Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci | Kapitola 12
Seznam kapitol
Ačkoliv měla nVidia s fyzikálním enginem PhysX velké plány a chtěla jeho GPU akcelerovanou verzi dostat do množství PC her, reálný stav je podstatně horší. Jedinou větší hrou s GPU PhysX byla loni Mafia 2 a špatná je situace i letos. Na podzim ale snad přijde nový Batman a před ním ještě nedávno vydaná Alice: Madness Returns.
Alice: Madness Returns je (podobně jako každá hra s fyzikálním enginem PhysX s GPU akcelerovanými efekty) tak trochu kontroverzní. Pokud si na chvíli odmyslíte rozšířené efekty PhysX, jde o nadprůměrnou akční adventuru postavenou na univerzálním Unreal enginu třetí generace s průměrnou vizuální stránkou, nízkými hardwarovými nároky a (bohužel již jako obvykle) také mizivým nastavením grafiky. Zkrátka běžná multiplatformní hra pro PC a obě velké herní konzole, kterých je dnes drtivá většina (z poslední doby jmenujme F.E.A.R. 3 či Dungeon Siege III).
Pokud k tomu připočítáte rozšířené efekty fyzikálního rozhraní PhysX, vaše mínění pravděpodobně bude odlišné dle toho, jakou grafickou kartu máte v počítači. Pokud je to ta s logem nVidia GeForce na krabici, pak rozšířené efekty fyziky rozhodně potěší a jde o příjemný bonus. Jinak vizuálně průměrnou hru pozitivním způsobem osvěžují a vzhledem k celkově nízkým hardwarovým nárokům si dodatečné efekty budou moct vychutnat i majitelé průměrně silných akcelerátorů.
Pokud v počítači máte kartu AMD Radeon, bude nejlepší volbou na PhysX úplně zapomenout, položku ve hře nastavit na Low a nijak dál se jí nezabývat (hry přece primárně hrajeme kvůli jejich obsahu a ne technologické stránce, ta je jen bonusem navíc). Pokud se totiž fyziku budete snažit rozběhat přes procesor, nemůže to skončit jinak než naštváním z vaší strany. O (ne)optimalizaci kódu dodatečných PhysX efektů pro procesor jsem psal už v příslušné kapitole a řešením není ani zakoupení druhé levné GeForce karty a její dedikovaní k počítání fyziky. nVidia tuto možnost v ovladačích před časem úplně zakázala. Teoreticky sice jde obejít neoficiálními ovladači, jde ale o experiment s nejistým výsledkem.
Poděkování
Děkujeme partnerům Asus, Dell, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.