Blok sem, blok tam: Vrací kopenogramy úder?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Blok sem, blok tam: Vrací kopenogramy úder?

Blok sem, blok tam: Vrací kopenogramy úder? | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

21. 4. 2017 18:00 15

Seznam kapitol

1. GOTO na konec a zase zpět 2. Programování s pravítkem a hromadou pastelek 3. Kolik programovacích jazyků znáš... 4. A zase barvičky 5. Ozobot místo Karla 6. Oživit neživé...

Spor o to, jak by měl vypadat srozumitelný zápis algoritmů vhodný pro začátečníky, nikdy neskončil. Na počátku 90. let nás děsily kopenogramy, blokovitý zápis algoritmů, který vyžadoval mnohem více místa a barev, než jakákoliv jeho reprezentace v kódu. S novou generací programovatelných robotů a Blockly od Google se tento koncept ve velkém vrací.

Reklama

Ne, nebudeme si nic nalhávat, jakmile se dopracujete do takového bodu vývoje svých aplikací pro roboty, přišla chvíle přejít na opravdový jazyk, zavést si opravdovou disciplínu a opravdový koderský kánon, který vám dovolí orientovat se i v rozsáhlém kódu a grafy se omezí na dependence mezi jednotlivými moduly kódu. Pak už budete potřebovat něco jiného. Možná to je ale opravdu lepší a jednodušší než začínat například u Arduina, které nejde na výuku „hravě“, ale „elektrotechnicky“.

Těžko se vžiji do myšlení dnešního dorostu, které se poprvé ocitlo na hraně světa programování. My jsme začínali u programovatelných kalkulaček, kde byl fantastickou inovací podmíněný skok a u domácích počítačů, kde nám bylo jedno, jak je všechno z didaktického hlediska vyprasené, hlavně že se to dalo programovat, jazyk v ROM počítače neobsahoval moc chyb a dalo se bezpečně ukládat na magnetickou kazetu. Bylo nám jedno, jestli je něco správně, anebo špatně, hlavně že se dalo něco dělat, oživit, že to reagovalo.

Moderní programovatelné roboty považuji za fantastickou věc. My měli virtuálního robota Karla, dnes si každé děcko může dát do kapsy svého Ozobota v jeho plastovém ochranném vajíčku a programovat ho na libovolném zařízení blikajícími impulsy světla. Aplikace jsou vyvíjeny multiplatformě, v cloudu, můžete si je psát, kde chcete a uploadovat přes svázaný telefon. Možnost programovat jeho chování fixou na papíře je prostě skvělá – a druhá generace Ozobotů dokáže číst značky líp než dřív, takže magii programování robota kresbou na papíře si může vyzkoušet více dětí.

Ale tím to nekončí. Fantastickým nástrojem pro výuku automatizace je Minecraft, který dovoluje automatizaci pomocí Redstone. Vznikly v něm naprosto neuvěřitelně složité projekty – počítače, arkády, grafické kalkulačky, digitální jukeboxy, neskutečné, neskutečné věci.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama