GeForce RTX 3090 Ti FE: Testy aplikačního výkonu a k čemu je také 24 GB VRAM
i Zdroj: PCTuning.cz
Grafické karty Článek GeForce RTX 3090 Ti FE: Testy aplikačního výkonu a k čemu je také 24 GB VRAM

GeForce RTX 3090 Ti FE: Testy aplikačního výkonu a k čemu je také 24 GB VRAM | Kapitola 2

Adam Vágner

Adam Vágner

30. 9. 2022 19:30 7

Seznam kapitol

1. Na hraní až zbytečná 2. Nvidia RTX v aplikacích 3. RTX 3090 Ti – představení a parametry 4. Testovací sestava, hardware ve srovnání 5. Asus Prime Z690-P D4 a druhá testovací sestava 6. Blender benchmark 3.3.0 7. Blender 3.3.0 a 12 vs. 24 GB VRAM
8. Octanebench 2020.2.3 9. Octane Render 2020.2.5 10. Octane Render 2020.2.5 a 24 GB VRAM 11. Vray 5 benchmark 12. Luxmark v4.0 alpha 13. Závěrečné shrnutí

Nvidia už představila první modely GeForce řady RTX 40. Paměť o kapacitě 24 GB nabízí ale jen nejvýkonnější RTX 4090 s doporučenou cenou 48 tisíc korun. Pokud vás při práci limituje spíše kapacita videopaměti než výkon grafického čipu, může být paradoxně lepší volbou zlevněná RTX 3090 nebo RTX 3090 Ti, která dnes nabízí stejných 24 GB pamětí o třetinu levněji.

Reklama

GeForce s architekturou Ampere přišly s přepracovanými a výrazně posílenými výpočetními jednotkami pro ray tracing a pro výpočty pro strojové učení. Při výpočtech ray tracingu nabízejí až dvojnásobný výkon proti minulé generaci a až pětinásobek proti starším GeForce GTX 1080 Ti. Jaké výhody nabídnou profesionálům GeForce RTX 40 a co dalšího umožní akcelerovat oproti RTX 30, Nvidia zatím nerozebírala. S určitostí víme, že RTX 40 nabídne navíc akceleraci enkódování videa do nového formátu AV1. Pokud máte v plánu zpracovávat video v rozlišení 8K, bude nejspíš RTX 4090 lepší volbou.

Technologie, které přinesla architektura Ampere, jsme probrali při jejím uvedení. Pro rendering s využitím ray tracingu je důležité, že klíčové výpočetní jednotky na čipu, tedy shader cores, RT cores i Tensor Cores mají zhruba dvojnásobný výkon proti Turingu. U karet řady RTX 20 s Turing využívala Nvidia u RTX 2080 Ti grafický čip s výkonem 14 TFLOPS u shaderů, 43 TFLOPS u ray tracingu a 114 TFLOPs u tensor cores.

GeForce RTX 3090 Ti FE: Testy aplikačního výkonu a k čemu je také 24 GB VRAM
i Zdroj: PCTuning.cz

U Ampere nabízejí dva výpočty na takt u shaderů oproti jednomu u Turingu, dále až 67 RT-TFLOPS a tedy dvojnásobný nárůst výkonu při výpočtech ray tracingu a s rozšířením a úpravou tensor cores, díky níž je možné zpracovávat řídké neuronové síťe s více než dvojnásobkem rychlosti u Turingu.

GeForce RTX 3090 Ti FE: Testy aplikačního výkonu a k čemu je také 24 GB VRAM
i Zdroj: PCTuning.cz

Animátory nejspíš dlouhodobě trápí, že výpočty pohybové neostrosti (motion blur), které jsou nutné pro „filmovější“ vzhled animací, výrazně prodlužují vykreslování snímku – v Blenderu na RTX 2080 Ti prodlužoval rendering pohybové neostrosti vykreslení snímku třeba o 40 %. Pro zkrácení vykreslování se tak často využívají méně kvalitní techniky, které pohybovou neostrost přidávají s využitím pohybových vektorů až do hotového snímku během post processingu. Kromě nižší kvality rozostřeného pohybu se mohou objevovat i nežádoucí artefakty, na videoukázce níže je to třeba ostrý odraz lodi, která je jinak na snímku rozmazaná, protože je v pohybu.

Nvidia tak s novou architekturou Ampere nabídla hardwarovou akceleraci právě pro pohybovou neostrost, díky níž se rendering stejné scény protáhne jen o 18 % a to spolu s vyšším výkonem čipu pro samotný rendering znamená významné urychlení renderingu filmových sekvencí.

Díky možnosti využít odšumování obrazu pomocí výpočetních jednotek pro tensory zejména proti kartám řady GTX 10 nebo proti renderingu na procesoru i výrazně rychlejší zobrazení renderovaného náhledu v aplikacích v reálném čase.

U vizualizací v reálném čase pak pomáhá hardwarová akcelerace ray tracingu i DLSS, s nímž lze snímky renderovat s nižším počtem vzorků.

V aplikacích pro úpravu videa pak může grafický čip pomáhat nejen s akcelerací enkódování videa, ale i s řadou filtrů využívajících akceleraci výpočtů využívajících umělou inteligenci, například maskování objektů obrazu, vyhledávání střihů nebo inteligentní ořez, který dokáže při ořezu sledovat vybrané objekty.

V programech pro úpravu fotografií Adobe Photoshop a Lightroom zrychlují odezvu při práci s filtry a inteligentními nástroji. Z populárních nástrojů bych mohl jmenovat ještě OBS pro streamování obsahu, Nvidia má na stránkách seznam s řadou dalších aplikací, které využívají akceleraci pomocí jejich grafických čipů i s krátkým popisem toho, s čím vám grafický čip v dané aplikaci pomůže.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama