Historie Amigy: Kam dál aneb jak se rodila Amiga 3000
i Zdroj: Giovanni Cardona, Wikimedia, CC BY 2.0 DEED
Historie Článek Historie Amigy: Kam dál aneb jak se rodila Amiga 3000

Historie Amigy: Kam dál aneb jak se rodila Amiga 3000 | Kapitola 4

Pavel Tronner

Pavel Tronner

24

Seznam kapitol

1. Kudy dál? 2. Málo lidí na spoustu plánů 3. Není se čím chlubit 4. Nová rozlišení, nové problémy
5. Na šéfovi se nešetří 6. A3000 má prioritu! 7. Skvělá, ale drahá a s kompromisy

Dvě nedávná vyprávění o historii Amigy a Commodore byla poněkud tristní. V podstatě byla takovým soupisem neúspěchů. Bohužel, Commodore už se v té době, kterou popisujeme, vydal na nezadržitelnou cestu dolů. Naštěstí nebylo vše jen špatné, v tom stále houstnoucím šeru probleskovaly paprsky naděje. Dnes si povíme o nich a o tom, jak firma vyřešila otázku, kudy se ubírat dál.

Reklama

Pozitivní ovšem bylo, že ve stejné době si inženýři uvědomili nutnost upravit AmigaOS, aby byl schopen pracovat v nových rozlišeních připraveného ECS čipsetu a ostatně uměl i využít chip Amber. Začala proto (jako obvykle pomalá) práce na nových ovladačích pro grafická zařízení, díky kterým bylo v budoucím AmigaOS 2.0 (původně označovaném jako verze 1.4) možné používat různé grafické karty i různé monitory. Vývoj byl bohužel velmi dlouhý, trval až do roku 1990, ovšem byl naprostou nutností a možnosti Amigy se tímto systémem zásadně vylepšily.

Čipset ECS sice stále nebyl k dispozici, ale inženýři si uvědomili, že je třeba hledět dál, takže opět v této době začaly první plány na budoucí naprosto převratný čipset, zvaný AAA, který by dalece překonával nejen ECS, ale i schopnosti karty VGA. V červnu 1988 začali James Redfield a Bob Schmid pod dohledem Hedley Davise s detailními specifikacemi. Ty byly hotové v únoru 1989 a dost braly dech. Inženýři předpokládali, že jej stihnou dokončit v roce 1990 a tak jej udělali velmi ambiciózní, aby byl konkurencí pro VGA až někdy do roku 1994. Jak měl tedy ten zlatý hřeb amigistických schopností vypadat? Měl se skládat z těchto komponent:

  • Marry – měla nahradit Paulu – 8 kanálů s 16bitovým audiem, podpora HD disket.
  • Andrea – místo Agnuse – 8× rychlejší pro práci s větším množstvím dat
  • Monica+Linda – místo Denise – měly umět rozlišení 640×480, 800×600, 1024x768 – vše v 256 barvách+HAM10 – tedy výrazně vylepšený režim HAM
  • Paleta 16 milionů barev
  • Použití až 16MB VRAM či DRAM pro levnější systémy

Čipset měl být zpětně kompatibilní s ECS a k nastíněným funkcím postupně přidával leccos dalšího, včetně vyšších rozlišeních, podpory chunky grafiky, jakou mělo PC, lepších spritů a dalo by se ještě dlouho pokračovat. Přitom plánovaný termín dokončení – začátek 1990 – ten byl zcela nerealistický.

Samozřejmě, pokud se člověk podívá na specifikace čipsetu AAA, tak se neubrání obdivu, protože šlo rozhodně o velmi progresivní návrh. Pokud by tato technologie byla k dispozici v roce 1990, jak bylo plánováno, tak by Amiga byla graficky opět na výši. Jenže, komplexnost a náročnost na vývoj, to byla druhá stránka. Je totiž nutné dopředu prozradit, že AAA nebyl hotový v roce 1990. Ani v roce 1991. Ani v roce 1992. A když v roce 1993 Commodore zbankrotoval, tak hádejte – byli inženýři se svým vysněným dílem u konce? A zatímco v roce 1990 by Amiga s touto technologií deklasovala konkurenci, v roce 1993 už jen dýchavičně doháněla své zpoždění.

To zpoždění si samozřejmě inženýři uvědomovali, protože v září 1989, tedy o rok později, se vývoj zpožďoval „každý týden o jeden týden“. To neznělo zrovna optimisticky, ale byla to pravda. Vůbec nebylo jasné, kdy bude AAA k dispozici, jediné, co každý věděl, že to nebude v roce 1990. Bylo evidentní, že se musí něco dělat, proto přišel návrh na vytvoření ještě jednoho přechodného čipsetu, který může být udělán rychle a pouze dorovná náskok VGA. Projektu se začalo říkat Pandora a měl znamenat jen lehké vylepšení Agnusu z čipsetu ECS a k tomu místo Denise obvod Lisa, který by zajistil mód 640×480×256, 800×600 a HAM8. Později bych čipset nazván AA, a jak se asi mnozí dovtípili, nakonec byl dokončen jako AGA. 

Nebylo to ale někdy koncem roku 1990, jak inženýři doufali, ale až v roce 1992, což opět znamenalo značné zdržení možných nových strojů. Nicméně, tohle byl poslední krok kupředu, který se skutečně realizoval. Už neznamenal technologický přelom, neboť v této době uměly karty SVGA mnohem více, ale znamenal možnost realizování graficky srovnatelných her na Amize. A co se koncepčnosti vývoje těchto čipsetů týče – plánovaný AAA čipset měl být sice zpětně kompatibilní s ECS, ale nikoliv s AGA. Jaké problémy by to asi způsobilo, pokud by se jej podařilo realizovat, to si asi každý umí domyslet sám.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama