GeForce RTX 3080, kondenzátory, nové ovladače a stabilita
Článek GeForce RTX 3080, kondenzátory, nové ovladače a stabilita

GeForce RTX 3080, kondenzátory, nové ovladače a stabilita

Adam Vágner

Adam Vágner

29. 9. 2020 03:00 62

Seznam kapitol

1. Levné POSCAPy = nestabilita? 2. Nvidia: Kondenzátory nejsou ukazatelem kvality 3. Boost v AvP – performance, staré ovladače 4. Boost v AvP – performance, nové ovladače 5. Boost v F1 2018 – performance, staré ovladače 6. Boost v F1 2018 – performance, nové ovladače 7. Boost v Metro LL – performance, staré ovladače 8. Boost v Metro LL – performance, nové ovladače 9. Boost ve World of Tanks – performance, staré ovladače 10. Boost ve World of Tanks – performance, nové ovladače
11. Boost v AvP – quiet, staré ovladače 12. Boost v AvP – quiet, nové ovladače 13. Boost v F1 2018 – quiet, staré ovladače 14. Boost v F1 2018 – quiet, nové ovladače 15. Boost v Metro LL – quiet, staré ovladače 16. Boost v Metro LL – quiet, nové ovladače 17. Boost ve World of Tanks – quiet, staré ovladače 18. Boost ve World of Tanks – quiet, nové ovladače 19. Závěrečné shrnutí

Poté, co se některým šťastlivcům podařilo ukořistit RTX 3080 z prvních dodávek, se začaly objevovat stížnosti jejich stabilitu. Diskuze se rozjela, když si své přisadil i Igor's LAB s vysvětlením, že za problémy je použití levnějších kondenzátorů... a do toho přišla Nvidia s nápravou v podobě nových ovladačů. Podíváme se, co dělají s takty a výkonem.

Reklama
Reklama

Nebudu se tvářit, že vím, kdo má a kdo nemá pravdu a kdo se jak moc plete, netuším to. Pokud ale zabřednete do diskuzí na redditu (a vláken na toto téma už tam najdete několik), zjistíte, že to není s tou tak jednoduché a že neplatí, že POSCAP jsou špatné, MLCC dobré a čím víc pozic má MLCC, tím je karta lepší – například karty Gigabyte, které MLCC nevyužívají, prý problémy se stabilitou netrpí.

A pravdou nejspíš není ani to, že by polymerové kondenzátory byly levnější a keramické dražší. Záleží i na kvalitě samotných kondenzátorů, jejich kapacitě a na kvalitě dalších součástí plošného spoje.

Pokud by tomu bylo tak, že SP-CAP znamená „levný špatný“ a MLCC „drahý dobrý“, musela by být ultimátním řešením Asus TUF RTX 3080, která pod čipem nemá jediný SP-CAP, ale na všech pozicích má malé keramické koncenzátory MLCC. Podle některých příspěvků ale na tom není se stabilitou nebo s dosahováním vyšších taktů nijak významně lépe než karty s jinou konfigurací kondenzátorů.

GeForce RTX 3080, kondenzátory, nové ovladače a stabilita

Další věc je, že se jednotliví výrobci neliší jen tím, jaké součástky na karty osadili, ale i nastavením BIOSu. Za tím, že je některá produktová řada problematičtější než jiná, může tedy být spíše software než hardware. A konečně záleží i na kvalitě konkrétních kusů čipů – karta se „špatnými“ SP-CAP může být stabilnější a dosahovat vyšších taktů než karta s MLCC prostě jen proto, že je na ní osazený lepší čip a naopak.

Nvidia včera v podvečer zveřejnila ovladače ve verzi 456.55, které stabilitu karet zlepšují a vydala k tomu krátké vyjádření, diskuze k němu je i na redditu:

NVIDIA posted a driver this morning that improves stability. Regarding partner board designs, our partners regularly customize their designs and we work closely with them in the process. The appropriate number of POSCAP vs. MLCC groupings can vary depending on the design and is not necessarily indicative of quality.

Nvidia ráno (v Americe) zveřejnila ovladače, které zvyšují stabilitu. Co se týká návrhů desek našich partnerů, pravidelně upravují jejich konstrukci a na tomto procesu s nimi úzce spolupracujeme. Správný poměr POSCAP a MLCC se může lišit v závislosti na konstrukci a nejde nezbytně o ukazatel kvality.

K celé věci se mimo ostatních výrobců obsáhleji vyjádřil i Gigabyte, který má u několika svých modelů osazené pouze SP-CAP. Podle tohoto vyjádření není pravdou, že by jím použité řešení bylo levnější než využití MLCC. Navíc na své karty osazuje kondenzátory s vyšší kapacitou než jsou hodnoty vyžadované v referenčním designu Nvidie.

V podobném duchu se vyjadřuje i der8auer, který ve videu zmiňuje, že Asus RTX 3080 TUF, která má na zadní straně pouze MLCC, v přetaktování nijak nevyniká.

Ten ale rovnou v praxi vyzkoušel, jaký vliv to má a na kartě od Gigabyte dva prostřední POSCAPy vyměnil za pole malých kondenzátorů. Karta byla původně stabilní v testu z 3DMarku s offsetem na boost zvýšeným o 70 MHz, při navýšení o 80 MHz už benchmark padal ve chvílích, kdy se frekvence čipu ve špičkách dostávala na 2055 MHz. Der8auer nejprve zkusil, co se stabilitou udělá, pokud dva prostřední kondenzátory úplně odstraní. Přetaktovaná karta, která byla předtím stabilní přes hodinu, se stejným nastavením po chvíli v testu pravidelně kolabovala. Při napájení malých kondenzátorů se povedlo offset navýšit na 100 MHz s tím, že benchmark byl po deseti minutách testování stabilní, po následném zvednutí offsetu na 120 MHz se ale benchmark poroučel také. S výměnou kondenzátorů se tedy stabilní takty zvedly o nějakých 20, 30 MHz. Podle der8auera to tedy vypadá, že kdyby výrobci měli více času na testování, snížili by takty o 20 MHz a žádné drama by se nekonalo. A dodává, že se v podstatě totéž opakuje u spousty produktů, které pořádně a ve velkém otestují až zákazníci, kteří je nakoupí a připomíná, že když výrobce prodá tisíc karet a dvacet zákazníků má problém, snadno tím vznikne mylný dojem, že jde o častý problém.

Sám bych to nechtěl bagatelizovat, protože u počítačové sestavy, kde může být problém hned v několika komponentách, není nic otravnějšího než hledat důvod, proč některé aplikace nebo hry padají, ale obávám se, že podobné problémy už dnes nebudou zase tak neobvyklé – je to i daň za to, že kvůli pokročilým technikám automatického přetaktování výrobci využívají i rezervy, které dříve u hardwaru pro jistotu nechávali netknuté a někdy se dostanou na hranu stability. A když už hardware nežene na krev samotná Nvidia nebo AMD, udělají to za ně výrobci u svých přetaktovaných modelů. Je to vidět u procesorů i u grafických karet, u kterých lze s každou generací dosáhnout s přetaktováním menších a menších nárůstů výkonu. Určitě by ale bylo dobré, kdyby se výrobci o to víc věnovali testování stability předtím, než produkty pošlou do prodeje.

Mám zatím otestované tři kusy GeForce RTX 3080, na žádné z nich jsem se ale s pády do desktopu (CTD, crash to desktop) nesetkal. Podle některých příspěvků lidí s problematickými kartami jsou hry, kvůli kterým bylo nutné výrazně snižovat takty karet, s novými ovladači stabilní už i na vyšších taktech.

Nové ovladače

První řešení, které vás asi napadne, když má nějaká karta problém s vysokými takty boost, je takty prostě stáhnout. To udělali někteří majitelé nestabilních karet a pomohlo to. A právě je důvod k obavám, že k podobnému řešení mohla přistoupit i Nvidia.

Dnešek jsem tedy zabil tím, že jsem místo dokončení a vydání recenze Asus TUF RTX 3080 přeměřoval už jednou změřené provozní vlastnosti na TUF GeForce RTX 3080 na ovladačích, které Nvidia uvedla včera v podvečer. Zrovna u této karty je to o to vypečenější, že má dva BIOSy.

GeForce RTX 3080, kondenzátory, nové ovladače a stabilita

Podíváme se tedy, jestli a jak se změnilo chování karty a jestli jsou v něm pozorovatelné nějaké významné změny. Nejlépe bude asi, pokud si jednotlivé kapitoly rozklepnete v prohlížeči do záložek a budete mezi nimi přepínat.

Nejprve se zaměříme na výkonnější BIOS, posléze pak na tichý režim, který není o mnoho pomalejší, zato výrazně tišší.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning