Dronová válka: Jsme na šikmé ploše?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Dronová válka: Jsme na šikmé ploše?

Dronová válka: Jsme na šikmé ploše? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

6. 3. 2022 08:00 32

Seznam kapitol

1. S kůží na trh 2. Bez pilota 3. Sedm hodin ve vzduchu 4. Slabý článek sedí doma
5. Ukradený v akci 6. Vedlejší škody 7. V pološeru

Významným faktorem moderní války jsou drony. Kdysi okrajové, později přehlížené, dnes běžné a v budoucnosti možná ohrožující nás všechny: Drony jsou prostě na vzestupu.

Reklama

Drony se používaly při průzkumných misích nad Severním Vietnamem i nad Čínou, která je opakovaně sestřelovala. Letectvo se zabývalo myšlenkou vybavit je sebedestrukčním mechanismem, ale nakonec se rozhodlo nepoužít v nich výbušninu, protože by jejich nasazení mohlo být považováno za válečný akt. V praxi se ukázalo, že protivzdušná obrana měla problémy zvláště s nízkoletícími drony, kdy měla jen velmi krátký čas na zaměření a na zásah. Ztráta dronu byla z propagandistického hlediska bezvýznamná vedle ztráty celého letadla.

Po válce ve Vietnamu zájem o drony upadal hlavně kvůli jejich vysoké ceně a limitovanému použití: Přímo pilotovaný dron musí mít funkční komunikační link a bylo nepravděpodobné, že by se s ním dalo zkoumat území v hloubce nepřátelského území. V té době se vývojem dronů zabýval hlavně Izrael, který je chtěl použít pro průzkum nepřátelského území.

Israeli Aircraft Industries (IAI) vyvinula celou řadu dronů, v 70. letech šlo o IAI Scout, který ve srovnání s letadly vyznívá poněkud komicky, ale ukazuje zásadní rysy konstrukce, které se staly výhodou dronů: Za prvé nemá pilota, takže když jde k zemi, nepřijdete o lidi. Za druhé je malý, s délkou 3,6 metru a s rozpětím 5 metrů, je také lehký s maximální hmotností 159 kg, přičemž může nést maximálně 38 kg užitečného nákladu. 

Má slabý vrtulový motor, pouze 16 kW (22 hp) a nízkou rychlost maximálně 176 km/h, čímž se podobná ultralehkým průzkumným letadlům Druhé světové války, jako byl Fiesler Fi-156 Storch anebo Piper L-4 Grashopper. Slabý motor spolu s úsporou hmotnosti – chybí pilot, palubní deska, ovládací prvky apod. – mu ale dává výdrž ve vzduchu 7 hodin 30 minut, což je prakticky celá šichta, kdy si jen tak poletuje a pozoruje okolí: Jde o stroj pro sledování protivníka, průzkum, identifikaci cílů a podobně. Používaly se v Gaze, ale hlavně v Libanonské válce (1982), kde se kombinací průzkumných dronů a klamných cílů Samson podařilo identifikovat pozice syrské protiletadlové obrany. 

Klamné cíle, jako je IAI Samson (též ADM-141 TALD), jsou velmi levné, mají omezený dolet a jejich cílem je jediné: Letět a pro senzory nepřítele se tvářit jako běžné letadlo. Některé mají zařízení pro emulaci radaru, zvětšovače radarového odrazu a infračerveného obrazu, některé nesou dokonce vlastní pasivní ochranné prostředky, které mají emulovat činnost skutečného letadla. Počítá se s tím, že se do něj nepřítel pustí, čímž se demaskuje a bude ho moci zlikvidovat někdo jiný.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama