Dejte peníze, nebo osobní data: Předplatíte si Facebook a YouTube bez reklam?
i Zdroj: Microsoft Designer (AI)
Internet Článek Dejte peníze, nebo osobní data: Předplatíte si Facebook a YouTube bez reklam?

Dejte peníze, nebo osobní data: Předplatíte si Facebook a YouTube bez reklam? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

11. 11. 2023 17:30 37

Seznam kapitol

1. Vaše soukromí, naše spokojenost 2. Tažení proti adblocku 3. Jak si odfiltrovat čtenáře 4. Adblockery nekončí 5. Reklama stejně nezmizí

Už jste si předplatili Facebook bez reklam za pouhých 239 Kč (9,99 eur), respektive 299 Kč (12,99 eur) měsíčně? Ne? No, nebojte se – on to Facebook nemyslí úplně vážně. Jde o to, aby se EU nasytila – a Facebook o vás mohl dál sbírat data.

Reklama

S tím, jak se zavedla ochrana, se ukázalo, že to může být nejenom účinné, ale taky hodně výnosné. Tak například v květnu 2023 irská Data Protection Commission (DPC) vyměřila Metě, mateřské společnosti Facebooku a spol, pokutu 1,2 miliardy euro na základě toho, že Facebook porušoval General Data Protection Regulation (GDPR). Tato pokuta, nejvyšší možná, kterou GDPR dovoluje, je ekvivalentem 4 % celosvětových výnosů Mety za minulý rok. Meta se proti tomu okamžitě odvolala s tím, že pokuta je „nespravedlivá a neobhajitelná“

Tohle sice není ani náhodou první flastr takového typu, ale je rozhodně ze všech nejvyšší. Meta dostala od irského DPC od roku 2021 za celkem šest rozhodnutí celkovou pokutu 1,3 miliardy euro – šlo o šest různých porušení GDPR na Facebooku, Instagramu a komunikátoru WhatsApp. Ano, poslední pokuta je tak velká, jako bylo šest předchozích pokut dohromady!

Začíná to trochu vypadat, že se Evropa rozhodla spojit příjemné s užitečným a tak trochu si založit pokutovací průmysl. Zatím jim to vychází, i Apple se poklonil nařízením a zavedl USB-C, i když to opět udělal trochu jako Chytrá horákyně a do levných modelů dal technicky nejzastaralejší specifikaci USB-C podporující pouze USB 2.0. No, co EU chtěla to EU má, technicky vzato to USB-C je, i když žádná valná výhra proti Lightingu.

Poté, co Facebook dostal naloženo, přichází s tím, že ano, nebude vás trackovat, pokud si sami neřeknete. A vy si musíte říct, jestli s trackováním souhlasíte anebo si zaplatíte – a pokud Facebook používáte, velmi pravděpodobně vám je ukradené, že vás Facebook trackuje. Takže uděláte to, co je logické, řeknete, že chcete verzi zdarma, že vám trackování nevadí – a od té chvíle má Meta od vás potvrzené, že prostě souhlasíte.

YouTube: Blokuj a budeš blokován

Celá bitva o „služby zdarma“ podložené reklamou (ad supported free model) se přiostřuje – a překvapivě ani ne na straně Facebooku, kde jde spíš o získání imunity vůči dalším náhodným europokutám, ale na straně YouTube, který značně přitvrzuje v boji proti adblockerům. Tím se zabývá i video od Logically Answered, které vysvětluje pravý smysl této bitvy.

Primárně totiž nejde o to, že by YouTube chtěl opravdu lovit všechny freeloadery, co užívají jeho služeb zdarma, ale o to, že systém provozu založený na reklamě není příliš výnosný – a tak chce YouTube podle všeho přitvrzením tažení proti adblockerům dosáhnout toho, aby lidi začali platit YouTube Premium. To je podle mě docela odvážná myšlenka, protože pokud navyknete lidi používat službu zdarma, bude velmi těžké je konvertovat k myšlence placení – a to i v situaci, kdy lidi platit můžou.

Tak za prvé, jsou velké segmenty světové populace, které za obsah platit nebudou, protože na to prostě nemají – a je pro ně problém jenom sehnat si zařízení a připojení, aby vůbec něco používat mohli. To s sebou, za druhé, nese ten problém, že buď všem napaříte stejné ceny a tím velmi, ale opravdu značně diskriminujete ty chudší části světa – anebo zavedete ceny podle zemí či regionů a tím naopak znevýhodníte ty bohatší. Oboje povede k vzestupu VPN, pirátství a vzniku nástrojů, které to dovolí obcházet.

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama