Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround

Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround | Kapitola 16

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

2. 3. 2012 03:00 43

Seznam kapitol

1. Hraní na třech monitorech na vzestupu 2. Jak zprovoznit Surround krok za krokem 3. Testovací sestava, hry a metodika 4. Anno 2070 5. Assassin 6. Batman: Arkham City 7. Battlefield 3 8. Crysis
9. Crysis 2 10. DiRT 3 11. Just Cause 2 12. Mafia 2 13. Metro 2033 14. Splinter Cell: Conviction 15. Test Drive Unlimited 2 16. Závěr

LCD monitor s full HD rozlišením dnes není problém koupit za pět tisíc. Nemáte-li hluboko do kapsy, za cenu jedné highendové grafické karty lze takové panely koupit hned tři a otevřít si cestu k famóznímu hraní. Jaké jsou hardwarové nároky a jak si s netradičními poměry stran poradí nové hry? Ve dvou článcích představíme řešení obou výrobců.

Reklama
Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Hraní na třech monitorech se začalo rozšiřovat přibližně před dvěma roky. Za tu dobu prošlo nadějným vývojem, zejména co se týče podpory extrémních rozlišení a poměrů stran ve hrách. Pokud se podíváte na původní dva roky starou recenzi Eyefinity, u většiny her si všimnete nějakých problémů v zobrazení, naprosto bez problémů jich fungovalo jen několik a některé hry se v „podivných“ rozlišeních úplně odmítaly spustit úplně. Na tento problém jsem tentokrát při testování celkem dvanácti moderních her vůbec nenarazil.

Celkově je dnes, kdy hraní na třech monitorech podporují oba výrobci grafických karet, situace daleko lepší. Drtivá většina nových AAA titulů nativně podporuje hraní na třech monitorech a upravuje zorné pole tak, aby byla zachována správná perspektiva. To vše bez jakéhokoliv ručního nastavení, vše se děje automaticky při změně rozlišení. Rozhodně však není ideální úplně vše. Asi největší problém jsem zaznamenal u hry Metro 2033, kterou se mi v rozlišení 3240 × 1920 px nepodařilo rozběhat bez artefaktů (černé pruhy v obraze). U některých dalších her pak není úplně ideální perspektiva (Crysis 2, Battlefield 3), případně jsou další chyby v obraze (Test Drive Unlimited, Splinter Cell). Cca dvě třetiny testovaných titulů však běžely perfektně v režimech landscape i portrait.

Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Co se týče potřebného hardwaru, hraní na třech monitorech je dnes lákavé mimo jiné i proto, že tři slušné LCD panely s úhlopříčkou 23" a Full HD rozlišením dnes pořídíte v součtu okolo patnácti tisíc, což pro movitější hráče není až tak závratná suma. Může přitom jít o panely s lepší technologií než je základní TN. V případě nVidie a její technologie Surround jsou dále potřeba dvě grafické karty GeForce zapojené do SLI (případně duální kartu). To někteří kritici berou jako velkou nevýhodu, osobně v tom však nevidím až tak velký problém. Pokud se totiž podíváte na naměřené výsledky z her, v drtivé většině z nich se při nejvyšším nastavení detailů framerate pohybuje okolo 30-50 snímků za sekundu, tedy tak akorát na hranici plynulého hraní. Testoval jsem přitom s dvojicí GeForce GTX 580, nejvýkonnějších jednočipových karet v současné produkci nVidie. Jistě by se dalo něco ušetřit koupí dvou GeForce GTX 570, případně jedné duální GeForce GTX 590 (obě varianty jsou slabší jen mírně, cenový rozdíl je přitom poměrně výrazný), slabší karty než tyto bych však už nedoporučoval a výkon jedné GeForce GTX 580 by na smysluplné hraní většího spektra her v Surround téměř jistě nestačil.

Koupí potřebně výkonných grafických karet se však ze Surround stává velmi drahá záležitost, monitory jsou jen jednou stranou mince. Za dvě GeForce GTX 580 a tři monitory už totiž dáte okolo 35 tisíc korun a to se nebavíme o zbytku sestavy. I tak se však nebojím movitým zájemcům hraní na třech monitorech doporučit, zážitek z něj je totiž jednoduše vynikající a podpora nových her je na velmi slušné úrovni. Ještě před koupí Surround však vyčkejte na druhou část velkého testu, ve kterém ekvivalentním způsobem prověříme konkurenční Eyefinity a srovnáme výsledky dvou GeForce GTX 580 proti jednomu a dvěma Radeonům HD 7970 při hraní na třech monitorech.

Poděkování

Za zapůjčení tří monitorů HP Compaq LA2306x  pro test Eyefinity / Surround děkujeme společnosti HP.

Děkujeme partnerům Asus, Intel, Gigabyte a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama