Zuckerbergův sen o Metaverzu se mění v noční můru
i Zdroj: Mark Zuckerberg, facebook
Sítě a Internet Článek Zuckerbergův sen o Metaverzu se mění v noční můru

Zuckerbergův sen o Metaverzu se mění v noční můru

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 10. 2022 01:00 20

Seznam kapitol

1. Nový Facebook 2. Jednorožec za patnáct miliard dolarů 3. Ekosystém pro ty, co o něj nestojí 4. Pro koho a k čemu? 5. Nápad jistě dobrý, výsledky...

Hodnota akcií Facebooku, tedy vlastně společnosti Meta, padla náhle druhého února o třetinu – tedy vlastně skoro o 40 %. Pozvolna se sune dolů: Z maxima na 350 dolarech v minulém prosinci na dnešních 130 dolarů. V čem je, sakra, problém?

Reklama

Nedávno médii proběhla zpráva o tom, že Michael Burry řekl, že Meta má „New Coke“ problém. Pokud neznáte Michaela Burryho, tak to je ten pán, který předvídal pád amerického trhu s nemovitostmi v roce 2008 a vydělal na tom asi miliardu dolarů.

Pointa ale není v tom, kdo si kolik nahrabe a jak pojebaný je západní kapitálový trh, který se posledních 50 let mění v pouhopouhé casino, ve kterém ztráty velkých subjektů platí téměř vždy daňový poplatník (anebo stát, který se před poplatníka hrdě postaví, kdykoliv se veřejně vypisují šeky). Pointa není ani v tom, kdo je Michael Burry a zda je to jen ikonický investor, kterého proslavila jedna slavná sázka.

Pointa je v tom, jestli má pravdu, anebo ne – a v tom, co je to New Coke problem.

New Coke problem je to, že s velkou slávou dáváte lidem něco, co nechtějí a případně i aktivně odmítají. New Coke nebyla vlastně špatná idea a možná by to fungovalo, kdyby u toho lidem nebrali jejich „old Coke“. Pokud jde o jídlo, jsou totiž lidi neuvěřitelně konzervativní a nechtějí, aby se jim měnilo. A to byl takový malér, že Pepsi stálo za to udělat vlastní reklamní kampaň o tom, že oni žádnou změnu nechystají…!

Aby bylo jasno, nemám nic proti inovacím. Do jisté míry chápu, proč se Zuckerberg tlačí do Metaverza, ale otázka je, jestli to je ve správný okamžik a ve správný čas. Facebook vydělal horu peněz tím, že naskočil na tak akorát se rozjíždějící vlak se sociální sítí, která nikoho nestála nic – a potom začal pomalu a systematicky zaškrcovat všechny možnosti, jak organicky dosáhnout publika.

Byl to model „všichni mají internet a přátele – budovat online prezenci nic nestojí – zregulujeme dosah později a zpeněžíme ho“. Není na tom nic objevného, je to jako když si koupíte rybník, kam chodí všichni napájet koně a s tím, jak je stále populárnější, účtuje si minci, pak dvě – a těm, co to pití mají zdarma, sází kontextové reklamy. 

To byl původní model Facebooku a na tom byla založena jeho valuace do prosince, než se ukázalo, že to Zuckerberg s Metaversem myslí opravdu vážně. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning