se Suzan Wojcicki (2014–2023)
i Zdroj: Anthony Quintano / Creative Commons / CC BY 2.0
Internet Článek YouTube: od anarchie k diktátu hyperkorektnosti – cesta se Suzan Wojcicki (2014–2023)

YouTube: od anarchie k diktátu hyperkorektnosti – cesta se Suzan Wojcicki (2014–2023) | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

23

Seznam kapitol

1. První práce pro Google 2. Startup Youtube 3. Zakázaná slova 4. Netransparentnost jako strategie 5. Jiná realita 6. Podvod není problém, když nevadí inezerentům

Suzan Wojcicki, bývalá šéfka YouTube, zemřela 9. srpna 2024 na rakovinu plic. Odešla v šestapadesáti, což je nepříjemně brzo – a zanechala za sebou spoustu pozitivní práce, ale také spoustu kontroverzí. Rozhodně však formovala nejen YouTube, ale celá sociální média do té podoby, v jaké je máme dnes.

Reklama

Publikum chce něco jiného, asi ne lepšího – ale jiného, zatímco YouTube chce mít neproblémový obsah proložený reklamou. Je to, svého druhu, boj proti lidské přirozenosti, která má často daleko k ideálům, snahou zabalit do zábavního sýra reklamní pilulku. Je jasné, že největší zájem nevzbudí přednášky z trigonometrie, ale videa, kdy ti namachrovaní a bezohlední flexí tím, že nemusí nic vědět a nic dělat a stejně se koupou v penězích: To je odraz „světa neúspěšných“, kteří věří tomu, že i oni se budou koupat v prachách, když investují do projektů těchto borců – a přitom jim nedojde, že to oni, ti neúspěšní, sponzorují ty, které obdivují.

Ale to nevadí, dokud to generuje views, generuje to imprese, je tím směrem třeba jít.

Další problém je v tom, že nezáleží na tom, jestli je to, co lidé vidí skutečné – stačí, že to je populární. Ne, nemluvím tu o dezinformacích, protože osobně znám jenom málo opravdu zjevných dezinformátorů, kteří byli tak populární, že by na tom vydělali: Patrně jenom Alex Jones, kterého ale dohnal americký právní systém a žaloby poškozených. 

Je jiná a mnohem nebezpečnější kategorie – a to jsou lidé, kteří si tvoří vlastní realitu, tvoří iluze o tom, že něco je hrozně snadné, hrozně jednoduché – a přitom je všechno zcela falešné. Ano, mluvím o poslední kauze gigantického kanálu Mr Beast, „pana charity“, který prorazil se svými charitativními programy i do klasických médií... a nyní se ukazuje, že podle všeho není o moc lepší než ti, kteří otevřeně flexí svými falešnými úspěchy.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama