@Pavel Urbánek
@Pavel Urbánek: Problematiku v-sync už dávno chápu od jiných autorů co se tím zabývali. Ale s takovým nesmyslem sem se ještě nesetkal. Ok nechám vás při tom že na 60Hz dokážete 6000fps a pomůže vám to v plynulosti a já vám garantuji, že na další články už klikat nebudu. Nazdar!
@Pavel Urbánek
@Pavel Urbánek: Tak ano uvažujme že se přesuneme rychle okem po obraze na jinou část... a třeba tato část obrazu bude o 8ms mladší proti té předchozí, ale další snímek bude zase za 16,6ms na tom samém sledovaném místě, A stále při sledování toho jednoho bodu to bude 16ms - 16ms - 16ms navždy! Teda pokudud grafika bude stíhat dávat aspoň těch 60+fps.
To že vyšší fps než refresh sníží inputlag je logické o tom snad tahle debata není. Ale nikdy, ale opravdu nikdy tento lag nebude nižší než lag způsobený čekáním na s refresh = při 60Hz 16,6ms(když úplně vypustíme zpracování obrazu elektronikou a samotnou odezvu)
Neúplná data nikoho nezajímají, protože při hraní snad sleduji nějaký bod (třeba u stříleček postavu na zaměřovači). A ten se bude na 60Hz monitoru aktualizovat vždy po 16,6ms časových úsecích i když mi tam bude grafika rvát milion fps...
Takové uvažování o neúplných datech je fakt na blbost, protože v reálu stejně bude jedno místo obrazu aktualizováno po 16ms a další místo také a další také... pouze v jednom časovém úseku se budou na různých místech obrazu odehrávat jiné snímky z jiných časů... ale pod 16ms proti předchozímu zobrazení toho samého místa opravdu nikdy nedojde.
Pokud si tento refresh-rate lag chceme snížit, jedinou možností je zvýšení frekvence refresh-rate (třeba ten 120Hz monitor). Zvýšením fps grafiky se pod 16,6ms (60Hz) nikdy nedostaneme.
Fakt masakr. Takový práce si dát s článkem a pak to zabít Urbánek legendou o 60Hz displeji.
Už sem od autorů na PCTuningu viděl hodně (pctuning znám od jeho vzniku), ale tohle... tohle sem ještě neviděl. OBR hard. :D
@Pavel Urbánek
@ifkopifko: Ano je mi to jasné, ale teď tu nerovnoměrnost máš přece v rámci jednoho sledovaného místa také ;-)
Ale G-sync/free-sync bude refreshovat vždy celý obrázek jakmile bude hotový, takže se zbavíme tearingu jednou pro vždy. Větší otázka je jak bude řešen overdrive, protože pokud bude nějaká scéna na 100fps a další na 50fps, tak těžko bude monitor dávat stejný výkon v odezvě na obou refresh rate - to bude muset také být řešeno dynamicky. Z toho spíš mam strach, protože já sem na overdrive fakt alergickej viz. fórum a můj podpis. :D
Každopádně ono by se to dalo i nějak hezky vyladit (frame pacing / frame metering) aby ty snímky byly bez microstutteringu, ale to by zase zbytečně zvyšovalo lag. To oveří až zkušenosti lidí, ale vyhlazení snímků (redukce microstutteringu) se už na grafikách také řeší..
@Pavel Urbánek
@ifkopifko: Jo já to trochu blbě napsal. K rozdělení dochází ve framebufferu grafiky tím způsobem že to grafika za chodu změní když je nový snímek. Ale ten monitor si prostě jede na 60Hz a bere aktuální obsah framebuferu, takže k aktualizaci obsahu na obrazovce vždy dochází po 16,66ms = 60Fps = 60Hz... Nic to nemění na tom že během toho skenu se obsah změnil 100x kdy akorát se výsledný snímek roztrhá na několik pruhů... vždy aktualizace je po 60Hz = objekt sledovaný na obrazovce vždy bude mít plynulost 60fps!
Už aby se rozšířil ten G-Sync / FreeSync a nějaký tearing už zmizel navždy (pak se bude překreslovat nový smímek vždy když je hotový nový a nebude se čekat na pevný refresh).
@Adam Vágner
@Adam Vágner: Já si myslím, že na základě diskuzí s uživateli a nebo lidmi co se v tom vyznají by mělo být možné aby recenzent mohl svoje hodnocení poupravit i na základě těch zkušeností. :wink: Přece jen je do očí bijící dávat zlatý hvězdy něčemu co v recenzi září, ale pak se z toho vyklube odpadek.
Kdyby to MSičko bylo novinka... všechno je v pořádku - viz. vaše recenze na ExtraKonkurenci na 780 Gaming, ale po skoro roce se vytasit s echt goldem, když to je očividně problémový model, který ale podle recenze je jasná volba? Také proto sem ho měl ve svém výběru při koupi jako favorita. [b]Na základě vaší recenze na Extra![/b] Nesledoval sem jaký to má teploty na kaskádě, mě jen podle testu zajímalo že už v základu měl být posunut TDP limit a krásná tichost chladiče. A to byla chyba jak vidím.
@scobra
@NoneCZ: Ta hra v offline režimu (origin / odpojen síťový kabel) vůbec nenajede - hned na úvodní obrazovce vyžaduje online režim. Ten pokus s výpadkem byl simulován stejně - prostě odpojení LAN kabelu. Vyhodilo to ze hry i při lazení auta (tvorbě onoho "úžasného" skinu PCT). Jinak ale hra běžela stabilně a servery asi mají v pohodě, protože jinak s tím problémy nejsou.
@Jan Černý
@Jan Černý: Podle mě teda řekne o reálné odezvě hodně. Takže pokud to od příště v recenzích bude, tak to hodnotu recenze určitě zvedne. Stačí když obrázek bude vypadat takto: http://www.abload.de/img/dell_u2410eh1k.jpg - odezva je ok - ani náznak overdrive. - na takovém monitoru se bude hrát dobře, a na duchy nenarazíme. Naopak: http://www.abload.de/img/hp_lp2475wtebh.jpg - tmavý duch za bublinou a žlutou hlavou naznačuje nezvládnutý overdrive (v tomhle případě na odezvě fall), a protože jsem LP2475w měl tak mohu říct že pro hráče je tohle mnohem více iritující než, že se obraz jen o něco mírněji maže. :idea:
@Ache
@chci_asus: Na max. detaily (což je i příklad těch screenů) ta hra využívá kombinaci MSAA + FXAA. Ale na Nvidii MSAA funguje i na tu vegetaci, kdežto AMD to nějak nevykresluje - díky tomu ten les v pozadí vypadá jak po úroku kůrovce a stébla trávy u postavy nějak zmizely :confused:
@Petr Kupský
@Adam Vágner: Ano to je pravda, i na defaultu u té R9 290 dochází v náročných scénách (typu sfinga v SS3) ke kolísání frekvence vlivem TDP, ale to samé platí pro GTX780/TITAN/780Ti - v tomhle případě 1:1... ale zatímco nvidia má rezervy na TDP 0% (pardon 6% :) ), tak AMD i na pitomé referenci +50%. Takže pro dosažení pevné frekvence na GTX780 je nutný jedině mod biosu aby se TDP limit zvýšil také na 300+W (třeba na hru shadow warrior je i těch 300W tak tak...) Ale co, pod tím linkem na fórum je můj skromný lama test... tam je vidět jak vypadá spotřeba těch karet když hlavně GTX780 nedusí TDP v rozletu = jede stále na 1124MHz @ 1,15V (takové lehké OC bez overvoltu). Škoda je že něco takového se z recenzí nedozvíme. Mě tohle dost taky překvapilo! Hlučná reference byla, ale že by proti GTX780 byla nenažraná obluda? Při plném rozletu bez limitace TDP i na základním napětí fakt ne. A s modnutým napětím + Biosem (kvůli TDP) i GTX780 lítá přes 300W (já jí kvůli tomu déle netrápil, protože podle ukazatele power atakoval board 350W při těch 1300MHz v uniginu, což nevěřím že kaskáda stavená na 250W limitovanou kartu dá bez problémů delší dobu.
Jak řikam, mě ty R9 290 karty taky nějak nezaujaly, ale v téhle části kolem OC a TDP se ta recenze výrazně odlišuje od toho na co případný taktovat narazí... respektive frekvence jsou ok, ale výsledný provozní vlastnosti nikoliv. A nebo ten ASUS je fakt nějaký shit kousek a nebo něco podělali v BIOSu... U ASUSu by to nebylo poprvé viz. první revize GTX670 TOP DCU. :wink:
@KwazzyGT
@Fox_25: nj. ideální by bylo, kdyby se ten filtr do IPS (a jeho klonů) vrátil. IPS glow je hlavně v noci při sledování filmů, nebo hraní her otravný. Ale také dost záleží na konkretním modelu. Některý i levnější displeje mají glow nižší, a některý zase naopak velice silný otravný.
@Jan Černý
@Jan Černý: Vylepšete vaší metodiku testování odezvy fotografií odezvy. Nejlépe na velice populárním pixperan testu (je to taková ta červená formulka na modrém pozadí), použvívají to třeba v testech na http://tftcentral.co.uk/ , nebo dříve na digitalvesus.com. Vzít foťák a při nějakých 1/250s a více udělat sérii fotek, vybrat nejhorší a nejlepší odezvu nezabere žádný čas a mnohým to řekne o odezvě více než číselná hodnota, hlavně se tím krásně odhalí artefakty u monitorů s agresivním nastavení overdrive (například HP LP2475w - ukázkový případ přehnaného overdrive). :wink: Tak ať to tam od příště je :!:
@Ache
@BL!zZard: Někdo (já) testoval na stejné detaily a nastavení (default ovladače) stejnou hru. fps nehraje roli, protože jsou to jiné karty, ale aztímco při aktivaci 4XAA nvidia vyhlazuje vegetaci, tak AMD na to kašle - to se to pak honí fps. Můžete si to ověřit sami... Hlavně by to měl ověřit redaktor, když už testy do detailu, tak pořádně :D
@Petr Kupský
@Adam Vágner: Škoda že běžným amatérským lamám ASUS, GB, MSI... a spol. asi kartu na test jen tak nepůjčí, protože po tom co jsem zkoušel referenci R9 290 (dokonce dva různý kusy - z časovým odstupem cca měsíc) na fóru: http://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php?p=8560728 - tak i po OC s overvoltem (ten druhý žravější kus) neměl problém ustát plnou frekvenci 1120MHz při jakékoliv zátěži pro +50% PowerTune... ano ventilátor se nedal poslouchat, ale TDP fakt limitem nebylo, limitem byl chladič který zněl děsně. OC bylo fakt nic moc (na to, že to byl overvolt), žralo to pak o 100+W více, ale s pevnou frekvencí i v takových úchylárnách jako ten můj slavný test výbuchu sfingy v SS3:BFE = úsek z peakem jako furmark/kombustor v normal režimu. Jakože jinak ty R9 290/290X mě nějak extra neoslovily (viz. ten test), tak co se týče rezerv. TDP mají ode mne naopak obrovský plus, protože nvidia se svými GTX780/TITAT/780Ti jede úplně na kost a i bez OC na náročnějších hrách to TDP limit řeže... Jediná možnost jak se dostat na stabilní frekvenci (neořezávanou boostem) je mod biosu na vyšší TDP limity (300W je tak ideál na provoz OC při 1,15V a 350W při 1,21V). U R9 290X vám fakt nevěřím, že TDP je limitem. To fakt sorry, ale ne. :D
GTX780 od MSI co mam je super karta, sem fakt hodně spokojen, ale zrovna kvůli výraznějšímu OC potřebuje MOD protože jinak náročný scény = limitace slabým TDP 250W limitem.
A ten potenciál 1300MHz na GTX780 v závěru recenze? ano pár lidí to na fóru dalo, ale s extra modem (Bios + AB), a pouze na vodě, kvůli strašnému tepelnému odpadu. Já to na mé kartě (s ASIC 80%) to zkoušel také, a chvíli to ustála na 1,26V... ale TF4 ani na plný otáčky neměl šanci. A spotřeba? no comment. To by ten ASUS DCII taky fakt nedával potichu.
@Adam Vágner
@Adam Vágner: Tak já sem si o tom MSIčku taky říkal že je OK, a chladič (co se chlazení GPU týče) OK je. Ale to že neustojí delší zátěž na 100% power, to jako fakt ne. A statistika na czc + od nějakého uživatele je tam recenze že mu taky chcípla, mluví jasně o tom že to MSI podělalo. EVGA sem právě kvůli chlazení také nechtěl, ale o tom Gigabyte sem také uvažoval... bohužel rozhodla cena (MSI bylo v době nákupu levnější a navíc podle recenzí mělo jasně tiší chladič).
Rozhodně jsem zvědavý jakou hvězdu dostane ten gigabyte 780 Ti GHz, která splňuje až na vyšší hlučnost více kritétií na záskání vyššího hodnocení [b]PC TUNING![/b]
Kdyby to MSIčko neustálo 1300MHz @ 1,3V, tak ani nepípnu, protože by to bylo provozovaný naprosto mimo limity. Ale ono neustálo svoje vlastní limity sakra! Prostě odpad, a hodnotit to zlatě = výsměch těm co dají této kartě přednost před jinou kvalitnější (třeba ten Gigabyte - jasně dimenzovaný lépe! a za stejný peníze!)
Podívejte se třeba na ten R9 290 VAPOR-X - tam i já bych asi dal zlato, kdyby to mělo 3 roky záruku. Přece jen u Hi-endu by to měla být samozřejmost. Ale ok, jinak to je komplet překopaný a připravený na vyšší zátěž. Ale MSI GTX 780 Ti Gaming rozhodně na vyšší zátěž připravená není! A je to jen reference s "lepším" chladičem. Bronz maximálně! Možná stříbro, kdyby to nechcípalo a bylo to levnější!
Jsme opravdu na [b]PC TUNINGu?[/b] Jestli ano, tak si to MSIčko fakt zlato nezaslouží! A jestli jsme na BFU tuningu, tak pak sorry že jsem tu recenzi četl. (i když sem se na ní dostal jen díky linku z fóra) :)
@blackbox
@Xcute: A co nabízí BenQ v podobné cenové hladině? Aby to mělo pěkný barvy a širší gamut? :wink: U BenQ si můžu připlatit i dvojnásobek a jediný co maximálně dostanu je vyšší úhlopříčka. V barvách to bude zase jen sotva sRGB W-LED panel. Kdysi (asi 3 roky zpět) BenQ chystal EZ2450L - ale ten nějak vyšuměl v číně.
@Pavel Urbánek
@Pavel Urbánek: To je nesmysl! Monitor od grafiky vždy získává celý snímek! To rozkrájení způsobuje grafická karta né monitor! Doporučuji znovu nastudovat jak to celé funguje. Grafika je vždy synchronizovaná s monitorem (60Hz, 75Hz, 120Hz...). Rozkrájení snímku vzniká ve framebuferu grafiky.
@KwazzyGT
@Fox_25: Ta 24" verze se i mě líbila o trochu více (je to v úvodu recenze zmíněno - zkoušena byla i ta 24" - půlroku dopředu). Na fullHD je to vhodnější úhlopříčka, ale ta "hrubá" maska panelu, kdy pixely jsou rozpůlené, se projevila také. Škoda že ten C24FG70 není klasické PLS/IPS. Za cenu kolem 9000kč by to byl hodně slušný herní monitor použitelný i na ono amatérské foto. VA se na to také použít dá, ale posun barev mimo ideální úhel trochu zkresluje přesnost barev směrem k okrajům. Ale použitelné to je určitě mnohem více, než mizerné TN.
@FanatiXX
@Adam Vágner: Akorát i ten levný Gainward/palit má stále výrazně lepší provozní vlastnosti než ten ASUS - Gainward spíš nastavuje zbytečně agresivní otáčky... Stačí se zde podívat na recenze 1660 Ti nebo 1660 SUPER od Gainwaru a Palitu. V defaultu hlučné, ale s rezervou od teplotního limitu (kdy pak boost padá dolů). Tenhle odpadkový ASUS nemá rezervu žádnou - spíš naopak ten chladič ani nestíhá provoz na default.
Když koukám i na ty levný MSIčka, tak ani ty Ventusy nepředvádí takovou tragédii jako tenhle ASUS TUF. Ale není to poprvé co takhle ASUS zmršil kartu, některý levný modely označený jako DUAL, Expedition a pod. mají taky mizerný chlazení. Jediný co se dá u ASUSu používat je strix, jenže ten je cenově úplně mimo.
@Adam Vágner
@Adam Vágner: eeeh, co přesně znamená "AMD raytracing?" Není to snad standard v directX (DXR) / případně ve Vulkanu. Pokud by AMD bylo v RT bez DLSS rychlejší, tak to by bylo docela zajímavé... stejně očekávám, že také přijdou s něčím podobným DLSS (třeba se to bude také standardizovat pod DirectML).
Všichni přece víme, že časem se s těchhle proprietárních technologií stane standard nebo třeba v nějaké modifikaci (viz PhysX, který už dnes jede ve hrách zase jen přes CPU, PCSS/HTFS stíny - dnes nahrazeny Raytracingem, G-SYNC snad ani netřeba komentovat).
Jedno se ale musí Nvidii nechat - je hlavním tahounem technologií. Vše vyjmenované přinesla první nvidia. Bohužel si za to také nechá nehezky zaplatit (launchové ceny Pascalů a hlavně RTX byly blbý vtip). AMD to pak nakonec přinese také a v levnejší variantě (sorry jako, ale funkčnost FreeSYNCu je srovnatelná s G-SYNC a monitory byly hlavně dříve výrazně levnější).
Každopádně RX5700XT/5600 by si dnes koupil jen blázen, když ty karty nemají budoucnost - nepodporují DirectX 12 Ultimate. A hry s nových konzolí si tak v plných detailech ani nezkusíte. Teď už fakt není vhodná doba na nákup nové grafiky (co se upgardu týče), ale když už dnes někomu něco doporučit, tak jasně nějakou RTX kartu - pokud na tom chce nějakou dobu fungovat. Nakonec uvidíme ceny NAVI2 - jak bude AMD "výhodné". Vsadím se, že když by se jim podařilo Nvidii překonat (bez DLSS), tak si za to nechají náležitě zaplatit. Tipuji, že jejich Hi-end, už také překoná Titanovskou cenovku 999$. :wink:
@Adam Vágner
@Ache: Koukám že odesílání příspěvků nějak failuje - nad tím prvním odkazem na statistiku reklamovanosti u CZC sem ještě psal něco o tom co už ale DOC_Zenith stačil také popsat, takže co k tomu říct? No že je minimálně GTX 780 Gaming fail, ale protože to Tičko vypadá úplně stejně včetně PCB a jeho chlazení, tak bych tak označil i tuto verzi. A zlatou hvězdu bych si opravdu nechal na [b]opravdové PC TUNING produkty[/b]. To tyhle MSIčka co jedou i v defaultu na doraz fakt nejsou! :evil:
@Blablaman
Taky jsem pro nějaké testy monitorů (včetně tuningu jako test OC možností), ale s tvým přístupem by se nemuseli dělat ani ty testy HW. Monitor si taky můžeš "půjčit ve 14ti denní lhůtě" a když ti nevyhovuje, vezmeš jiný. :roll: (což já udělal i u monitoru, který podle recenzí byl super, ale v praxi se jednalo o overdrive inferno)
@M4Touch
V Just Cause 2 nemůže být limitem velikost paměti, když ta hra sotva využívá 600MB VRAM: http://h-2.abload.de/img/justcause24air.jpg (ukazatel zatížení paměti v pravém horním rohu OSDčka). Nižší výkon v té hře tedy spíš způsobuje něco jiného (menší sběrnice, méně ROPs jednotek). :wink: