Historie Amigy: Kam dál aneb jak se rodila Amiga 3000
i Zdroj: Giovanni Cardona, Wikimedia, CC BY 2.0 DEED
Historie Článek Historie Amigy: Kam dál aneb jak se rodila Amiga 3000

Historie Amigy: Kam dál aneb jak se rodila Amiga 3000 | Kapitola 6

Pavel Tronner

Pavel Tronner

24

Seznam kapitol

1. Kudy dál? 2. Málo lidí na spoustu plánů 3. Není se čím chlubit 4. Nová rozlišení, nové problémy
5. Na šéfovi se nešetří 6. A3000 má prioritu! 7. Skvělá, ale drahá a s kompromisy

Dvě nedávná vyprávění o historii Amigy a Commodore byla poněkud tristní. V podstatě byla takovým soupisem neúspěchů. Bohužel, Commodore už se v té době, kterou popisujeme, vydal na nezadržitelnou cestu dolů. Naštěstí nebylo vše jen špatné, v tom stále houstnoucím šeru probleskovaly paprsky naděje. Dnes si povíme o nich a o tom, jak firma vyřešila otázku, kudy se ubírat dál.

Reklama

Na zimním veletrhu CES roku 1990 měl management Commodore jen špatné zprávy. Žádný z chystaných počítačů stále nebyl hotový. Ani A3000, ani C65, ba ani chystané CDTV, o jehož vývoji si povíme příště. Prostě nic. Vypadalo to skutečně tristně, protože od vydání A2000 uběhly už 3 roky, což tehdy znamenalo mnohem více než dnes. Parametry A2000 byly jednoznačně zastaralé, ale naštěstí šikovný design umožnil její neustálé rozšiřování o další karty, takže bylo možné, aby šla s dobou.

Jenže ne všechny informace byly úplně negativní. Pro Amigu se totiž konečně objevilo něco, co nikde jinde neexistovalo a kde jí žádná jiná platforma nedokázala za srovnatelnou cenu konkurovat. Firma Newtek uvedla kartu Video Toaster, která umožnila levnou editaci domácího i poloprofesionálního videa. Program Lightwave, který byl součástí programového vybavení, dokázal vytvářet velmi solidní 3D animace. Video Toaster se stal jednoznačnou volbou studií mnoha lokálních televizních stanic, případně firem vytvářející reklamní skeče či záznamy soukromých akcí.

Televizní výstup Amigy, které na jednu stranu znamenal komplikaci v profesionálním nasazení, se pro toto použití ukázal být obrovskou výhodou, režim HAM pak přímo vizionářským počinem, umožňující editaci v množství barev pro tento účel zcela dostačujících. Prolínačky, titulky a podobné efekty zvládal Toaster levou zadní. Ano, nám to dnes přijde triviální, ale tehdy bylo něco takového možné jen na nesmírně drahých profesionálních střižnách, které si mohla dovolit jen velká studia. Toaster umožnil vytváření profesionálně vypadajících efektů i amatérům. A nejen jim, využívala ho i velká televizní stanice NBC a Lightwave byl použit pro vytváření animací v seriálu Babylon 5.

Díky Video Toasteru zažila zastarávající A2000 nový nákupní boom. Ten byl o to větší, když se ukázalo, že tato přelomová karta na nové A3000 s AmigaOS 2.0 nefunguje. Commdore musel do Newteku vyslat vlastního vývojáře, aby problémy odstranil. Tento drobný detail ukazuje, jak si Commodore cenil potenciálu této karty.

Fakt, že zimní CES znamenal v podstatě ostudu, si management firmy konečně vzal k srdci a rozhodnutí bylo jednoznačné. Vývoj A3000 dostal naprostou prioritu před všemi ostatními projekty, takže i tým pracující na C65 musel přispět k dílu. Výsledek se dostavil až nečekaně rychle, už v dubnu 1990 začala produkce prvních 250 kusů, které ovšem trpěly tím, že nebyl hotový AmigaOS 2.0, na nějž se muselo čekat do června. Během opulentního představení nového počítače byl tento nejen nesmírně vychvalován, ale byl v něm ukázán i velmi ranný prototyp karty A3640 s nejnovějším MC68040. Motorola natolik stála o předvedení své absolutní novinky, že poslala do Commodore několik předprodukčních vzorků, aby mohly být vyzkoušeny.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama