ASUS ROG Strix XG35VQ: pořádná brána do světa her | Kapitola 7
Seznam kapitol
Dnes tu máme na recenzi něco většího. Superširokoúhlý ROG Strix XG35VQ s úhlopříčkou 35 palců. Jeden z nejnovějších herních monitorů ASUS. Displej má úžasné rozlišení 3440 × 1440 bodů s podporou až 100 Hz včetně režimu Freesync. Pořádně jsme jej přes měsíc testovali, a tak přesně víme, co od něj očekávat.
Odezva a hry – ELMB
Při nastavení monitoru na pevných 100Hz, je k dispozici i režim odezvy ELMB (Extreme Low Motion Blur). Ten funguje tak, že aktivuje stroboskopické podsvícení a snaží se eliminovat vliv viditelnosti odezvy. Na rozdíl od ULMB režimu na PG27VQ, jen ELMB dostupný i na Nvidia grafické kartě. Při 10 ms snímcích se monitor rozsvítí jen na poslední milisekundy aktuálně zobrazovaného snímku a opět zhasne při vykreslování následujícího. To je ale ideální scénář v případě, že odezva je dostatečně rychlá, aby 10 ms snímky stíhala.
Jak můžete sami vidět, ELMB režim opravdu pomůže zaostřit pohybující se objekt. Ten pak vnímáte stejně ostře jako na CRT monitoru. Jenže díky výrazně delší odezvě VA panelu dochází k přelévání odezvy do dalších snímků - tzv. cross-talk efektu. V praxi se to projevuje rozdvojováním hran.
V ufotestu můžete vidět, že tmavý duch se jasně viditelně přelévá do čtyř následujících 10 ms snímků. To znamená, že tento barevný přechod překračuje odezvu 40 ms! ELMB režim tak sice umožňuje zaostřit pohyblivé objekty, těm se ale rozdvojují hrany. Navíc 100 Hz stroboskop nemusí být příliš příjemný na oči po delším hraní.
Tento režim asi nelze doporučit. Příliš dlouhá odezva a nízká frekvence z něj dělá volbu, které je dobré se raději vyhnout.
Odezva a hry – FreeSync
Monitor podporuje FreeSync a tak si při zapojení monitoru k AMD grafické kartě můžete užít adaptivní synchronizaci snímků. Toto je jediný režim, který na Nvidia kartě je nedostupný. Aktivace je jednoduchá - stačí v OSD nabídce monitoru povolit FreeSync a grafický ovladač jej rovnou aktivuje. Pokud se tak nestane, můžete FreeSync aktivovat v ovladači grafické karty. Aktivace FreeSync dokonce u některých her funguje i za chodu, ale obecně bych tento postup nedoporučoval.
Monitor podporuje rozsah 48 až 100 Hz s LFC. Díky tomu FreeSync funguje naprosto bez problémů i pod 48 fps. To je při takovém rozlišení naprosto běžná záležitost na průměrném herním AMDčku, jakým je i náš ASUS Radeon R9 290. Pokud fps klesne pod 48 fps, zdvojnásobí se refreshrate a nedojde tak k žádnému stutteringu.
Díky perfektně fungujícímu FreeSync s LFC, bylo možné i na R9 290 hrát hry v nativním rozlišení celkem plynule. Snímková frekvence sice byla občas velmi tristní a snížení detailů se nevyhnete, ale i hodnoty kolem 40 fps se daly označit za přijatelné. Při nižších hodnotách fps se podpora FreeSync (případně G-SYNC u nvidie) hodí nejvíce. Například nový Carmageddon: Max Damage, běžící na přibližně 35 až 45 fps, nebyl žádný problém a hra působila relativně plynule.
Kupodivu i odezva byla velice stabilní, bez znatelných skoků mezi 48 Hz a 96 Hz (na hranici aktivace LFC). Pokud monitor budete připojovat k AMD grafické kartě, je tedy doporučení jasné - zvolte režim FreeSync. Monitor v něm podával nejlepší výsledky. To jak v odezvě, tak i v plynulosti obrazu.