Zuckerbergův sen o Metaverzu se mění v noční můru
i Zdroj: Mark Zuckerberg, facebook
Sítě a Internet Článek Zuckerbergův sen o Metaverzu se mění v noční můru

Zuckerbergův sen o Metaverzu se mění v noční můru

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 10. 2022 01:00 20

Seznam kapitol

1. Nový Facebook 2. Jednorožec za patnáct miliard dolarů 3. Ekosystém pro ty, co o něj nestojí 4. Pro koho a k čemu? 5. Nápad jistě dobrý, výsledky...

Hodnota akcií Facebooku, tedy vlastně společnosti Meta, padla náhle druhého února o třetinu – tedy vlastně skoro o 40 %. Pozvolna se sune dolů: Z maxima na 350 dolarech v minulém prosinci na dnešních 130 dolarů. V čem je, sakra, problém?

Reklama

Nedávno médii proběhla zpráva o tom, že Michael Burry řekl, že Meta má „New Coke“ problém. Pokud neznáte Michaela Burryho, tak to je ten pán, který předvídal pád amerického trhu s nemovitostmi v roce 2008 a vydělal na tom asi miliardu dolarů.

Pointa ale není v tom, kdo si kolik nahrabe a jak pojebaný je západní kapitálový trh, který se posledních 50 let mění v pouhopouhé casino, ve kterém ztráty velkých subjektů platí téměř vždy daňový poplatník (anebo stát, který se před poplatníka hrdě postaví, kdykoliv se veřejně vypisují šeky). Pointa není ani v tom, kdo je Michael Burry a zda je to jen ikonický investor, kterého proslavila jedna slavná sázka.

Pointa je v tom, jestli má pravdu, anebo ne – a v tom, co je to New Coke problem.

New Coke problem je to, že s velkou slávou dáváte lidem něco, co nechtějí a případně i aktivně odmítají. New Coke nebyla vlastně špatná idea a možná by to fungovalo, kdyby u toho lidem nebrali jejich „old Coke“. Pokud jde o jídlo, jsou totiž lidi neuvěřitelně konzervativní a nechtějí, aby se jim měnilo. A to byl takový malér, že Pepsi stálo za to udělat vlastní reklamní kampaň o tom, že oni žádnou změnu nechystají…!

Aby bylo jasno, nemám nic proti inovacím. Do jisté míry chápu, proč se Zuckerberg tlačí do Metaverza, ale otázka je, jestli to je ve správný okamžik a ve správný čas. Facebook vydělal horu peněz tím, že naskočil na tak akorát se rozjíždějící vlak se sociální sítí, která nikoho nestála nic – a potom začal pomalu a systematicky zaškrcovat všechny možnosti, jak organicky dosáhnout publika.

Byl to model „všichni mají internet a přátele – budovat online prezenci nic nestojí – zregulujeme dosah později a zpeněžíme ho“. Není na tom nic objevného, je to jako když si koupíte rybník, kam chodí všichni napájet koně a s tím, jak je stále populárnější, účtuje si minci, pak dvě – a těm, co to pití mají zdarma, sází kontextové reklamy. 

To byl původní model Facebooku a na tom byla založena jeho valuace do prosince, než se ukázalo, že to Zuckerberg s Metaversem myslí opravdu vážně. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama