Co nás čeká a co nás možná mine: Trendy pro rok 2022! | Kapitola 4
Seznam kapitol
Nebudu tvrdit, že mám kdo ví jakou schopnost vidět do budoucnosti: V minulosti jsem se už mnohokrát a navíc dost výživně seknul. To mi ovšem nezabrání, abych se nezahleděl do toho, co nás čeká – i když nás to taky dost možná mine!
Velmi se nám rozmáhá fenomén NFT – a zatímco se mu někdo směje a jiný zase zjišťuje, že zaplatil jen za URL odkaz na web, na kterém už nic není, přitahuje fenomén „digitálních originálů“ stále další a další lidi. Je tam mnoho podvodníků, kteří prodávají úplné blbosti – a je dost možné, že objem trhu s NFT je naprosto uměle nafouknutý čistě proto, aby přilákal hejly.
Já, na druhou stranu, jsem přesvědčen, že NFT může být zajímavá forma sponzoringu, jak ukázala letošní akce NFCastle, kterou pořádali Lobkowitzové. Je třeba mít na paměti co vlastně získáváte: Ten, kdo jde do nákupu bizarních panáčků ve víře, že je prodá za stonásobek, se asi popálí. Mít ale nástroj pro transparentní sponzoring umělců či muzeí? Patronáž je tradiční forma podpory něčeho, co dárce, patron, považuje za důležité. A NFT mu dá nezměnitelný doklad o tom, že se patronem stal.
Osobně nejsem příznivcem generovaného shitu, který se rozprodává za prachy. Ten, podobně jako The Million Dollar Homepage, představuje jednorázový happening. Tento projekt Alexe Tewa rozprodával pixely, které si mohli zájemci nakoupit – a dopadlo to podle očekávání, vypadá to jako zeď přelepená reklamami přelepená reklamami. Ale budiž mu přáno, byl s takovou ideou první a navíc prodával celkem levně – 10 × 10 pixelů za dolar.
Generativní umění je ale nekonečné a jen těžko najdeme lidi, kteří budou donekonečna věřit tomu, že to má cenu. NFT se ve hrách zatím moc neujalo, nepochybně proto, že to není nic jiného než nákup rare itemu, který je plně závislý na existenci hry. Někoho to zaujme, ale není to nic přelomového a ani přínosného.
NFT je fenomén, který se zatím hledá, ale přinesl řešení digital scarcity, tedy umělého zajištění rarity obsahu. To, samo o sobě, nejenže nic neznamená a dokonce jde proti duchu digitalizace, která těží z rychlého a dokonalého kopírování, ale pokud opustíme uvažování „get rich quick“ a pojmeme ho jinak, právě třeba jako sponzorství, může to být pozitivní.