Geniální i podlé. Honey láká na slevy, ale obírá influencery
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Internet Článek Geniální i podlé. Honey láká na slevy, ale obírá influencery

Geniální i podlé. Honey láká na slevy, ale obírá influencery

Michal Rybka

Michal Rybka

70

Seznam kapitol

1. Jak prohlížečový doplněk funguje 2. Proč všichni mlčí? 3. Legální, ale...

Už jsem se těšil na to, jak tradičně před koncem roku zrekapituluji dění ve světě technologií a že si zamedituji nad tím, co nás čeká, ale ne! Těsně před Vánocemi přišlo odhalení, jak funguje „služba zdarma, která hledá nejvýhodnější slevové kupóny“ – Honey. A, přátelé, to je tak neuvěřitelná prasárna, že to okamžitě explodovalo.

Reklama

To, co dělá doopravdy doplněk do prohlížeče a „služba zdarma“ Honey, která dnes patří pod PayPal, veřejně odhalil kanál Mega Lag v 23 minut dlouhém videu. A je to takový nálet, že za pět dní video nasbíralo deset milionů zhlédnutí a počet odběratelů kanálu se více než zdvojnásobil z 307 tisíc na 658 tisíc. Rozhodně se na video podívejte, protože detailně vysvětluje nejenom to, co Honey dělá, ale taky jak autor přišel na to, jak to dělá. A taky na to, že v Linus Tech Tips už před čtyřmi lety věděli, co dělá, ale diskrétně se rozhodli držet basu a vůbec o tom nemluvit. 

Video vám opravdu doporučuji, ale kvůli své úvaze si to dovolím shrnout: Honey je bezplatné rozšíření prohlížeče, které o sobě tvrdí, že vám automaticky najde nejlepší slevu na vybrané zboží, nejvýhodnější slevový kupón – a ten vám při nákupu uplatní při placení. 

Zajímavé, že? Aplikace zdarma tvrdí, že vám zdarma dodá slevu, takže vy budete mít svůj nákup levnější. To je tolik přátelskosti, vstřícnosti a charity, že by to snad překvapilo i Sama Bankmana-Frieda, nejaltruističtějšího člověka, který založil nejpřátelštější kryptoburzu FTX.

Už na začátku se údajně Markiplier pozastavil nad tím, že nechápe, jak něco takového může fungovat, na čem vlastně Honey vydělává, ale bohužel byl jediný. Většina influencerů si ráda nechala zaplatit od Honey za propagaci jejich rozšíření – a podle všeho se moc nezamýšleli nad tím, jak vlastně obchodní model Honey vypadá. Pravděpodobně to pro ně byla jedna z mnoha podobných věcí, běžných nabídek, nad kterými se ani nezamysleli. K tomu, že Honey propagoval, se přiznal i Penguinz0, který popsal, že kývl na propagaci proto, že „sám byl uživatelem Honey, že mu to přišlo jako jednoduchá a efektivní aplikace.“

Takže jak by to mohlo fungovat? Pravděpodobně by vás napadlo, že Honey má nějakou databázi slevových kupónů (to jsou takové ty alfanumerické řetězce, které vkládáte do řádku Slevový kód). Ty kupóny někde sami hledají, buď na to používají nějaký web crawler anebo mají lidi, kteří jim slevy hledají ručně. Něco takového. 

Na čem Honey ve skutečnosti vydělává

Jak na tom ale vydělávají peníze? Jak totiž poznamenal Markiplier, Honey vrážel velké peníze do marketingu – opravdu velké, miliony dolarů – jenomže to někdo ve finále musí zaplatit. Ale kdo?

Nakonec se ukázalo, že Honey funguje úplně jinak. Pokud si při nákupu na e-shopu kliknete na rozšíření Honey a potvrdíte, že chcete slevu, tak Honey vezme odkaz, kterým jste se do e-shopu dostali – a změní takzvaný affiliate link, tedy informaci, kdo vás do e-shopu poslal. 

Affiliate marketing (marketing na základě doporučení) funguje tak, že influencer vám produkt předvádí. Když kliknete na jeho odkaz na e-shop, tak se přenese affiliate link, který udává, kdo vás poslal a kdo dostane podíl z realizovaného obchodu (což jsou typicky nízké jednotky procent z celkové ceny produktu). Podle toho, kdo vám poslal na váš e-shop zákazníky jim vyplácíte dohodnutý podíl – a tím, že si sledujete tuto metriku, tak také poznáte, která spolupráce se vám vyplácí. 

Tak – a při použití Honey všechno tohle mizí. Honey si přepsáním linku nárokuje veškerou odměnu z odkazu a zároveň tím ničí informaci, kdo vlastně na e-shop zákazníka poslal. Z mého hlediska je to fakticky prostá krádež, která je ale podle všeho právně ošetřená tím, že pokud uživatel Honey aktivně použije (pokud na něj klikne a potvrdí slevu), tak jde odměna za Honey.

Tomu se říká metoda posledního prokliku (last click) a jde o to, že když si prohlížíte zboží u více influencerů, tak odměna jde za tím, na koho jste se dívali jako posledního před tím, než skutečně uzavřete obchod. To vypadá celkem logicky, tedy do chvíle, než si nainstalujete extenzi Honey, která se snaží, abyste klikli na ni, a dali jí šanci, aby stopila ten poslední proklik sama pro sebe.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama