Baldur's Gate Enhanced Edition: epické RPG v novém
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Baldur's Gate Enhanced Edition: epické RPG v novém

Baldur's Gate Enhanced Edition: epické RPG v novém | Kapitola 3

Pavel Boček

Pavel Boček

29. 7. 2016 03:00 36

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Herní vesmír a oblasti 3. Herní mechanika 4. Postavy a povolání
5. Leveling, náročnost soubojů a tipy 6. Úkoly a dialogy 7. Herní příběh 8. Závěr

Baldur's Gate je s námi již téměř dvacet let. Není to tak dávno, co se podařila unikátní věc: s majiteli práv se povedlo vyjednat její remake a opětovné vydání. Tuto úchvatnou hru převzali někteří z původních vývojářů a začali ji vylepšovat a rozšiřovat. Podívejme se nyní postupně na výsledky jejich snažení!

Reklama

Herní mechanika je z větší části postavená na stolní verzi her Dungeons & Dragons a používá druhé vydání pravidel Advanced Dungeons & Dragons. To je pak zajímavou kombinací bojového systému v reálném čase, ale vlastně s tahovým systémem, který si pak můžete kdykoli pozastavit. Základním časovým úsekem je jeden tah, který by měl odpovídat jedné minutě (ale může se malinko odlišovat v závislosti na rychlosti či snímkové frekvenci). Každý tah se skládá z deseti kol. V každém kole může postava útočit, vyčarovat kouzlo, vypít lektvar, použít předmět nebo dělat jiné věci, a to tolikrát, kolik jí dovolují její aktuální statistiky.Velikým přínosem k hratelnosti je právě možnost si hru kdykoli pozastavit, rozdat postavám povely a pak pokračovat.

Baldur's Gate Enhanced Edition: epické RPG v novém
i Zdroj: PCTuning.cz

Úspěch, nebo selhání každé akce je stanoven na základě hodu kostkou. Jako příklad si vezměme útok zbraní, řekněme dlouhým mečem. Vedle dalších charakteristik (druh zbraně, rychlost, druh poškození, zacházení) má hodnotu poškození, pro základní meč je to 1k8. To znamená jeden hod osmistěnnou kostkou. V závsilosti na hozeném čísle plus/minus bonusy a postihy útočníka, plus/minus bonusy/postihy obránce, je vypočtena konečná hodnota. Ale nejprve se háže na to, jestli vůbec trefíte. K tomu je zavedena veličina THAC0 (To Hit Armor Class 0, čili trefit třídu zbroje 0). Hodíte si dvacetistěnnou kostkou a společně se všemi modifkátory musíte hodit číslo menší, než jaké je aktuální číslo třídy zbroje (AC – armor class) obránce, abyste zasáhli. Pokud hodíte dvacet, to je kritický zásah (se speciálními modifikátory to může být i 19, nebo na kraťoučkou dobu dokonce jakékoli číslo). Třída zbroje může být menší, než nula, i THAC0 může být menší (což později ve hře i je).

Baldur's Gate Enhanced Edition: epické RPG v novém
i Zdroj: PCTuning.cz

Ve hře je kvantum modifikátorů na všechny možné i nemožné statistiky, zahrnující sílu, modifikátory zbraní či zbrojí (které se mohou i lišit v závislosti na druhu poškození – sečné, bodné, drivé apod.), lektvary, kouzla, speciální předměty apod. Roli hraje i dovednost postavy. Podobný systém funguje pro všechny akce, nejen útoky, např. pro vyčarování kouzla (které je pak modifikovány odolnostmi/statistikami a záchrannými hody dotčených postav), účinky elementů (jako oheň nebo mráz), líčení nebo zneškodnění pastí, otevírání zámků apod. Je to ve skutečnosti docela komplikované: osobně hraji Baldur’s Gate již dekádu a stejně nevím, jak všechno funguje. Ke hraní to určitě není nutné, ale je dobré mít alespoň základy, ať poznáte, které předměty (např. zbraně, brnění) jsou lepší, než jiné.

Zbraně, předměty a inventář

Samotné zbraně byly původně rozděleny jednodušeji, až v BG II došlo k rozšíření. Nyní se toto dostalo i zpětně do BGEE v rámci harmonizace všech her a tak je vše kompatibilní. Kompletní sada dovedností je: kyje; palcáty; válečná kladiva; hole; cepy; kopí; halapartny; dýky; krátké meče; meče bastardy; dlouhé meče; obouruční meče; katany; scimitary, wakizashi & ninja-to; krátké luky; dlouhé luky; lehké, těžké kuše; praky; a šipky. Pokud vaše postava nemá k dovednosti dané zbraně přiděleny žádné body (zvané sloty), má ke zbrani penalizace. Je tedy dobré vždy používat zbraň, u které máte alespoň jeden slot, což odstraní základní postihy. Čím více slotů, tím vyšší dovednost s danou zbraní (později dostanete i nějaké extra modifikátory a počet útoků). Spousta postav (nebo tříd postav) může každé dovednosti přidělen mít pouze jeden slot.

Baldur's Gate Enhanced Edition: epické RPG v novém
i Zdroj: PCTuning.cz

Podobná situace je u brnění, které jsou rozděleny do několika druhů (plátové, destičkové, kroužkové, kožené, separátně mimo to jsou pak róby pro mágy). Mnoho postav nemůže nosit spoustu druhů zbrojí. Pak máme i štíty (pukléř, malý, střední, velký), prsteny, náhrdelníky atd. Když se podíváme do inventáře, vidíme, že každá postava má pozice na dva prsteny, jeden náhrdelník, jednu helmu, jeden pár bot, jeden plášť, jeden opasek, jeden pár chráničů a jeden štít, nebo druhou zbraň. Pak máme většinou alespoň dvě pozice pro primární zbraně, tři pro lektvary či další akční předměty a toulec se třemi pozicemi. Pak můžete v inventáři tahat 16 jakýchkoli dalších předmětů, kdy jste ovšem omezeni i jejich celkovou hmotností. Toto se dá rozšířit použitím měšců (drahokamy a šperky), skříněk na lektvary, skříněk na dokumenty a pytlů držení (bezedných pytlů). V původní hře byly tyto předměty extrémně vzácné, v Enhanced Edition můžete naštěstí vše kromě bezedných pytlů koupit téměř všude.

Baldur's Gate Enhanced Edition: epické RPG v novém
i Zdroj: PCTuning.cz

Pak do Baldur’s Gate Enhanced Edition přibyla ještě jedna funkce, kterou je určitě na místě zmínit. Jedná se o „plenicí“ tlačítko, které otevře okno v podobě jedné řady pozic, se kterou můžete jednoduše sbírat předměty. Dříve bylo nutné jít hromádku po hromádce na každé mrtvole, nyní stačí se postavit pár metrů od nich a sesbírat vše v dosahu, co si vyberete. Nejen, že to vše výrazně zrychluje, ale hlavně na nic v překrývajících se hromádkách nezapomenete. Zatím jediný problém, na který jsem narazil a který snad bude časem opraven, je to, že když kliknete na nějaký předmět uprostřed řady, automaticky to stále skáče na konec. Musíte tak stále dokola rólovat jako rolák. (Pozn.: později, zdá se, opraveno).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama