AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon

AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon | Kapitola 3

Adam Vágner

Adam Vágner

28

Seznam kapitol

1. Přes 20 nových funkcí 2. Vylepšení videa, co stojí to za to! 3. Virtual Super Resolution (VSR) 4. Freesync, Graphics Amplifier, podpora 5K a 24 LCD 5. Lepší uživatelská podpora 6. Gaming Evolved pod Mantle: video a „měření“ FPS 7. Testovací sestava a metodika 8. Aliens vs. Predator Benchmark
9. Battlefield 4 10. Bioshock: Infinite, Cliffs of Dover 11. Crysis 3 12. Grid 2 13. Metro: Last Light 14. World of Tanks 9.1 15. Závěrečné shrnutí

AMD představilo novou generaci ovladačů Catalyst s dovětkem Omega. Jde o balík, který integruje více než dvacítku nových funkcí včetně podpory FreeSync, VSR coby alternativy k „supersamplingu“ DSR od Nvidie nebo nových technologií pro vylepšení videa. Kromě nich se podíváme i na nárůst výkonu oproti starším ovladačům.

Reklama

Jednou z novinek, o kterých se už před uvedením Catalyst Omega mluvilo, je alternativa k technologii Dynamic Super Resolution (DSR) od Nvidie. V rychlosti připomenu, oč se jedná.

DSR na GeForce

Dynamic Super Resolution (DSR) funguje na jednoduchém principu. Jde o obdobu supersamplingu – ovladače vytvoří virtuální obrazovku s rozlišením vyšším než je fyzické rozlišení displeje (budeme mít například 3840 × 2160 při monitoru s rozlišením 1920 × 1080 bodů). Aplikace i hry vidí rovnou větší plochu a chovají se tak, jako by byl k počítači připojený monitor s uvedeným rozlišením. Předtím, než grafická karta obraz na monitor pošle, jej scaler zmenší na nativní rozlišení displeje (1920 × 1080).

Výhodou této technologie je to, že je zcela transparentní – nevyžaduje podporu ze strany her, ovladače se tváří, že je ke kartě připojený monitor o zvoleném rozlišení a systém ani aplikace prakticky nepoznají, že je fyzické rozlišení displeje nižší.

Nevýhodou je, že hra musí s extrémními rozlišeními počítat a podle toho upravovat rozhraní a HUD, jinak se vám může stát, že ovládací a grafické prvky po zmenšení z velkého virtuálního rozlišení na nízké rozlišení panelu nebudou čitelné.

U Nvidie s uvedením GeForce GTX 980 a 970 (a posléze i u starších modelů) přibyla v ovladačích položka DSR - Factors a DSR – Smoothness.

AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

U faktorů si můžete vybrat „násobiče“ původního rozlišení a rozlišení zvedat v malých krocích (jde o násobky v megapixelech) – 1,20; 1,50; 1,78; 2,0; 2,25; 3,0; 4,0, výsledná virtuální rozlišení pro monitor s rozlišením 1080p a 1440p jsou na snímcích níže:

AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon
i Zdroj: PCTuning.cz
AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Velkou výhodou je to, že můžete zvolit vhodný kompromis mezi navýšením kvality a poklesem výkonu, nevýhodou to, že některá rozlišení (zejména s nižšími násobky) nemusí po zmenšení (downscalingu) vypadat tak dobře.

Zmenšování obrazu na nižšší rozlišení provází jeho rozmazání, u Nvidií máte ještě možnost obraz doostřit přes druhou položku v ovládacím panelu DSR – Smoothness tak, aby vám to vyhovovalo.

AMD Virtual Super Resolution (VSR)

A jak funguje v praxi alternativa od AMD? A na jakých kartách? V současnosti má VSR fungovat na modelech Radeon R9 295X2, R9 290X, R9 290 a R9 285 a podporuje konfigurace s jedním a více GPU. Na konferenčním hovoru AMD zmiňovalo, že další modely karet právě testují a jejich podpora by měla přijít již brzo (konkrétní modely ale zmíněny nebyly).

Celé nastavení je v (pokročilém nastavení) Catalyst Control Center zredukované do jediného zatržítka.

AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

V české jazykové mutaci najdete VSR pod překladem „umožnit snížení měřítka GPU“.

AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Brát to čistě podle tohoto překladu nebo jeho nápovědy, tak bych asi VSR v ovládacím panelu hledal marně, křížovým srovnáním s anglickými screenshoty bylo jeho nalezení dílem okamžiku.

AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

V závislosti na tom, jaký monitor je ke kartě připojený a jakou kartu máte, se mezi běžnými rozlišeními objeví další vyšší virtuální rozlišení.

U běžného monitoru s 60 Hz a rozlišením 1920 × 1080 bodů přibude na R9 290 a 290X ještě virtuálních 2560 × 1440 bodů a 3200×1800 bodů, u R9 285 ještě navíc rozlišení 4K (3840 × 2160).

Na monitoru s rozlišením 1920 × 1200 na 60 Hz přibude u R9 290 a 290X rozlišení 2048 × 1535 (s ohledem na poměr stran 4:3 je to pro monitor s poměrem 16:10 dost nepraktické), dále 2560 × 1600 a konečně výhradně u R9 285 to bude i 4K s poměrem 16:10, tedy 3840 × 2400.

V případě monitoru s rozlišením 2560 × 1440 na 60 Hz počítejte už jen s jediným vyšším virtuálním rozlišením 3200 × 1800 bodů.

A konečně 120Hz rozlišení 1920 × 1080 můžete virtuálně zvětšit na 1920 × 1200 (čili ze 16:9 na 16:10), nebo na 2048 × 1536. To už je zajímavé asi jen na screenshoty s o malinko vyšším rozlišením, než fyzicky zvládne běžný FullHD monitor.

AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Takto potom v praxi vypadá nastavení rozlišení, pokud VSR aktivujete na monitoru s nativním rozlišením 2560 × 1440 bodů (u FullHD to bude obdobné, jenom rozlišení 2560 × 1440 bodů bude také virtuální)

AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Zarážející je hlavně relativně nízké maximální rozlišení u R9 290 a 290X, uvidíme, jestli zahraniční redakce k tomuto omezení z AMD nevypáčily víc. Zřejmě to bude souviset se schopnostmi scaleru. Zajímavé je i to, že nové karty s GPU Tonga jsou na tom lépe a zvládají vyšší rozlišení (u nich ale AMD o lepší připravenosti pro 4K mluvilo).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama