Jak chytrý Apple vyhověl i nevyhověl právu na opravu | Kapitola 2
Seznam kapitol
Mistrovství velkých firem je v tom, že neváhají vydat mnoho peněz na to, aby přišly na způsob, jak se legislativní vlk nažere a jejich příjmová koza zůstane celá. A mezi nimi je Apple naprostou legendou.
Chrlení elektroniky je sice výnosné, ale taky je to ukrutně neekologické, takže se stále více hlasů ozývá na téma, že chce mít možnost zařízení opravit. Apple opravuje převážně výměnou, takže oprava není o tolik levnější než koupě nového přístroje, zvláště když jste v nějakém výhodném plánu na kontinuální výměnu za nový. Cílem není opravovat, ale vyměňovat.
A proti tomu se stavěla dlouhodobě řada lidí, od ekologů po opraváře, kterým Apple za posledních dvacet let hodil pod nohy prakticky každý klacek, který vymyslel, od chybějících manuálů přes nedostupné komponenty po opravdu zatraceně složitou demontáž dohromady slepených věcí.
zdroj: Depositphotos
Pokud vás to zajímá, sledujte videa Louise Rossmana, který jako nezávislý opravář opravuje výrobky Apple a nadává u toho na jejich absurdní konstrukci.
Protože onen tlak byl opravu velký, rozhodl se Apple ustoupit a přistoupit k tomu, že si uživatelé budou moci výrobky Apple opravovat sami v rámci Self Service Repair. Tomu někteří překvapeně, jiní udiveně zatleskali – a další se začali ptát: Jak hluboko je v tom nakousnutém jablku schovaný ten červíček? Rossman zmínil, že už před dvěma a půl lety Apple oznámil Independent Repair Provider Program, který měl nabízet manuály i díly i nezávislým opravářům.
Později se ale ukázalo, že celá tato iniciativa byla za prvé PR kousek, který měl ukázat politikům, že je Apple hodný a za druhé, měl nezávislé opraváře smluvně svázat a omezit jejich přístup k dílům, které Apple nenabízel sám. A Apple toho v rámci programu fakt nenabízel moc, pouze baterie, obrazovky a náhradní jednotky, které zaslal až po odeslání individuálních informací, jako je IMEI a podobně.
Rossman to vysvětluje jasně: „Dnes všichni čekají, že jim baterku anebo obrazovku vyměním na počkání. To ale s IRP není možné. Takže co se stane? Naštvaný zákazník odejde – a dá mi jedničkové hodnocení a už se nikdy nevrátí. To se stane.“
Independent Repair Provider Program byl trik, byl to kousek, který měl světu ukázat, že Apple je kamarád – ďábel je ale jako vždy ukrytý v detailech. Program v podstatě znemožňoval přístup ke komponentám, které Apple nenabízel oficiálně, jejich přítomnost mohla kontrola označit jako „kontraband“ a mohla vést k právním důsledkům. Takže pokud jste si prokopli displej, nebylo už možné sehnat jen obrazovku za 75 dolarů, ale účastník programu musel u Apple objednat celý horní kryt za 800 dolarů. Paráda, prostě paráda!