Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci | Kapitola 8
Seznam kapitol
Ačkoliv měla nVidia s fyzikálním enginem PhysX velké plány a chtěla jeho GPU akcelerovanou verzi dostat do množství PC her, reálný stav je podstatně horší. Jedinou větší hrou s GPU PhysX byla loni Mafia 2 a špatná je situace i letos. Na podzim ale snad přijde nový Batman a před ním ještě nedávno vydaná Alice: Madness Returns.
Při měření s kartou AMD Radeon HD 6970 jsem také záměrně nechal zapnutou GPU fyziku. Z grafů je dobře vidět optimalizace PhysX kódu pro počítání pokročilých efektů přes procesory. Pokud pomineme efektivitu kódu v poměru výkon na jedno vlákno, kterou nemůžeme objektivně zhodnotit (byť i v tomto směru jsou diskusní fóra plná zmínek o tom, jak nVidia ignoruje funkce, které by výrazně mohly zlepšit výkon procesorů), můžeme se zaměřit na efektivitu využívání vícejádrových čipů. Ta je velmi špatná až doslova nulová.
V případě procesorů AMD Phenom II bylo úplně jedno, zda jsem testoval s dvou či šestijádrovým procesorem, výkon jsem při stejné frekvenci naměřil totožný. Taktéž u procesorů Core i3 / i7 od Intelu bylo škálování žalostné, byť tady jsem při stejné frekvenci naměřil alespoň malý přibližně desetiprocentní nárůst výkonu. Celkově je však patrné, že se nVidia (vcelku logicky) s optimalizacemi GPU PhysX kódu pro procesory příliš nemazlí. Pokud by byly provedeny alespoň základní optimalizace pro vícejádrové procesory, jsem si jist, že by se Alice: Madness Returns dala plynule hrát včetně vyšších nastavení PhysX i na kartách AMD Radeon v kombinaci se silnými vícejádrovými procesory. To ale pochopitelně není v zájmu nVidie, která za touto částí kódu stojí...