Drahé věci zadarmo
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Drahé věci zadarmo

Drahé věci zadarmo | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 10. 2015 16:00 22

Seznam kapitol

1. Otevřeně a zdarma... dokud bude čas 2. Když jste produktem vy... 3. Značka: bez záruky 4. Darovanému koni... 5. Online hry 6. Offline je offline...

Věci zadarmo jsou super: Linux, kancelářské balíčky, služby – za nic neplatíte. A to je báječné, tedy alespoň do okamžiku, než když s něčím potřebujete pomoct. Autor software neupdatuje, na maily nereaguje, všude ticho jako z hrobu. Kdo vám pomůže? A co se službami zdarma, které znenadání přestanou fungovat?

Reklama

Problém je v tom, že to, co potkalo RapidShare, může potkat jakéhokoliv poskytovatele služeb. Čím více je služba zadarmo, tím více je závislá na pomíjivém zájmu mas a na relativně řídkých příjmech, které taková služba víceméně nevyhnutelně potřebuje pro hrazení svého provozu a právních sporů. Pokud počet uživatelů klesne pod kritickou mez, business model „zdarma“ se zhroutí a nazdar, vše co bylo, už pominulo. Pominuly účty, pominula data, pominuly zálohy, pominulo vše, co na ekosystému zdarma záviselo.

I hry „zdarma“ mohou a kolabují celkem epicky. Vývojáři her nebudou podporovat službu, která jim nevynáší, i kdyby byla nakrásně placena menším množstvím fanouškům. Herní servery budou deaktivovány a nazdar kašpar! Na online službách závislé hry zdarma postihne stejný osud ještě rychleji, protože kritická masa uživatelů je u nich podstatně větší. Vše, v co uživatelé mohou doufat, je uvolnění hry do public domain segmentu, ale tím by zvláště vývojáři free to play her byli proti sobě, protože oni nutně musí držet a udržet velké množství hráčů na svých aktivních projektech. Nemusí je zajímat pláč těch, kteří si ve hře „zdarma“ nakoupili horu vybavení, protože poskytovali software jako službu a platba za vylepšení nebylo koupí „věci“.

To samé se týká i nezávislých vývojářů. V okamžiku, kdy participujete na programu někoho většího, ten větší dříve či později sezná, že se mu to už nevyplatí a službu zruší. Podobně jako běžný uživatel jede i vývojář „na vozu někoho druhého“. V momentě, kdy se mateřská platforma potopí, jedou dolů spolu s ní. To se například děje s Xbox Live Indie Games. Čekal snad někdo z vývojářů, že jejich tituly budou žít věčně?

I distribuční systém pro digitální obsah je služba, z něčeho se její provoz platit musí – a když se nevyplatí, dostane kulku mezi oči. Náklady na provoz eshopu se musí zaplatit z výnosů prodeje. V okamžiku, kdy platforma zastará, už není důvod pro ni udržovat distribuční systém a ten klidně zmizí i se vším, co jste si kdy koupili. V tu chvíli už nebudete mít možnost obnovit si dříve zakoupený obsah. To nejlepší, co vás může potkat, je funkce pro zálohu zakoupeného obsahu či konverzi ze zakoupeného DRM formátu do odemčeného. Ale tohle štěstí vás potkat nemusí, nevšimnete si třeba vyrozumění o ukončení činnosti, nezazálohujete obsah - a jste opět v temnotách.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama