Geniální i podlé. Honey láká na slevy, ale obírá influencery | Kapitola 2
Už jsem se těšil na to, jak tradičně před koncem roku zrekapituluji dění ve světě technologií a že si zamedituji nad tím, co nás čeká, ale ne! Těsně před Vánocemi přišlo odhalení, jak funguje „služba zdarma, která hledá nejvýhodnější slevové kupóny“ – Honey. A, přátelé, to je tak neuvěřitelná prasárna, že to okamžitě explodovalo.
Problém je v tom, že Honey nabízí hledání slev i v situaci, kdy žádné nenajde, a dokonce i oznamuje, že žádné nemá, jenomže i prosté kliknutí kvůli potvrzení téhle informace stejně generuje affiliate link pro Honey a to si tak přisvojí odměnu určenou původně pro někoho jiného. „Last click“ je podle všeho právní fígl, který jim to dovoluje dělat, ale z mého hlediska je to nehoráznost, protože obírá doslova všechny tvůrce, kteří si přivydělávají tím, že odkazují na spolupracující e-shopy.
Jenomže vás to jako uživatele nemusí zajímat, že? Vy dostanete svou slevu – svou nejlepší možnou slevu, jak tvrdí Honey – a to, že Honey obírá tvůrce, vás zajímat nemusí. Nebo ne? Ne. Honey dělá další věc: Oslovuje e-shopy – a pokud se s nimi rozhodnou spolupracovat, dává jim Honey možnost ovlivňovat slevy, které lidem nabízí. Spolupracující e-shopy si například můžou nastavit, že Honey nebude nabízet slevy vyšší než určité procento – ty lepší potom Honey „nenajde“, přestože existují. Paráda!
Já osobně považuji za nejlepší to, že tahle okrádačka patří PayPalu, který ji v lednu 2020 koupil za částku kolem 4 miliard USD. PayPal, tahle lumpárna, která lidem bere účty za to, že vyslovují pro PayPal nepřijatelné názory, provozuje tuhle okrádačku! PayPal, který vám klidně vezme účet i s penězi, jež na něm byly, což je podle mě nehoráznost prvního kalibru sama o sobě, provozuje takovou sviňárnu!
Tohle je neuvěřitelné – a já doufám, že se poškození tvůrci obrátí na soud, aby jim PayPal kompenzoval škody, i když právní války proti finančním institucím bývají dlouhé, drahé a nejisté. Fakt, že to provozují otevřeně a v takovém rozsahu, je pro mě zarážející. Není možné, aby nevěděli, jak to funguje – to prostě není možné. Nejsou hloupí, před akvizicí si museli ověřovat, jak obchodní model Honey funguje.
Ještě více překvapivé bylo zjištění kanálu Mega Lag, že se o tom už docela dlouhou dobu ví. Markiplier odmítl spolupráci s Honey, protože „mu instinkt říkal, že tohle není v pořádku“. Nevěděl, o co jde, ale nelíbilo se mu to. Linus Tech Tips s Honey pracoval, a protože provozuje také affiliate linky, tak poměrně rychle přišli na to, že čím víc se Honey šíří, tím jejich výnosy z podobných spoluprací klesají. Takovou pěknou stránku s doporučením LTT najdeme stále třeba ještě tady.
Linus Tech Tips promoval Honey od konce roku 2017. To, že s affiliate linky není něco v pořádku, objevili podle všeho na začátku roku 2020, kdy se zeptali Honey, zda se děje opravdu to, co pozorují. Honey odpovědělo, že to je tak a že vše funguje, jak má – načež Linus spolupráci s Honey ukončil. Zpráva o tom, že se to stalo, se objevila na fóru LTT, kde ji vypátral Mega Lag. Ten zaujatě konstatoval, že o tom, co Honey doopravdy dělá, se v LTT přece jenom rozhodli raději mlčet.
Proč? Nevím, ale čekám, že se k tomu nějak vyjádří. Předpokládám, že za tím bylo něco hezkého, například vyhrožování právníky v případě porušení mlčenlivosti. Něco podobně pěkného tam určitě bude!