Fallout 4: rozbor hry a vliv nastavení detailů na obraz a výkon | Kapitola 9
Seznam kapitol
Dlouho očekávané pokračování legendární RPG hry Fallout je konečně zde. Příběh čtvrtého dílu se odehrává v okolí post-apokalyptického Bostonu. Jak se povedla grafika nového dílu a jak je na tom s optimalizací si odpovíme v dnešním rozboru. Podíváme se na jednotlivé nastavení detailů a jaké mají vliv na výkon.
Maximální vs. minimální detaily
V menu nastavení grafiky vám hra umožní globálně nastavit všechny detaily zároveň. Na výběr je z možností: Ultra, High, Medium a Low. Díky tomu, že se sníží všechny detaily najednou, přinese rozdíl mezi jednotlivými stupni velký nárůst výkonu. Nevýhodou je, že se ořežou i ty detaily, které nesnižují tolik výkon, ale v obraze poznat jsou (například AF).
Jediný detail, který i při ultra profilu zůstává na nastavení High, je Godrays - důvod je vzhledem k jeho náročnosti pochopitelný. Naopak při nastavení Low stále zůstává aktivní nenáročné a téměř neviditelné SSAO. Ke změření detailů maximum vs. minimum využiji profily a ve dvou odlišných scénách se podíváme jak narůstá výkon s jednotlivými stupni detailů.
Náhledové obrázky pro lepší porovnání doporučuji rozkliknout do plného rozlišení – nejrychlejší je kliknout na obrázek kolečkem myši.
Scéna 1 – Venkov
V první scéně výkon s detaily škáluje krásně a snížením detailů se dostanete na cca 2,3× vyšší průměrný výkon. Tato scéna je ukázka běžné herní scény. Takto vám hra bude škálovat s detaily ve většině hry mimo městské části.
Obrázky seřazeny postupně od Ultra po Low:
Detaily ULTRA -pro zvětšení klikněte-
Detaily MEDIUM -pro zvětšení klikněte-
Scéna 1 – Město
V druhé scéně výkon s detaily škáluje podobně a snížením detailů se dostanete na cca 2,5× vyšší průměrný výkon. Tato scéna je ukázka náročnější městské scény. Takto vám hra bude škálovat s detaily ve většině hry co se odehrává ve městě.
Obrázky seřazeny postupně od Ultra po Low:
Detaily ULTRA -pro zvětšení klikněte-
Detaily MEDIUM -pro zvětšení klikněte-
V obou případech můžete vidět, že hra velmi dobře škáluje se snižováním detailů. Na nejnižší nastavení by hru bylo opravdu možné plynule hrát i na výrazně slabších grafických kartách – těch co jsou uvedeny v minimálních požadavcích. Hra pak ale vypadá velice špatně. Největší podíl na tom má deaktivované AF.
Při nastavení o stupeň výše - Medium, je naopak je naopak grafika hry stále použitelná. Stíny už jsou vyhlazeny, je aktivní AF a dohlednost objektů je také vyšší. Přitom nároky jsou stále velice nízké a hra by bez problémů běžela na nějaké grafice typu GTX 660 plynule.
Maximální detaily místy nejspíše přetěžují samotný engine, který už má své nejlepší léta za sebou.