Bastlíme s Arduinem – píšeme první program
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Bastlíme s Arduinem – píšeme první program

Bastlíme s Arduinem – píšeme první program | Kapitola 2

Filip Eckstein

Filip Eckstein

27

Seznam kapitol

1. Nechme stroje pracovat 2. Instalace vývojového prostředí 3. Zapojujeme 4. První program aneb blikej za nás
5. Hlavní cyklus prvního programu 6. Regulujeme intenzitu svitu – zapojení 7. Regulujeme intenzitu svitu – program

Po nějakém čase se vracíme k bastlení s Arduinem. Dnes se však od hardwaru trošku odkloníme a podíváme se na software. Arduino totiž není jen o elektrobastlení, ale také o algoritmizaci, která nám prostřednictvím mikroprocesoru umožní celý náš výtvor rozhýbat. Dejme se tedy do práce, programátoři!

Reklama

Instalace IDE je velmi jednoduchá a je popsána jak v přibaleném manuálu, tak i na oficiálním webu Arduina. Stáhnout ho lze na této adrese – http://arduino.org/download. Avšak o tom, jak s Arduino IDE správně pracovat a jak se s ním k Arduinu připojit, si povíme později.

Vývojové prostředí

Arduino IDE samozřejmě neslouží jen k psaní zdrojového kódu. Kód rovněž zkompiluje a přes virtuální COM port nahraje přes USB kabel do mikroprocesoru, který je osazený na UNO R3 vývojovém kitu.

Bastlíme s Arduinem – píšeme první program
i Zdroj: PCTuning.cz

Z výše uvedeného snímku obrazovky je patrné, že se italští chlapíci (odtud Arduino pochází) opravdu snažili celé rozhraní zjednodušit co nejvíce. V zásadě jen stačí z nabídky vybrat příslušný kit, ten posléze připojit do USB, zvolit v nastavení IDE příslušný COM port (v mém případě COM3) a nakonec celý projekt sestavit, zkompilovat a uploadovat do zařízení.

K sestavení a kompilaci projektu slouží pouhé jedno tlačítko nazvané „Ověřit“. Jde hned o první z pěti grafických prvku přímo pod hlavní nabídkou. V případě, že v našem zdrojovém kódu nemáme žádné chyby, konzole (černé okno vespod aplikace) vypíše, kolik úložného místa v procesoru si náš program vezme.

Ukázka výpisu na konzoli po úspěšné kompilaci a sestavení projektu.
i Zdroj: PCTuning.cz
Ukázka výpisu na konzoli po úspěšné kompilaci a sestavení projektu.

Učiníme-li nějakou chybu, konzole nám poradí, v jakých místech máme hledat (uvedeno číslem řádku). Pokud si s některou chybou nevíte rady, většinou stačí popis chyby z konzole zadat do internetového vyhledávače. Buďte si jistí tím, že i jiní narazili na stejnou chybu a pátrali po jejím řešení.

Chyby nalezené po neúspěšné kompilaci.
i Zdroj: PCTuning.cz
Chyby nalezené po neúspěšné kompilaci.

Chybějící debug

Bohužel zde zcela chybí funkce debugování, která by jinak umožnila zdrojovým kódem tzv. krokovat za současného běhu programu přímo v procesoru. Tato funkcionalita je velmi užitečná zejména při psaní složitějších algoritmů, kdy lze v reálném běhu číst aktuální hodnoty jednotlivých proměnných a sledovat, zda program skutečně prochází tam, kde má.

Ale i s tímto nedostatkem si dovedeme poradit. Hodnoty sledovaných proměnných si vždycky lze vypsiovat po sériové lince například na konzolu. V případě nějakého jednoduššího programu pak může stačit třeba jen LED signalizace indikující, že se váš program dostal tam, kde nemá co dělat. Není to ono, ale i tak to k odblešení našeho kódu leckdy bohatě postačí. A pokud ani to nepomůže, na internetu se nachází celá řada návodů, jak debug na Arduinu rozchodit.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama