
Dejte peníze, nebo osobní data: Předplatíte si Facebook a YouTube bez reklam? | Kapitola 5
Seznam kapitol
Už jste si předplatili Facebook bez reklam za pouhých 239 Kč (9,99 eur), respektive 299 Kč (12,99 eur) měsíčně? Ne? No, nebojte se – on to Facebook nemyslí úplně vážně. Jde o to, aby se EU nasytila – a Facebook o vás mohl dál sbírat data.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…
Pokud si pamatujete „televizní kobky“ z Black Mirror „15 million merits“, v nich bylo vše dovedené k dokonalosti tím, že televize hlídají, jestli mají diváci otevřené oči a vážně se na ně dívají – a pokud se nedívají, tak prostě vyvolají alarm „Resume Viewing“. Inu, prostor pro zvyšování agresivity reklamy tu stále je.
S tím, jak se do nás pokoušejí hustit reklamu stále víc a víc, se logicky objevuje i snaha prostě se jí vyhnout. Adblockery vznikly jako reakce na stále šílenější a stále agresivnější webovou reklamu, protože po vás prostě chtěli klik, aby si zaznamenali čárku v domnění, že z vás udělají svého zákazníka. Postdotcomové weby byly naprosto šílené – a na mobilu se mi stále daří najít „zábavné weby“, které jsou vlastně jenom nosiče reklamy, sebekratší historku protáhnou na deset stran a to tak, aby co nejvíc mátly tím, co je reklama a co je pokračování textu – zkrátka aby vás nějak donutili udělat ten klik.
Někteří se domnívají, že budoucnost je v placeném obsahu, který nás zbaví reklamy, ale nenechte se mást. I kdyby nakrásně zmizela klasická reklama, nezmizí sponzorovaný obsah, který je nezřídka součástí obsahu videa anebo je jinak zapečený do obsahu tak, že ho nelze oddělit. Reklamě neutečeme, ať už ji budeme blokovat anebo budeme platit. Pokud bude možnost nějak z nás vymáčknout nějaké peníze navíc, budou ji všichni zkoušet.
Pokud jde o spor v tom, jestli budou v souboji o naše nervy více pomáhat hackeři a jejich adblockery – anebo EU a jejich regulace, sázím spíš na hackery. Ti přesně ví v čem je problém a dokážou se na něj precizně a rychle zacílit, zatímco regulace jsou spíš jako kmen položený přes silnici, který ti, co ho chtějí nějak obejít, nakonec nějak obejdou.
Ostatně byli to sami tvůrci adblockerů, kteří přišli s tím, čemu říkají acceptable ads: Neintruzivní a neagresivní reklamy od firem, které netlačí blbosti, prostě nechávají být. Ve finále nejde o to, jestli tam nějaké reklamy budou anebo nebudou, ale jde o to, aby nebyly příliš otravné. Hackeři přesně tohle chápou – a nepochybuji, že i když se Google anebo Meta pokusí do nás reklamy ládovat novými a těžko překonatelnými postupy, budou v protiopatřeních pokračovat i hackeři stejně, jako to dělali dodnes.