Geniální i podlé. Honey láká na slevy, ale obírá influencery | Kapitola 3
Už jsem se těšil na to, jak tradičně před koncem roku zrekapituluji dění ve světě technologií a že si zamedituji nad tím, co nás čeká, ale ne! Těsně před Vánocemi přišlo odhalení, jak funguje „služba zdarma, která hledá nejvýhodnější slevové kupóny“ – Honey. A, přátelé, to je tak neuvěřitelná prasárna, že to okamžitě explodovalo.
Honey zatím funguje – a zatímco internetem probíhá vlna nevole, pozvolna se zprávy o téhle věci šíří i do tradičních médií. Objevují se i techničtější analýzy o tom, jak vlastně detailně funguje systém „last click“, který přiřazuje odměnu za doporučení poslednímu influencerovi před koupí, kterým se tváří být právě Honey. Z této analýzy vyjímám myšlenku, že podle autora, který se zabývá kyberbezpečností, „si nemůže vybavit případ, že by studoval legální software vytvořený společností, jako je PayPal, a zjistil, že se jeho chování nápadně podobá malwaru.“
Zatím jsem neobjevil žádnou reakci PayPalu na tato nařčení, nicméně budou muset reagovat. Něco se prakticky jistě stane, protože dlouhodobou kampaň za instalaci extenze Honey, která dosáhla údajně 17 milionů uživatelů, se stává veřejná antikampaň, zatím opatrná, ale pravděpodobně to časem přitvrdí.
Jako by to nestačilo, tým, který vymyslel a realizoval Honey a podle všeho na prodeji PayPalu pekelně zbohatl, pracuje nyní na další podobné lumpárně. Ta se jmenuje Pie Adblock a je to něco zatraceně podobného, ale v podobě adblockeru, který slibuje, že se s vámi bude dělit o podíl ze zobrazení reklamy. Zatímco dříve Honey „odklonilo“ peníze za doporučení, nyní podle všeho plánují „odklánět“ peníze za zobrazení reklam. Instalace je, samozřejmě, zdarma. Nové sliby, nová obíračka!
Osobně doufám, že to, že se na tvůrce Honey provalilo to, co dělají, vyřídí jejich nový projekt. I když – kdopak ví, možná se lidi nechají nachytat na to, že dostanou pár drobků z odkloněných reklamních peněz. Ale možná že ne, možná, že tím autoři konečně někoho naštvou a něco se stane. To, co dělají, je možná technicky vzato legální, ale z vyššího hlediska mravního je to prostě prasárna, nehledě na to, že lžou o skutečné podstatě svého podnikání úplně všem od partnerů po uživatele.
Je nějaké rychlé řešení? Podle autora LUS se o tom, co Honey dělá, obecně ví. Je tu i možnost porušit pravidlo „posledního kliku“ a ignorovat platby affiliate linků, které se tváří jako Honey. Jestli je technicky možné v případě detekce takového odkazu zjistit, kdo tam měl affiliate link původně, opravdu nevím – ale politika, že prostě nespolupracujete s Honey a neakceptuje jejich affiliate linky, je jenom lehké zlepšení stavu oproti tomu, že oberete influencery, kteří s vámi spolupracují, o jejich odměnu.
Osobně si myslím, že je pravděpodobné, že se ozvou influenceři, kteří přišli o svoje odměny. A to povede k soudnímu sporu, který ať skončí tak nebo jinak, způsobí tlak na změně přístupu k affiliate linkům a pravděpodobně i tlak na změnu legislativy. Tento typ jednání je možná podle současných pravidel legální, ale prakticky všichni se shodují, že vyfouknout někomu odkaz, nahradit ho svým a odklonit tím platbu za doporučení, je čin krajně neetický.
Vzít někomu jeho affiliate link a nahradit ho těsně před realizací obchodu svým vlastním, je velice blízké tomu, že někomu ukradnete jeho šek a necháte si ho proplatit pro sebe. Fakt, že tohle PayPal věděl, že za takovou službu zaplatil 4 miliardy dolarů a že ji beze skrupulí dál provozuje, z nich snímá poslední iluze o tom, že je to hodná služba nahrazující zlé bezskrupulózní banky – a ukazuje, že i jim jde jen a jedině o zisk. Smutné, ale asi nepřekvapivé.