DOOM: The Dark Ages – středověk neskončil, středověk trvá! | Kapitola 4
Seznam kapitol
Nejtvrdší z nejtvrdších se vrátil ve velkém stylu. A ten styl je temný, hutný a krvavý. V Doomu: The Dark Ages se budeme doslova koupat v krvi, trhat pekelné hordy na kusy a ničit celé světy!
Co se monster týče, je to nádherná přehlídka stvůr, démonických oblud a peklem pokroucených cizáckých příšer. Všude se vyskytující potravu pro děla ani nepočítáme, impové už jsou otravnější. Několik starých známých byste asi ani nepoznali. Současný kakodémon vypadá spíš jako chobotnice z Duke Nukema (akorát 100× děsivější) a Revenant má podobu létajícího přízraku v kápi. Pinky demon se vyskytuje jen jako nosič jezdce, nikdy sám. Do týmu Peklo pochopitelně přibyly i nové posily – lovec z cizích světů Aggadon, divoký ještěr Komodo nebo Cosmic Baron zatápí pod kotlem tak, že vám bude zatraceně horko.
Celkově jsou všechny monstra vykovány do těch hrubých středověkých rysů a to perfektně sedne. Starý vesele červenomodrý kakodémon by tu působil jak hračka pro malé fracínky, takže tudy ne. Většina z těch tvrdších monster (obří pavoučice Vagary, Komodo nebo Cyberdemon) vám možná párkrát rozšlapou zuřivý úsměv, než přijdete na správný způsob, jak jim pustit žilou. Ostatně právě Cyberdemon byl moje první smrt. Ale naštěstí se ve hře nacházejí i životy, takže lze pokračovat okamžitě od místa skonu. Pokud vám však dojdou (jsou tři), tak šup zpátky na checkpoint.
Dobrou vlastností je, že se obtížnost dá nastavit dle mnoha atributů. Samozřejmě tu jsou klasicky již přednastavené jako Hurt Me Plenty nebo Ultra Violence, ale nezávisle na tom lze nastavit poškození (v obou směrech), dobu okna pro blokování, agresivitu monster, rychlost hry a tak podobně. Každý by si měl přijít na své a kydlit bezbožné hordy podle gusta. Já zůstal u Hurt Me Plenty, kdy vše bylo tak akorát vyvážené, 100% damage, rychlost, velké okno na protiútoky a tak.
Aby Doom tavící maniak mohl být dostatečně v opozici vůči nevítaným agresorům, má docela pěknou sbírku zbraní. Jedno- a dvou-hlavňová brokovnice samozřejmě nechybí, to je základ pro perspektivní masakr. Shredder, cosi jako kulomet, jsem téměř nepoužívat kvůli mizernému poškození. Na chuť jsem nepřišel ani Impaleru, věci střílející železné kolíky, kvůli malému dosahu. Naopak dva plazma kvéry mi několikrát zachránily vlající kožich. Následuje Pulverizer, což bude zřejmě ta nejvíce ikonická hračka nového Doomu. Zbraň drtící lebky a metající šrapnely na hordy kolem je opravdu chuťovka.
Stejným stylem pracuje i Ravager, vylepšený drtič lebek. Pak tu máme Chainshot – zbraň vytvořená v hlubinách dávno zapomenutých světů – a jinak mocně vymrštěná koule chaosu na éterickém řetězu. Sázka na jistotu při demolici obrněnců. Granátomet a raketomet nepřekvapí a místo BFG 9000 je tu BFC – Ballistic Force Crossbow. Ohromná kuše hodící se spíš na obléhání hradů, ale účinná stejně jako BFG. Stačí jedna rána a je po boji. A pozor, téměř se nestane, že do kvérů došla zásoba střeliva, jak bylo nemilým zvykem v Eternalu. Stačí mlátit démony po palici palcátem a hned je co ládovat do komor.
Každá zbraň nalezená na dlouhé cestě se dá vylepšit u roztroušených svatostánků, tudíž brokovnice může monstra zapálit, raketomet má větší rádius exploze a podobně. Upgrady nakupujete za nalezené zlato a drahé šutry, což je sice trochu dětinské, obzvlášť když se truhla nacpaná zlatými cihlami válí někde ve vnitřnostech prastaré gargantuovské bytosti, ale budiž. Náležité pohlazení se dostane i štítu a příručním vraždomatickým nástrojům, obvykle v podobě většího poškození či dosahu. Neocenitelný štít je v průběhu ještě doplněn runami zlepšujícími jeho vlastnosti. Dobré je, že runy, nářadí a upgrady zbraní můžete kdykoli dle libosti přepínat. Ovšem jak se dopracujete k palcátu, těžko se už budete vracet k „obyčejné“ pěsti. Když to shrneme, zbraně, monstra a lítý boj téměř nemají chybu. Mimochodem, nechybí ani Berserk. Po jeho sebrání se sebevětší armáda chaosu rozpadne v prach a popel, protože Slayer je v tu chvíli nezastavitelný.