AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon | Kapitola 3
Seznam kapitol
AMD představilo novou generaci ovladačů Catalyst s dovětkem Omega. Jde o balík, který integruje více než dvacítku nových funkcí včetně podpory FreeSync, VSR coby alternativy k „supersamplingu“ DSR od Nvidie nebo nových technologií pro vylepšení videa. Kromě nich se podíváme i na nárůst výkonu oproti starším ovladačům.
Jednou z novinek, o kterých se už před uvedením Catalyst Omega mluvilo, je alternativa k technologii Dynamic Super Resolution (DSR) od Nvidie. V rychlosti připomenu, oč se jedná.
DSR na GeForce
Dynamic Super Resolution (DSR) funguje na jednoduchém principu. Jde o obdobu supersamplingu – ovladače vytvoří virtuální obrazovku s rozlišením vyšším než je fyzické rozlišení displeje (budeme mít například 3840 × 2160 při monitoru s rozlišením 1920 × 1080 bodů). Aplikace i hry vidí rovnou větší plochu a chovají se tak, jako by byl k počítači připojený monitor s uvedeným rozlišením. Předtím, než grafická karta obraz na monitor pošle, jej scaler zmenší na nativní rozlišení displeje (1920 × 1080).
Výhodou této technologie je to, že je zcela transparentní – nevyžaduje podporu ze strany her, ovladače se tváří, že je ke kartě připojený monitor o zvoleném rozlišení a systém ani aplikace prakticky nepoznají, že je fyzické rozlišení displeje nižší.
Nevýhodou je, že hra musí s extrémními rozlišeními počítat a podle toho upravovat rozhraní a HUD, jinak se vám může stát, že ovládací a grafické prvky po zmenšení z velkého virtuálního rozlišení na nízké rozlišení panelu nebudou čitelné.
U Nvidie s uvedením GeForce GTX 980 a 970 (a posléze i u starších modelů) přibyla v ovladačích položka DSR - Factors a DSR – Smoothness.
U faktorů si můžete vybrat „násobiče“ původního rozlišení a rozlišení zvedat v malých krocích (jde o násobky v megapixelech) – 1,20; 1,50; 1,78; 2,0; 2,25; 3,0; 4,0, výsledná virtuální rozlišení pro monitor s rozlišením 1080p a 1440p jsou na snímcích níže:
Velkou výhodou je to, že můžete zvolit vhodný kompromis mezi navýšením kvality a poklesem výkonu, nevýhodou to, že některá rozlišení (zejména s nižšími násobky) nemusí po zmenšení (downscalingu) vypadat tak dobře.
Zmenšování obrazu na nižšší rozlišení provází jeho rozmazání, u Nvidií máte ještě možnost obraz doostřit přes druhou položku v ovládacím panelu DSR – Smoothness tak, aby vám to vyhovovalo.
AMD Virtual Super Resolution (VSR)
A jak funguje v praxi alternativa od AMD? A na jakých kartách? V současnosti má VSR fungovat na modelech Radeon R9 295X2, R9 290X, R9 290 a R9 285 a podporuje konfigurace s jedním a více GPU. Na konferenčním hovoru AMD zmiňovalo, že další modely karet právě testují a jejich podpora by měla přijít již brzo (konkrétní modely ale zmíněny nebyly).
Celé nastavení je v (pokročilém nastavení) Catalyst Control Center zredukované do jediného zatržítka.
V české jazykové mutaci najdete VSR pod překladem „umožnit snížení měřítka GPU“.
Brát to čistě podle tohoto překladu nebo jeho nápovědy, tak bych asi VSR v ovládacím panelu hledal marně, křížovým srovnáním s anglickými screenshoty bylo jeho nalezení dílem okamžiku.
V závislosti na tom, jaký monitor je ke kartě připojený a jakou kartu máte, se mezi běžnými rozlišeními objeví další vyšší virtuální rozlišení.
U běžného monitoru s 60 Hz a rozlišením 1920 × 1080 bodů přibude na R9 290 a 290X ještě virtuálních 2560 × 1440 bodů a 3200×1800 bodů, u R9 285 ještě navíc rozlišení 4K (3840 × 2160).
Na monitoru s rozlišením 1920 × 1200 na 60 Hz přibude u R9 290 a 290X rozlišení 2048 × 1535 (s ohledem na poměr stran 4:3 je to pro monitor s poměrem 16:10 dost nepraktické), dále 2560 × 1600 a konečně výhradně u R9 285 to bude i 4K s poměrem 16:10, tedy 3840 × 2400.
V případě monitoru s rozlišením 2560 × 1440 na 60 Hz počítejte už jen s jediným vyšším virtuálním rozlišením 3200 × 1800 bodů.
A konečně 120Hz rozlišení 1920 × 1080 můžete virtuálně zvětšit na 1920 × 1200 (čili ze 16:9 na 16:10), nebo na 2048 × 1536. To už je zajímavé asi jen na screenshoty s o malinko vyšším rozlišením, než fyzicky zvládne běžný FullHD monitor.
Takto potom v praxi vypadá nastavení rozlišení, pokud VSR aktivujete na monitoru s nativním rozlišením 2560 × 1440 bodů (u FullHD to bude obdobné, jenom rozlišení 2560 × 1440 bodů bude také virtuální)
Zarážející je hlavně relativně nízké maximální rozlišení u R9 290 a 290X, uvidíme, jestli zahraniční redakce k tomuto omezení z AMD nevypáčily víc. Zřejmě to bude souviset se schopnostmi scaleru. Zajímavé je i to, že nové karty s GPU Tonga jsou na tom lépe a zvládají vyšší rozlišení (u nich ale AMD o lepší připravenosti pro 4K mluvilo).