Časy se mění: Konec detailních a podrobných recenzí hardwaru? | Kapitola 3
Před nedávnem mě oslovil Vašek Vlček – a přeposlal mi úvahu Status Quo is No Mo z HardOCP. Ta se skládá ze dvou částí, z nichž zajímavější mi přišla ta druhá: Vize, či spíše obava, že hardwarové recenze už nikoho nezajímají.
V klasické éře se braly v úvahu uzávěrky, což znamenalo, že recenzenti dostávali nezřídka hardware s předstihem. Často to bylo pod embargem, kdy bylo vydání limitováno datem, dnešní embarga limitují jak datem, tak časem – zjevně proto, aby žádné online médium nezískalo kompetitivní výhodu ani v rozsahu hodin.
Rozesílání embargovaných produktů je komplikované, často jich není dost pro všechna média a navíc tam hrozí obrovské riziko leaků. Je to složitý proces, který se musí vyjednat a nezřídka zahrnuje podpis právních dokumentů, které mají chránit buď výrobce anebo alespoň lidi v jeho marketingu. Je prakticky jisté, že když někdo někde vyslídí embargované produkty, které se ještě neprodávají, tak je leakne. Mobil má dnes každý, umí fotit i nahrávat videa – a máme i mobilní data, takže je únik otázkou několika minut.
Spousta výrobců se proto rozhodla, že než aby riskovali leak, tak prostě nikomu nic před ukončením embarga nedají. V takovém okamžiku získávají výhodu streameři, protože klasický recenzent stále potřebuje přinejmenším ten jeden den. Aby se to alespoň trochu kompenzovalo, recenzent obvykle dělají recenzi do dvou videí: Unboxingu + první dojmy a potom regulérní recenzi. Úkolem toho prvního je získat pozornost a připravit publikum na budoucí recenzi, úkolem toho druhého je pokračovat v tradici technických rozborů.
Jak vysvětluje Kyle Benett, musíme vzít v úvahu i postupnou konzumerizaci produktů. „Většina zákazníků se nestarala o to, jaké čipy jsou v jejich videu,“ vysvětluje. Pokud si dnes kupujete konzoli, fakticky v ní není co ovlivnit, takže místo technických rozborů začínají dominovat zážitkové. Lidi nezajímá, co v konzoli je, oni chtějí vidět, jak to funguje v akci. Nejde o to korektně benchmarkovat nové konzole, ale ukázat, jaké jsou na nich hry a jak vypadají.
Od „edutainmentu“ se dostáváme k „entertainmentu“ a i videoformáty se nám zkracují a nad YouTube začíná dominovat Tik Tok. Je to pozvolný proces, kdy stále většímu počtu lidí vyhovuje stále zkratkovitější forma komunikace. Benett píše o tom, že se chtěl nechat svou úvahu pod 2000 slov, „protože, když si přiznáme barvu, stěží bude někdo číst ten článek celý.“