Dejte peníze, nebo osobní data: Předplatíte si Facebook a YouTube bez reklam?
i Zdroj: Microsoft Designer (AI)
Internet Článek Dejte peníze, nebo osobní data: Předplatíte si Facebook a YouTube bez reklam?

Dejte peníze, nebo osobní data: Předplatíte si Facebook a YouTube bez reklam? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

11. 11. 2023 17:30 37

Seznam kapitol

1. Vaše soukromí, naše spokojenost 2. Tažení proti adblocku 3. Jak si odfiltrovat čtenáře 4. Adblockery nekončí 5. Reklama stejně nezmizí

Už jste si předplatili Facebook bez reklam za pouhých 239 Kč (9,99 eur), respektive 299 Kč (12,99 eur) měsíčně? Ne? No, nebojte se – on to Facebook nemyslí úplně vážně. Jde o to, aby se EU nasytila – a Facebook o vás mohl dál sbírat data.

Reklama

Bitva o blokování adblockerů je poměrně dlouhá – a zahájil ji Business Insider, ekonomický web založený v roce 2007 Henry Blogetem, který po salvě článků o tom, že blokování reklam je minulostí, začal blokovat přístup, pokud jste měli adblocker. (Henry Blodget je taky docela číslo, za dotcomové bubliny ohodnocoval startupy pro Merril Lynch. Věhlasu dosáhl tím, že v roce 1998 úspěšně odhadl, že Amazon za rok vystoupá ze 240 na 400 USD za akcii. Taktéž byl ale přistižen při tom, že vědomě nadhodnocoval odhady valuace startupů, za což ho v roce 2003 U.S. Securities and Exchange Commission obvinila z podvodu – a spor byl uzavřen tím, že dostal pokutu 4 miliony USD a doživotní zákaz obchodování s cennými papíry. A tak si místo toho založil ekonomický web a stal se novinářem.)

Jak Business Insider profituje z blokování adblockerů v číslech přesně, nevím, z omezené veřejné historie to vypadá, že jim výkony začaly klesat a lidi jim prostě přestali na adblockově zablokovaný web chodit. Momentální situace je taková, že se na jejich web dostanu i s adblockerem, takže to asi moc nefungovalo a předpověď o konci adblockerů byla značně optimistická – anebo jsou adblockery tak dobré, že jejich blokování obejdou.

Éra radosti z paywallů a blokování adblockerů byla tak asi před pěti až sedmi lety – a ukázalo se, že paywall odfiltruje opravdu hodně čtenářů. Pokud existuje neblokovaná varianta zdarma, uživatelé se zkrátka přesunou tam. Podle výzkumu z roku 2020 je za zprávy ochotná platit asi jen pětina uživatelů. 

Popularita paywallů je i na Západě vysoká, takže vzniká řada rozšíření pro browsery, které obcházejí paywally. Strategie jsou různorodé, často se používá technologie omezeného přístupu, která vám dovolí přečíst jen omezený počet článků měsíčně. No a to se řeší přes cookies, takže není tak složité se cookies zbavovat a tvářit se stále jako nový uživatel. Aplikace pro obcházení paywallů mají často celé databáze webů, které dovolují obcházet i rafinovanější mechanismy ochrany obsahu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama