zahubi-osobni-pocitace-prilis-dobry-hardware
Článek Zahubí osobní počítače... příliš dobrý hardware?

Zahubí osobní počítače... příliš dobrý hardware?

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

7. 6. 2008 01:00 105

Seznam kapitol

1. Trocha patosu... 2. Grafická karta? Dejte mi něco za 3500Kč...

Na první pohled mají osobní počítače skvělou budoucnost - chystají se sedmijádrové procesory, Intel ohlásil radič DDR3 integrovaný v procesoru, který několika násobně zvýši propustnost paměťové sběrnice. AMD i NVIDIA chystají nové generace grafických karet, SSD disky jsou stále větší a levnější. Chladiče dokážou odvést i 150W odpadního tepla poměrně tiše, 500W zdroje jsou standard a ani 1TB disky nikoho nepřekvapí. Prostě paráda... nebo ne?

Reklama
Reklama

Když dnes kupujeme počítač a na disketové, a často i na optické (DVD / BluRay) mechanice už vůbec nezáleží. Dnes je klíčovým prvkem každého počítače konektor sítě LAN, případně bezdrátové WiFi pojítko. Ve skutečnosti už nekupujeme počítač jako samostatný přístroj, ale stále častěji spíše „kukátko“ do Internetu – a to podmiňuje vše (včetně klesajícího zájmu o mnohu druhů dříve tak laického software).

A jaké jsou ty malé epizody které svědčí o tom, že klasická koncepce počítače se blíží ke zlomu? Všimněte si, jak dříve tak důležité a diskutované otázky pomalu ztrácejí svou váhu. Jako první jsem už zmínil optické mechaniky – o nezájmu o „vítězné“ BluRay jsme už psali a pokud by bylo možné instalovat programy přímo z internetu, jistě by vzala za své i klasická DVD mechanika. Procesor dnes můžete kupovat tak, že zavřete oči a prst píchnete náhodně do ceníku. DDR2 nebo DDR3? Záleží na tom? Procesor se dnes přetaktovává spíše ze zvyku, často se stane, že se nastavení procesoru v BIOSu vrátí k původním hodnotám a vy to ani nezpozorujete…

Špatná je kupodivu i situace v grafických kartách. Ano, mluvím o té části počítače, u které se tradičně traduje že „více výkonu není nikdy dost“. Pamatuji na okamžiky kdy jsem se u každého upgrade grafické karty těšil na to, jak posuvníky grafické kvality konečně posunu na „high“. A dnes? Dnes jsou hry velký business a všichni se snaží o to, aby nároky na hardware nebyly nijak zvláště vysoké. Náročnost na grafický engine her se dnes stále častěji řídí grafickým výkonem… XBOXu 360 a Playstationu 3 - vše co je nad jejich grafickým výkonem je „dostatečné“.

Technická poznámka - kdyby například XBOX 360 byl ve standardu vybaven myší a trochu větší pamětí, pak by situace PC byla ještě o něco horší - naštěstí poslední generace herních konzolí neměla odvahu píchnout do PC světa naplno (ovládání některých her pomocí gamepadu vrací celou platformu míle zpět).

GeForce 9800 GX2? Děkuji, nechci...

Bratr si vždy na grafickém výkonu vždy zakládal – nechť je důkazem to, že zanedlouho po uvedení si objednal GeForce 8800 GTX (tehdy, na začátku roku 2007 stála téměř 15 000Kč). Nedávno se mu tato karta odporoučela do věčných lovišť – prodejce byl natolik solidní, že po dobu vyřizování reklamace mu zapůjčil levnou kartu dnešní střední třídy (tuším, že typ s čipem GeForce 9600GT). Za několik dní mi s překvapením volal, že nová karta je výkonově absolutně v pohodě – je dostatečně výkonná, tišší a navíc spotřebuje méně energie. Když mu prodejce po měsíci volal, že reklamaci uznává a za jeho 8800 GTX mu nabízí 9800GX2, byl k mému velkému překvapení zděšen – nejraději by zůstal u náhradí grafiky s tím, že mu nějaké peníze zbudou. Před rokem by nad upgradem na nejvýkonnější typ grafiky jásal…

Zahubí osobní počítače... příliš dobrý hardware?


Hmmm, pěkné... no a co...

Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o jednu bezvýznamnou epizodu jednoho konkrétního člověka – když jich takových znaků ve svém okolí zpozorujete více, už se může jednat o trend. Dříve se u nákupu počítačových komponent muselo hodně taktizovat (na hardware se čekalo, vybíraly ze značky, konkrétní série, čipové sady, kontrolovaly se revize) – dnes však pomalu přichází doba, kdy se mnohé řeší mávnutím rukou – „tak mi dejte něco jiného, je mi to jedno…“. Je to dobrá zpráva pro ty, kteří si počítač pořizují právě nyní (pokud je sestavíte s moderních komponent, nebudete mít s výkonem nejspíše žádné problémy) a špatná pro Intel, NVIDII, AMD ale i Microsoft. Zatímco dříve byl hlavním motorem zisku vývoj (a s tím spojené prémiové zisky při uvádění nových řad produktů), dnes se jím pomalu stává výroba a to pro firmy „zakousnuté“ do polovodičového byznysu není dobrá zpráva (čím více zisku závisí na ceně výroby, tím pomaleji se inovuje).

P.S. Pokud se dnes podíváte na vývoj cen akcii Intelu, AMD nebo NVIDIE budete nejspíše překvapení jak relativně nevalně si tyto firmy dnes stojí - a není to jen blížící se krizí americké ekonomiky. Vše vynikne ještě zřetelněji, když si uvědomíte, jak výkonné, úsporné a levné produkty jsou právě nyní k dispozici.

Grafy (mezi jinými) ilustrují i poptávku po výkonu a její zrcadlení v cenách akcii hlavních aktérů...
Grafy (mezi jinými) ilustrují i poptávku po výkonu a její zrcadlení v cenách akcii hlavních aktérů...

Tímto článkem nechci říci, že budoucnost osobních počítačů je černá, jen to, že trend rychlého zvyšování výkonu může být také problémem… Mám zato, že jsme se dnes příliš přiblížili špičce, a to může znamenat i to, že "PC lokomotiva zpomaluje" - i když všem jsou předkládané plány na ještě rychlejší vlaky větší tunely a koleje z karbonu.

Poznámka: pozorujete ve svém okolí změny zvyklostí ve vztahu k osobním počítačům? Máte na celou věc jiný, nebo stejný názor? Uvítám vaši diskuzi pod článkem (nakonec se říká, že ve své zemi nikdo není prorokem).

První
Poslední
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning