Jak chytrý Apple vyhověl i nevyhověl právu na opravu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Jak chytrý Apple vyhověl i nevyhověl právu na opravu

Jak chytrý Apple vyhověl i nevyhověl právu na opravu | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

5. 12. 2021 09:30 18

Seznam kapitol

1. Chytrá horákyně 2. Program, ve kterém nechcete být 3. Slepé střevo svépomocí snadno a rychle 4. iPhone pro drsný chlapy 5. Normální je opravovat

Mistrovství velkých firem je v tom, že neváhají vydat mnoho peněz na to, aby přišly na způsob, jak se legislativní vlk nažere a jejich příjmová koza zůstane celá. A mezi nimi je Apple naprostou legendou.

Reklama

Nový program, který vymyslel Apple, je chytrácký kousek, za který by se Abunauas vskutku stydět nemusel. Zpřístupnit manuály a vybrané náhradní díly zákazníkům je PR kousek, který opět dovoluje Applu tvářit se jako kamarád, aniž by to reálně ohrozilo jejich ziskovost: Jen málokterý zákazník je totiž připraven a schopen opravit si vlastní zařízení.

Kouzlo je v tom, že i když Apple nabídne náhradní díly, stále tu máme jejich hrůzné konstrukce, které jsou primárně lepené a navíc využívají atypické šrouby. Normální civilista doma prostě nemá nástroje potřebné pro rozebrání iPhone: Ani atypické šroubováky, ani horkovzdušnou pistoli, ani přísavky, ani plastová páčidla, která potřebujete pro oddělení obrazovky od zbytku těla.

Většina lidí má problém se stárnoucí baterií. Výměna baterie je ale něco, co se kdysi řešilo vysunutím krytu – a výměnou baterie. Dnes je to tak komplikovaný proces, že i člověk, který se nebojí sestavit si PC anebo si něco spájet, má opravdový problém: Jen ten, kdo to dělá rutinně, ví přesně kolik tepla je třeba, jaký tah a jaký tlak konstrukce snese – a to zjistí metodou pokus omyl, jistě několik kusů zničí.

Applovský Self Service Repair je vtip, je to krutý vtip: Jsou dobré důvody pro to, proč jdete se zdravotním problémem do nemocnice a neřešíte si sami operaci slepého střeva s online tutorialem a mailem zaslanými skalpely svépomocí. Ne, že by to nešlo – jde to. Sedmadvacetiletý ruský arktický lékař Leonid Rogozov si v roce 1961 vážně sám odoperoval zánět appendixu na stanici Novolazarevskaja. 

Jenomže: Za prvé – byl to doktor. Za druhé – byl to Rus a pro ty fungují jiná měřítka (tuším už Neruda psal o Rusovi, který sám sebe upekl na třech svíčkách). Za třetí – je to efekt přeživšího, kdyby to Rogozov nedal, tak bychom dnes o něm nevěděli. Je velmi vysoká šance, že za podobně nepříznivých okolností se o něco podobného pokusila řada lidí – a selhali, takže o nich dnes nevíme.

Zcela realisticky: Je lepší, aby Apple posílal komponenty vám osobně, na vaše vlastní vyžádání – anebo aby jimi zásoboval nezávislé opraváře? Je praktičtější odnést přístroj na opravu, kde ji udělají na počkání – anebo abyste si posílali balíčky? A to nemluvím o procesu zasílání – třeba přes Českou poštu. To jste ochotni riskovat? (Byl jsem varován, ať nekritizuji Českou poštu a nepopisuji svoje zkušenosti s ní z tohoto roku, protože to jediné, co tam prý stále funguje dobře, je jejich právní oddělení.)

Zkrátka: Proč dělat věci jednoduše? Proč NAVRHNOUT produkt tak, aby se dal servisovat, když se dá navrhnout tak, aby od servisování odrazoval? Proč podporovat NEZÁVISLÉ opraváře, když máte certifikovaný systém, který je schopen opravy realizovat za o řád vyšší cenu? Proč se NEVYSMÁT právu na opravu tím, že dáte nevzdělaným jedincům do ruky skalpel a přidáte jim brožuru, jak si svépomocí vyoperovat apendix?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama