Apple Vision Pro: Má rozšířená a virtuální realita ještě šanci?
i Zdroj: apple.com
Zábava Článek Apple Vision Pro: Má rozšířená a virtuální realita ještě šanci?

Apple Vision Pro: Má rozšířená a virtuální realita ještě šanci? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

18

Seznam kapitol

1. Velké, drahé, neohrabané 2. Pro profesionály 3. Sázka na jistotu 4. Na co, když ne na hry? 5. Nepřestávám doufat

Apple nelze upřít jednu základní kvalitu – a to schopnost prodávat zákazníkům i velmi drahé věci. Za nový MacBook Pro 16" M2 MAX CZ 2023 si neváhají říct skoro o dvě stě tisíc – a vedle toho vypadá plánovaná cena headsetu Apple Vision Pro za 3500 dolarů jako láce. Relativní láce. Bude to ale stačit?

Reklama

Do jaké míry tedy Apple konceptu AR/VR věří? Apple je známý tím, že prakticky nikdy nepřichází s technologiemi první a prakticky vždy hraje na jistotu. Spousta jejich projektů skončí malérem, za kterým ale bývá často spíš realizace než chybná idea – zvláště charakteristické jsou pro ně nedostatečné chlazení a mechanická selhání způsobená tím, že něco poddimenzují. V základních konceptech ale chyby nedělají a produkty dotahují, už delší dobu nemůžeme říct, že by něco bylo vyložené fiasko.

Takže... co přesně Apple na AR/VR vidí? V zásadě vidím dvě možnosti. Tou první je snaha zachytit se v segmentu špičkové profesionální VR, ve které zatím dominovali konkurenti Apple. Tou druhou je snaha najít řešení, jak udělat z AR/VR reálné řešení pro normální uživatele. 

První alternativa je přímočará: Profesionální AR/VR je pevně etablovaná a Apple si prostě nemůže dovolit v této oblasti nebýt. Zpočátku měli luxus ignorovat raný vývoj, který za ně udělali jiní, ale na základě jejich zkušeností udělali to, co vždy zvládali skvěle: Zmapovali si silné a slabé stránky ostatních produktů a udělali to po svém a lépe. 

Druhá alternativa je komplikovanější. Zatímco u profesionálních AR/VR aplikací je možné vyvíjet bez kompromisů, protože cena je sekundární, u produktů pro spotřebitele je třeba ohlížet se na cenu. To znamená, že chtě nechtě něco musíte osekat, musíte něco zjednodušit – a pokud chcete uspět, musíte vědět, co vám ještě projde a co už ne. A to není úplně snadné určit.

Je možné, že Apple Vision Pro jako produkt první generace bude sloužit primárně jako průzkum bojem: Pro vývojáře v tom smyslu, že si vyzkouší, co se dá udělat a jak to udělat a pro uživatele v tom smyslu, že si vyzkouší aplikace pro AR/VR a ukáže se, které jsou opravdu užitečné a žádané. Kde kdo hádá, co uživatelé chtějí používat a jak to chtějí používat, ale reálně se to ukáže až v praxi. 

V téhle oblasti se sekl i Apple – pamatujete si na displeje snímající míru tlaku? Tu věc nikdo nechtěl, nebyla intuitivní, a nakonec ji prakticky nikdo nepoužíval, takže skončila. Vždy je lepší otestovat nějakou funkci dřív, než ji prostě naládujete všude a pokusíte se donutit vývojáře i uživatele, aby se s takovým dárečkem nějak poprali.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama