Zpět na článek

Diskuze: Časy se mění: Kam se poděly strategické hry?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

whisp
whisp
Level 1 Level 1
27. 11. 2025 22:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chcete moderny RTS opus? Beyond All Reason https://www.beyondallreason.info/ Je to opensource, su to strategicko, takticko, graficke multiplayer orgie. Easy to learn hard to master. Zadarmo

Miroslav Ryba
Miroslav Ryba
Level 1 Level 1
15. 11. 2025 10:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky, článek je perfektní 👍 Strategie jsou a budou moje srdeční záležitost.

AndyF1
AndyF1
Level 9 Level 9
11. 11. 2025 14:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dobre napisany clanok. Ono principialne ked ma byt hra zabavnou tak musi byt relativne jednoducha. Aby si pri tom clovek lahko odychol bez prilisneho rozmyslania. Pokial je hra prilis komplikovana alebo prilis casovo narocna tak to uz prilis pripomina pracu a nie odych/unik od reality.
Co sa tyka strategickych hier ja som si v minulosti rad zahral jednoduche Transport tyccon , Cossacks, Rise of nations atak podobne. V tychto "strategiach: islo lahko progresovat aj pomerne rychlo dokoncit jednotlive missie. Max par hodin a islosa na dalsiu. Proste taka rychlovka na vecer po praci. Potom vela casu straveneho vo World of Warcraft online s partiou letel cas strasne rychlo a bez velkeho lamania si mozgu ako to hrat.... Teraz neni dost casu uz ani na to. Stiham akurat tak poklikat cosi na mobile Whiteout survival co je vlastne tiez nekonecny MORPG grind .

Yurax
Yurax
Level 18 Level 18
11. 11. 2025 13:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nové Doomy se mi hrají výborně, nehraji je na nejtěžší, ale zábava je to výborná, dynamická a adrenalinová. Starý Doom v porovnání působí už trochu jako Volání Dutého. V tomto kontextu už chápu proč vznikl Doom 3 jaký je a který je dnes po zásluze pohrdavě označován jako Silent Hill doom. Mnohé hry jsou i rychlejší, např Necromunda a s patřičným nastavením postavy je i Cyberpunk dynamičtější než Eternal.
Měl jsem rád i staré RTS, ale jen ty od Westwoodu. Ty od Blizzardu jako Starcraft už ne. U nich paradoxně docházelo k jevu, co Michal tak kritisuje a to absurdně rychlému klikfestu namísto taktisování. Vyhrál ten, co využíval speciální vlastnosti jednotek, které se ale musely spouštět ručně. Taktika byla přítomna, ale byla spíše upozaděna, nebo měla uplatnění v raných fázích hry. Než o strategii šlo o Diablo s mnoha postavami. Vlastně proč ne, lidé to měli rádi, jen to je specifický žánr. Už vidím nějakého plukovníka ze štábu, jak každému jednomu tanku na bojišti říká, kde a kdy má co podniknout. V praxi to ale nastalo, rusští Wagnerovci tuto taktiku přes tablet a dron používali u Bachmutu. Velitelé doslova hráli RTS naživo a vycházelo jim to.
Však i Blizzardovský odklon od manévrů a vágního udělování povelů jednotkám k mikrořízení nesl ovoce a dal vzniknout hrám typu Liga Legend a v tomto Diablovském duchu, kdy bojují jen hrdinové obdaření mnoha vlastnostmi se nesly i warhammerské DOWy 2-3. Westwoodovský princip opačného stylu a většího nadhledu bohužel zanikl.
Co se budovatelských strategií týče, tak tam naprosto dominuje slovenská Soviet Republic.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 26 Level 26
12. 11. 2025 07:41 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Yurax @Yurax IMO zaměňuješ taktiku a strategii. Rozdíl mezi nimi moc pěkně kdysi vysvětlil Dwight Eisenhower (a toho bych z neznalosti rozdílu fakt nepodezíral, vzhledem k tomu že byl velmi úspěšným armádním generálem a později prezidentem USA, dokonce jedním z nejúspěšnějších v historii).
"Taktika je to, co musíte uplatnit když je skoro jedno co uděláte, ale musíte to udělat hned, a když je horší nedělat nic než udělat něco špatně.
Naproti tomu strategie je to, co musíte uplatnit když všechno funguje tak nějak samo, a v podstatě se nic moc dělat nedá."

smDv
smDv
Level 1 Level 1
11. 11. 2025 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

se tu nezmínilo nezapomenutelné UFO: Enemy Unknown 1 a 2.. ty další díly co jsem potkala už se strategií zas tak moc společného neměli, takže nuda. Kdo ho hrál a miloval?

ibuprofen
ibuprofen
Level 15 Level 15
12. 11. 2025 02:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@smDv @smDv Ve dvojce jsem stravil dost casu, jednicka me moc nebrala. Dalsi mely takovou divnou grafiku a ted jsem nedavno zkousel nejakej moderni ekvivalent a zoufale me to nebavilo. Podobne zabavne bylo kdysi Incubation.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 11. 2025 11:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@smDv @smDv Oboje jsem dohrál několikrát na nejvyšší obtížnost.
Teď občas hraju Xenonauts 2. Na poloamatérský projekt je to dobré. Podstatné je, že to pořád vyvíjejí a vždy po půl roce je to zlepšení znát.

5h1nj1
5h1nj1
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
11. 11. 2025 09:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vubec nechapu o cem je rec. Strategii je vsude kvanta. Ono obecne vychazi mnohem vic her nez driv, takze uz jen statisticky to proste narostlo.

A taktickych tahovych her (pokud to chcete rozdelovat od strategickych) je take obrovske mnostvi. Rozhodne nestiham hrat ani ty lepsi, ktere bych chtel.

Ze se o nich nepise jako se pise o Call of Duty, o Fortnite a podobnych vecech, to je logicke. Ale kdyz pohledate, najdete toho hrozne moc.

Ano, deti strategie (a vubec intelektualne narocnejsi hry) vetsinou nehraji, to je pravda. Ale ten nadpis a zbytek uvahy mi prijde zcela mimo realitu. Stejne jako neschopnost hrat "novy" Doom, ktery je perfektne prehledny a nadherne hratelny, jen proste rychlejsi a dynamictejsi. A to jsem jeste starsi, nez Michal, jestli se nepletu.

FAJKO
FAJKO
Level 5 Level 5
11. 11. 2025 02:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zvlastny clanok, prva polovica sa mi pacila ta druha nie. V niecom suhlasim v niecom absolutne nesuhlasim. Tak to asi ma byt. Strategicke hry nejsu mainstream uz dlho, presto vsetko ak clovek hlada, tu svoju si najde. Nedavno som pozeral ake strategicke hry maju vyst tento a buduci rok, a vyzera to celkom fajn. Co sa mna tyka najvacsi problem u multiplayerovych strategii typu Starcraft (co je asi najvacsia zabava zo vsetkych typov strategickych hier) su jednoznacne cheateri. To by ale mohla vyriesit AI napr. tak ze by kontrolovala replaye a hladala znaky cheatovania. U hier pre jednoho hraca, ako napriklad seria total war mam velky problem s uplne blbou nepriatelskou umelou inteligenciou co robi tieto hry neskutocne nudne. Pomaha si casto aj cheatovanim co tiez skodi. Aj to sa ale da zlepsit, a bude sa to muset zlepsit ak tieto hry chcu prezit. Ja osobne vidim vela potencialu v buducnosti strategickych hier

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 11. 2025 09:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pamatruje tu někdo Battle Isle a hlavně Battle Isle 2?
A co Master of Orion, Master of Orion 2 a hlavně Master of Orion 3?
To jsou prastaré tahové strategie, které si občas zahraju i dnes.
Proto podporujme GOG!

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 11. 2025 10:25 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @JiVy Pamatuji. Já jsem hrál ještě předchůdce Battle isle, a to History line 1914-1918. Na tom si Blue byte vyzkoušeli ty herní mechanismy, které pak rozvinuli v Battle isle. Master of orion taky super, hrál jsem trojku.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 11. 2025 12:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 JJ to já také, ale BI2 byla skutečná strategie, kde na nejvyšší obtížnost se odemkla náhodnost výsledků soubojů a bylo potřeba více přemýšlet a plánovat. Zásadní bylo, že při opravě/doplnění jednotky se ztrácely expy úměrně poškození, zatímco v BI3, kterou dělali Slováci, se ty expy ztrácely bez ohledu na opravované poškození a tím se úplně změnila logika hraní. Malý detail a je z toho úplně jiná hra.

MoO3 je pro mne osobně úplně nejlepší tahová strategie, bohužel není úplně programátorsky dotažená, takže se skoro nedá docílit totálního vítězství ve větší galaxii, protože v pozdějších stádiích hry se ten vesmír nevejde do vyhrazené paměti. Přece jen je to hra 25 let stará. Největší mínus je, že hra si při ukládání uloží vždycky jenom stav na začátku tahu, což v pozdějších stádiích, kdy tah zabere několik hodin, znamená nevypínat PC 😎

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 11. 2025 09:53 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Už to tady v diskusi psalo víc lidí. Jednak byly počítače původně doménou ajťáků, tedy lidí s poněkud netypickým přístupem ke světu, takže i ty hry byly z dnešního pohledu často netypické. Samozřejmě, že hry pro nenáročné hraní dominovaly i tehdy, ale byla tu spousta her pro náročné hráče.
Co scházelo na vizuálních a zvukových kvalitách, to se dohánělo představivostí a nutností chápat pravidla světa ve kterém se hra odehrávaly.
S tím, jak se PC (a konzole) rozšířily do celé společnosti rostly nároky na grafiku a zvuk, a zároveň klesaly nároky na IQ hráčů. To neznamená, že náročné hry jsou, ale jsou stále vzácnější.
Vedle toho tu funguje časové omezení. S rostoucím věkem člověk musí s časem více hospodařit, takže není čas ani vyzkoušet všechno, co vychází, takže lidé zůstávají u toho, co vyzkoušeli dříve. Proto neustále vycházejí variace na úspěšné tituly typu Total War.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 11. 2025 10:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy @JiVy Podle me je to dane i tím, ze spousta tahových strategií byla v první polovině 90. letech převzata z deskovek, které hraly miliony lidi, když jeste neměli doma počítač (nebo měli, ale jeste tam nebyl ten výkon a grafika). Do toho nastoupily RTS, protože začala mánie odstartovaná Dunou 2 a Warcraftem a bylo to hezčí a efektnější. Postupně se u počítačů vylepšovala grafika, coz láká tvůrce her, aby hry vypadaly hodně na efekt. Protože u strategií se to tolik neprojeví, vznikají primárně hry, kde je více akce. Je to podobné jako u filmů. No a mladší generace už je na to zvyklá, tedy dnes už poptávka pohání nabídku. Taky je nutné si uvědomit, že tvůrci her už jsou jiní. Jednak věkově a jednak národnostně. Číňani vždy budou upřednostňovat víc efektů.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 11. 2025 12:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 No právě, že RTS přenášejí hru do realtimu a tím omezují úlohu strategického plánování. Warcraft byl původně tahovka, ale s přechodem na RTS mne přestal bavit.
Optimální je smíšený režim jako má Total War, kdy se tahově hraje na hlavní mapě, ale vlastní bitvy jsou v real time.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 11. 2025 12:23 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @JiVy Sytém Total war je povedený, nicméně zahrnuje strategickou a taktickou úroveň. Co se týká RTS, žánr se definoval tak, že to jsou bitvy na taktické úrovni. Zatímco tahovky jsou většinou na úrovni strategické nebo operační (výjimkou byla Steel panthers oblíbená panem Rybkou). Určitě by bylo možné udělat i RTS na strategické úrovni, ostatně takto funguje série Hearts of iron. Přijde mi to realističtější. Samozřejmě je tam pojistka, kdy si můžete hru pozastavit a přemýšlet. Vím, že to pořád omílám dokola, ale jako geniální mi přijde Supreme commander, kdy hru můžete z pohledu na jednotlivý tank plynule odzoomovat na celou mapu, kdy se vám zobrazují pouze ikony jednotek. Můžete vlastně velice nenásilně přepínat mezi taktickou a operační úrovní. Divím se, že to od nich nikdo nezkopíroval. Mimo jiné to znamená, že nemusíte scrolovat mapou, protože si pohled jen oddálíte a okamžitě nazoomujete na požadované místo. Je to super rychlé a nesmírně intuitivní.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 11. 2025 07:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Že nejsou na trhu strategie? To je úplný nesmysl, je jich fůra a jen pan Rybka je možná nevidí. A že to není mainstream? Nevadí.

Já hraju v podstatě pouze strategie. Co jsem hrál za posledních 10 let? Několik dílů Anno, Banished, Cartel tycoon, Cities skylines, Commander the great war, Cryofall, Dawn of man, Endzone, Factorio, Farthest frontier, Foxhole, Gunsmith, všechny Hearts of iron, oba Mad games tycoon, Manor lords, Panzer corps, Patrician IV, Production line, Planetbase, Project hospital, Rimworld, Space haven, Stellaris, Civ beyond earth, Stranded alien dawn, Strategic commander WWI, Strategic commander WWII war in europe, Supreme commander, Teardown, Terraforming mars, Timberborn, Total war nevím už co všechno, Tropico 5, Victoria 2, Workers and resources soviet republic..... Určitě jsem na spoustu zapomněl.

Za všechny hry bych chtěl vyzdvihnout nesmrtelný a neohratelný Supreme commander forged alliance. A ano, War in the pacific jsem hrál taky, ale tu původní verzi z první poloviny 90. let, která se jmenovala Pacific war. A to bylo opravdu maso!

Jinak panu Rybkovi doporučuji youtubera Sterakdary, ten se na klidné hry specializuje.

Michal
Michal
Level 8 Level 8
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 11. 2025 11:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 Pěkný seznam, ale IMHO většina her je tzv. budovatelských, ne ryzí RTS.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 11. 2025 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Michal @Michal No a je s tím nějaký problém? Článek nebyl o RTS, ale o strategiích obecně.

huhla3
huhla3
Level 4 Level 4
10. 11. 2025 12:02 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 naprostý souhlas, strategií vychází spousta, jen je už většinou nevyrábějí velká studia.

Některé veci co Rybka píše sice platí (poměrově méně hráčů, dospělí hráčí mají míň času atp), ale stále nás fanoušků stategií budou desítky miliónů, jen jsme se tak nějak rozprchli do mnoha podžánrů. Třeba já z 4x strategií postupně přešel na base building+colony sim podžánr, což je např rimworld, oxygen not includet, kenshi nebo naprosto neznámý Survivalist: Invisible Strain. A k tomu si podle chuti sem tam střihnu nějakou aktuální dobře hodnocenou novinku, naposledy třeba Foundation, což je naprosto klasické stavění městačka, s tím že budovy neumisťujete v nějaké pevné mřížce, ale volně, takže výsledné městečko ma takový přirozeně chaotický vzhled.

Každý si může najít to svoje (to hledání dá trochu práci) a když se velcí vydavatelé rohodli honit iluzi x-té live service hry, která konečně bude ta husa snášející zlatá vejce, tak je to smutné, ale je to jejich boj. A byli nahrazeni malými studii, která stále dělají hry pro hráče.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 26 Level 26
10. 11. 2025 07:45 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já osobně vyrostl na C64 na Tomahawku (na možnosti osmibitů až úchylně propracovaný simulátor bitevního vrtulníku včetně mechaniky letu, tzn nutnosti kompenzovat krouticí moment a gyroskopický efekt hlavního rotoru pedály a s ovlivňováním chování stroje vstupy řízení, tzn cyklika měla vliv na bočení a vztlak, kolektiv a přípust motoru na rychlost, stoupání, a přes krouticí moment na bočení, pedály měly kromě bočení vliv na klonění a vztlak, a k tomu bylo nutno se orientovat v mapě, bojovat, manévrovat a uhýbat palbě, a vracet se na základny pro palivo a střelivo), ACE, ACE2, a pak přešel na pecko na Stunts, LHX, simulátory od Microprose, CYAC, a hlavně Carrier Command (futuristická a velmi zjednodušená simulace operací letadlové lodi včetně plánování výroby) od Rainbirdu a Tornado od Digital Integration. Tam byla nejen široká paleta výzbroje a způsobů jejich "doručení" (od střílení Alarmů "naslepo" do oblasti s radary, kde si střely aktivní radary hledaly samy, přes "ripple bombing" laserově naváděnými pumami a přesunem paprsku na další cíle, aby další puma z "vláčku" stihla směnit směr a trefit další cíl, rozbíjení ranvejí kontejnery JP233 a střemhlavé bombardování bodových cílů, až po "toss delivery" odhozem po balistické křívce přes kopec. To všechno v prostředí, kde úspěchy a neuspěchy měly vliv na vývoj kampaně na zbytku mapy, kde likvidace EWR radarů, AWACS, a SAM/AAA měla vliv na bezpečnost pohybu nad územím nepřítele a riziko sestřelení, a kde ničení mostů, železničních tratí, produktovodů, a čerpacích stanic mělo vliv na operační schopnosti nepřítele, takže bylo nutno v kampani nejen uvažovat co budu dělat já, ale co dám za úkol ostatním, byť počítačem vedeným, strojům svojí peruti. A pokud jsem já nebo někdo z peruti musel přistát na jiném než cílovém letišti, byla mašina v další misi nedostupná, protože byla (v případě pilotů řízenýých počítačem) blokovaná přeletem na domovskou základnu, nebo v případě mašiny živého hráče měla k dispizici jen omezenou paletu výzbroje (typicky jen hloupý bomby a sidewindery, takže pokud z předchozí mise nezbyly Alarmy, bylo hodně těžký i letem v úrovni korun stromů shodit bomby tak aby to k něčemu bylo a vrátit se) a někdy omezené možnosti oprav. K tomu se později přidala Gaea Mission od BIS (hlavně graficky propracovanější remake původního Carrier Commandu s přidaným příběhem v kampani), a Carrier Command 2 od MicroProse. Což je naprostá akčně-strategická gourmet-porno level úchylárna, kde se musí ostřížím okem hlídat i zásoby střeliva, řídit spotřebu energie na lodi, plánovat postup s ohledem na to, co lze na kterém ostrově vyrábět a jakou má obranu (a jaká je šance ho ubránit), řídit výrobu a logistiku, a jakákoli zbrklost se šeredně vymstí. Sólo se to v podstatě nedá efektivně hrát, a doporučuje se, aby jednu posádku tvořili ASPOŇ ČTYŘI (!!!) lidi, a i tak budou mít plný ruce pazourů.
Přičemž v PvP režimu může válčit 64 lodí = posádek, a můžou si ničit základny a fabriky na ostrovech, potápět zásobovací lodě, a podobný srandičky.

Takže jsem hrál věci, které kombinovaly akci se strategií, a můžu říct, že se mi to vyplatilo i v profesním životě.

Michal
Michal
Level 8 Level 8
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 11. 2025 07:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ono je to většinou tak, že na začátku člověk studuje, tzn. má spoustu času, ale peněz málo. Pak přijde práce, rodina, času málo, ale zase nějaké peníze. A začnou se řešit priority. Už nemusíš mít jen nějaký PC/konzoli, u mne třeba je to focení a domácí audio/elektronika. Najednou je zkrátka těch možností řádově více a přemýšlíš, jak volný čas použít. Proto najednou řešíš i kvalitu her. IMHO jsou stejné jako dříve, naopak díky Steamu je jich na výběr obrovské množství.

theyarealldeaddave
theyarealldeaddave
Level 42 Level 42
9. 11. 2025 14:01 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ono je to spis tim, ze jsme stary. Her jsme hrali stovky, mame prebrano. Cekame na neco novyho lepsiho co nas zaujme a ono kde nic tu nic. Tak hledame duvod v tom ze soucasny herni studia produkujou shit. Ne ze by to nebyla u casti produkce pravda... ale dost her co vychazi je dobra i v porovnani s produkci na kterou nostalgicky vzpominame. Jenze my vzpominame na chimeru. Je to totez jako kdyz o generaci starsi vzpominaji jak bylo za "komancu lip" - nebylo, jenze oni byli mladi a krasni a uzivali si zivot. A tohle je uplne totez. Mam 16letyho synovce a vidim jak si naprosto uziva gamesy - starsi i novejsi. Je proste tabula rasa a vse je pro nej nove a o tom to je....

.... ja cekam uz hafo let na novou skvelou MMORPG ktera mne prinese ten samej adrenalin a endorfin jako kdysi UO, EQ2, FFXI, WoW, SoH.... a i kdyz je neporavdepodobne ze kdy prijde tak porad doufam a nadavam na parodie co vychazej misto meho oblibeneho zanru....

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 37 Level 37
9. 11. 2025 14:21 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@theyarealldeaddave @theyarealldeaddave Náš naprosto pravdu, devadesátkoví herní nadšenci dnes vydělalvají křoupy a tak si děkají radosti hardwarem na který kdysi nebylo, nicméně často je hodně cítit, že ty hry nainstalují jen aby vyzkoušeli jak to jako všechno šlape a rozhořčili se nad tím, jak se ta grafika nikam nepostupuje. Herně hodně lidí zaujme máloco.

Taky Cítím trochu vyhoření, ake musím říct, že hodně moderních her mě i dnes nadchne a hrajou se mi naopak mnohem lépe než ty z devadesátek.

V roce 95-2000 mě na hrách srralo X věcí , ale nadšení bylo veliké a obsahu citelně méně. Hrálo se všechno. Dnes po několika hodinách remasteru TombRaideru2 musím konstatovat, že he to prakticky nehratelné. Nuda opruz, neustálé opakování těžké hopkací sekvence, save/liad , save/load… Staré hry natahovaly herní čas tímto způsobem.

Přitom stačilo aby přišel NathanDrake a když na kraji římsy nedobrzíš, on spadne, ale sám se chytne a vyskočí zpátky.. Frustrace je pryč a Pro plynulost herního zážitku je to ohromné plus.

Kdo říká že kdysi byly hry boží a dnes stojí za houby, toho už jen prostě nebaví hrát….

gepard
gepard
Level 27 Level 27
9. 11. 2025 19:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan @Frankhorigan Ano, i dnes vycházejí pecky. StarCraft 2, Diablo IV, Civilization V (Civ 7 je na mě drahá a momentálně spíše nedodělek. Třeba to časem vyladí, zlevní a bude taky fajn.)

Miichaell
Miichaell
Level 22 Level 22
9. 11. 2025 12:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Článek fakt nechápu. Ano, strategie nejsou už mainstream. Stejně jako nu-metal. Ta krátká doba, kdy to mainstream byl, je nenávratně fuč a jestli se někdy vrátí, tak zase velmi krátce. Ale co je dnes mainstream? V současné konzolové generaci střední proud definitivně umřel. Přežilo pár mohykánů - COD, Battlefield, Far Cry, Assassin's Creed, Forza - všichni zmínění na to ale nějak doplatili, přestože mají násobně větší prodeje než před 20 lety. Prakticky vše, co vypadne z mašinérií jako EA, Ubi či Activision je polobrak (srovnáme-li situaci s obdobím na přelomu PS3/4/360/One, je to ultrabída). Her vycházejí tisíce, bez doporučovacích mechanismů si vlastně ani nejde najít hru, herní magazíny/weby vzdaly jakoukoli snahu dění na herní scéně nějak pokrýt. Přesto tolikrát zvěstovaná smrt strategií nebo adventur nenastala. Umřelo (to snad nejde nazvat ani klinickou smrtí) ale zcela nečekaně něco úplně jiného - závody. Když EA koupilo Codies, prohlásil jsem, že tímto závodní žánr definitně skončil. Netušil jsem, že mám fakt pravdu.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
9. 11. 2025 13:32 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Miichaell @Miichaell No když to vezmeš takhle, tak žánr, který (mnozí si to možná ani neuvědomují) vymírá nebo snad i vymřel jsou bohužel střílečky, myslím klasické single příběhové jak jsme je znali, jsou defakto pryč. Jen si vzpomeňte jakou jste naposled hráli. Ne mulťák, ne nějaký Doom běhání jak ocas doleva, doprava, ne otevřený svět, ale normální klasickou příběhovou doomovku typu Half Life. Nemůžu si za boha vzpomenout na nějakou single střílečku která má smysl a příběh, naposledy snad Wolf New Order ale to už je aspoň 10 let snad ...

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 37 Level 37
9. 11. 2025 13:45 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Silně příběhové first person alá HL se přesunuly do třetí osoby. Svůj charakter vidíš, dle vývojářů je to lepší pro ztotožnění se s hlavní postavou. Jinak FarCry je co? Novodobý Doom taky řeší to, popisuješ. jen se víc zaměřuje na tu akci samotnou.

Ryzích příběhovek z první osoby pár je, ale buď šeredně zapadly (Immortals of Aveum), a nebo se k tomu nabalili další žánry (Cyberpunk) - to se taky dá hrát jako střílečka celkem v pohodě

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
9. 11. 2025 13:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Frankhorigan o FC jsem nic nepsal a CP2077 je otevřený svět. Jinak je to jak píšeš, všecko třetí osoba, první osoba nic už, to je ještě horší, jak ty strategie, kterých vychází pořád ještě dost.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 37 Level 37
9. 11. 2025 14:05 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 V roce 2004 přišla tzv “velká trojka”. Doom3,FC, HL2… Tyhle hry často definovaly budoucnost.

Doom se naštěstí “napravil” a inspiruje se u D1/2, jde hlavně o akci. FC si prakticky furt jede to svoje a je to střílečka jak Brno. No a HalfLife nástupce chybí. Newella baví Steam samotný, na hry už +/- serre.

Zbytek opravdu 3rd person - ber to jako vývoj žánru.

gepard
gepard
Level 27 Level 27
9. 11. 2025 19:14 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Já hrál naposledy AVP (Alien vs. Predátor). Psalo se rok cca. 2000.

Miichaell
Miichaell
Level 22 Level 22
9. 11. 2025 22:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Ano, to jsem psal na Games.cz před měsícem zhruba. Před 20 lety vyšlo v jednom roce kolem 20 zajímavých FPS/TPS. Kdyby stejná nálož vycházela teď, asi by mě to snad i štvalo, protože bych věděl, že si to nikdy nezahraju. Proto jsem se jinde ptal, co na těch grafikách hrajete, jelikož každý rok je těch her pro mě méně a méně. Ale letos vyšel aspoň Atomfall, Sniper Elite 6, rozšíření Indyho (a původní hra na sklonku roku) nebo Robocopa či remaster už 2x remasterovaných Gears. A Battlefield má kampaň, COD jí bude mít taky, ARC Raiders lze prý hrát v jednom. Jo, je to slabý, ale hry, na které se ptáš se najít dají. Ale závodů vyšlo: Wreckfest 2. Toť vše.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
9. 11. 2025 23:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Miichaell The last of us 2, Cronos... Tech her je mnohem vic. Arc riders teď hraju, zajimava vec se supr atmoskou a luxusni zvuky.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 26 Level 26
10. 11. 2025 07:56 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Datem vydání poslední HL2 a Portal 2 :-) Jinak v podstatě dokola točím Black Mesa, Opposing Force + BlueShift (v Black Mesa už oba DLC jsou, ale i když jsou technicky výrazně lepší, nějak to není ono), HL2, oba Portály, Crysis, a Unturned (která je ale opět hlavně o přežití a strategii). Bavil mě Apex Legends na mobilu s prckama v týmu, jenže mobilní verzi zařízli a na pecku je to takový ... divný. Ne vyloženě horší, jen tolik jiný, že nás to nikoho nebaví.

Tom Radon
Tom Radon
Level 20 Level 20
10. 11. 2025 08:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Frankhorigan ad No a HalfLife nástupce chybí.

ALYX je boží. Ano zahraje si to minorita, ale je to úžasné pokračování v duchu HL, který vždy přišel s něčím novým. Nejdřív příběh, grafika, fyzika a teď navíc skoro fyzické přenesení do toho světa ... už jenom přechod od zaměřování myši k skutečné zbrani, u které je nutné zamířit paží a pak zápěstím srovnat hledí i mušku na cíl ...trefit se ve větší vzdálenosti je těžké, k tomu vyhodit zásobník, sáhnout druhou rukou za rameno do batohu pro nový, natočit zbraň aby do ní nový vyklouzl, natáhnout druhou rukou závěr.

Vznikají nové zajímavé věci.

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
10. 11. 2025 16:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Tom Radon Já hrál normálně na PC na monitoru upravenou verzi, co nepotřebuje VR...občas trochu opruz kvůli ovládání, ale jinak super...nevím, proč to nevydali i jako non-VR verzi...

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 37 Level 37
10. 11. 2025 19:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Tomcat2 Nevydali to proto, aby sis to už ve VR, ne aby sis to zprznil na monitoru 😃

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
11. 11. 2025 17:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @Frankhorigan Přece si kvůli tomu nebudu kupovar VR headset...navíc mi z toho bylo vždycky blivno, když jsem nějakej zkoušel...

uni1
uni1
Level 37 Level 37
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
9. 11. 2025 11:59 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"začínají dominovat rychlé akční hry" zcela určitě neplatí. Tento herní žánr je pro konzole v podstatě NoGo. Co ale dominuje, a nudí jednotvárností, jsou akční adventury...

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
9. 11. 2025 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tak ja som zakysol na factorio.

Ale kedysi som hraval C&C strategie Dunu ale to vsetko slo casom do kytek.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
9. 11. 2025 10:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já teda nejvíc hodin měl ve Warcraftu 3 :) Asi 5 tisíc v mulťáku online. Bože kde jsou ty časy...

Gasfromass
Gasfromass
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
9. 11. 2025 09:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zase takovej článek o ničem... My jedeme parádní Age of mytology retold

Jakub Kunčík
Jakub Kunčík
Level 1 Level 1
9. 11. 2025 08:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dovolím si vyjádřit jiný názor. Dříve zkrátka hrála daleko užší část společnosti, která měla jisté společné rysy. Nabídka byla stejná v šířce žánrů, ale užší v počtu titulů za rok. Zkrátka i dnes jsou “mainstreamové“ grandstrategy hry (Paradox), kde tisíce lidí topí stovky hodin. RTS mají trochu ten naznačený problém, že starší hry byly natolik dooptimalizované, že nemá moc smysl hrát něco nového, co je horší krom grafiky. Tedy, dnes hrají i skupiny lidí, co dříve nehrály (a kdyby hrály, hrály by jen nějaké Flashové hry či něco jednoduché). Tedy společnost se moc nezměnila. Jen se do digitálu zapojil mainstream, který na Gaussově křivce je uprostřed, ale oproti minulosti víc vlevo. Jako v každém odvětví. S ostatními tvrzeními článku souhlasím.

Tomáš Smolík
Tomáš Smolík
Level 20 Level 20
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
9. 11. 2025 07:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nikdy jsem nic takového nehrál.

gepard
gepard
Level 27 Level 27
9. 11. 2025 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Smolík @Tomáš Smolík Nevím, proč vám lidi dávají ty mínusy, každému chutná jiný žánr. Ale jestli budete mít příležitost, určitě bych doporučil vyzkoušet pecky jako: Dune 2, StarCraft, StarCraft 2, WarCraft 3, Civilization V.

Tomáš Smolík
Tomáš Smolík
Level 20 Level 20
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
23. 11. 2025 08:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard @gepard To nevím, já bych ale asi ani nic takovýho nehrál.

lukecz123
lukecz123
Level 25 Level 25
9. 11. 2025 01:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pro mě nejlepší strategie ever byl World in Conflict. Ostatní taky dobrý, ale tohle byla pecka jaxvině. Samozřejmě z tahovek UFO na všechny způsoby, Battle Isle Incubation, ...

Semik
Semik
Level 48 Level 48
9. 11. 2025 23:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lukecz123 @lukecz123 Som si pri tých menách spomenul na Crusadera : No Remorse a No ... 😊

lukecz123
lukecz123
Level 25 Level 25
9. 11. 2025 23:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Semik @Semik Regret :-) Taky jsem hrál :-)

Marián Moré
Marián Moré
Level 28 Level 28
12. 11. 2025 21:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lukecz123 @lukecz123 to je pre mňa fantastické strategické call of duty. Parádna stratégia s filmovým príbehom.

gepard
gepard
Level 27 Level 27
8. 11. 2025 23:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako zajímavý článek, určitě nesouhlasím, že by strategie upadaly. Nebo možná žiju v sociální bublině jménem Civilization (1-7). Ale článek mi přijde nějaký uříznutý, nedokončený. Jako kdyby chyběla poslední kapitola.

Papundeklpunk
Papundeklpunk
Level 41 Level 41
10. 11. 2025 18:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard @gepard Zrovna poslední díl Civilizace je dokladem toho, že ani tradiční značky a vývojáři už dnes nejsou zárukou úspěchu... Dnes sice vychází o mnoho víc 4X strategií, ale uspěje tak jedna z pěti.

gepard
gepard
Level 27 Level 27
10. 11. 2025 21:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Papundeklpunk @Papundeklpunk To, co se stalo s Civ 7, mě mrzí. Přišlo mi, že MicroProse/Firaxis dělali Civ perfektní vždycky ob generaci. Pecka byla Civ 1, 3 a 5, hrál jsem i CivNET, Civ 2, Civ 4, Civ 6 i Beyond Earth. Od Civ 7 jsem měl obrovské očekávání. Ale je to momentálně spíše takové smutné zklamání. Považuji ji za takovou Alfa verzi, která potřebuje dodělat. Momentálně probíhá testovací fáze a ladění na platících hráčích. Uvidíme, až se dokončí vývoj, jaké to bude.

CNNX
CNNX
Level 28 Level 28
8. 11. 2025 21:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Blabol na vikend. Strategii v AAA kvalite su vagony, zrovna vychadza Anno Pax Romana.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 37 Level 37
9. 11. 2025 13:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CNNX @CNNX Souhlasím, strategie se jen přesunuly z mainstream do indie.. Stejně tak adventury - normálně žijou. Jen nemájí marketing jako GTA

gck23
gck23
Level 25 Level 25
10. 11. 2025 20:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CNNX @CNNX a vyšla Europa Universalis 5

marek p
marek p
Level 26 Level 26
8. 11. 2025 19:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vlastně jediná strategie co jsem kdy hrál byly SWINE pochopitelně s českým dabingem.

Michal
Michal
Level 37 Level 37
8. 11. 2025 19:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A co tak: Distant Worlds 2, Endless Space 2, Frostpunk 2, Galactic Civilizations IV, Homeworld 3, Panzer Corps 2, Star atrek Infinite ale i famozna azda najkomplexnejsia hra Stellaris....?

Semik
Semik
Level 48 Level 48
9. 11. 2025 23:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Michal @Michal Je toho kopec, len si s limitovaným časom vybrať čo skorej...

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
10. 11. 2025 16:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Michal @Michal Homeworld 3 byl šíleně krátkej...ale hrál jsem je všechny, i Deserts of Kharak 😊

Reklama
Reklama