Jak nám technooptimismus umí torpédovat technologie
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak nám technooptimismus umí torpédovat technologie

Jak nám technooptimismus umí torpédovat technologie | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

16. 1. 2022 11:30 4

Seznam kapitol

1. Velké oči 2. Chcete být miliardářem? 3. Jedeme z kopce! 4. A pak se uvidí!

V oblasti technologií je spousta optimistických vizionářů, kteří prostě hledí do zářivé budoucnosti. A zrovna s optimisty se můžeme ocitnout ve větších trablech než s pesimisty, jak nám ukazuje právě končící kauza Theranos.

Reklama

Ještě masivnějším technologickým podvodem je Nikola Motor, firma, která slibovala tahače poháněné vodíkovým motorem. Nejde o vodíkovou fúzi, pouze o klasické využití vodíku jako alternativního paliva – a přesto šlo o podvod, který dosáhl výše 34 miliard USD. Podobně jako u firmy Theranos nabízel Trevor Milton vlastně sen: Sen o ekologickém palivu.

Halucinace o snadné migraci na ekologická paliva hýbají dnes i Evropou: Ti, kteří si přejí opuštění fosilních paliv, se domnívají, že vodík jim jednoduše vyřeší dva různé problémy. Tak za prvé, spalováním vodíku vzniká voda, nemáme žádné emise CO2. Tím, že se zbavíme fosilních paliv, zbavíme se závislosti na rizikových oblastech – přitom je vodík jako úložiště energie efektivnější než klasické baterie.

Vodík by se měl vyrábět elektrolýzou vody z obnovitelných zdrojů v době, kdy jich je nadbytek. Obnovitelné zdroje jsou mnohem větší problém, než nám říkají ti, kteří jejich dotacemi míní bohatnout – nejsou předvídatelné, destabilizují elektrickou síť a nejsou k dispozici tehdy, když je potřebujete – tedy když je tma, zima a nefouká. 

V době, kdy svítí a fouká, vyrábět vodík a později ho spalovat, je teoreticky snadné. Ďábel je jako vždy v detailech. Trevor Milton, podobně jako Holmesová, nebyl vzdělaný v branži, nevyznal se v technických detailech – a zatímco dělal velké marketingové haló a kupříkladu žaloval i Teslu, sliboval víc a víc. Zatímco původně sliboval tahač provozovaný na CNG, najednou začal mluvit o pohonu na vodík – jen tak, jako by to byl bagatelní technický problém. První tahač, který Milton předváděl, nebyl prakticky vůbec funkční, byla to „sotva dekorace“ – což mu nevadilo, aby na kameru netvrdil, že je to hotový a funkční stroj. A demo, ve kterém byl tahač Nikola One v pohybu, vzniklo tak, že ten vůz prostě nechali jet dolů z kopce.

Zatímco u Holmesové není jasné, jestli si uvědomovala, že její sliby nejsou realistické, Milton měl za sebou už sérii podvodů. A když se ho ptali, jak z vodíku, který se dnes vyrábí primárně ze zemního plynu, chce udělat levné palivo, prostě si vymyslel další historku o tom, jak mají levný proces, který dovoluje cenu vodíku radikálně snížit. 

Pak sliboval technologie nových, vysoce výkonných baterií – přestože neměl žádné lidi, kteří by s uměli pracovat s podobnými technologiemi. Vadí to? Nevadí! Nikola provedla akvizici bateriové firmy ZapGo za 56 milionů dolarů – jenomže jejich technologie byla taky vaporware. To, že neměl nic, mu ale nevadilo, aby se svou firmou nešel na veřejné trhy.

Osudnou se Miltonovi stala až zpráva Hindenburg Research, což je investigativní firma, která se zaměřuje na hledání nadceněných firem (specializuje se na short selling). 

Jejich investigativní zpráva se věnuje nejen firmě Nikola Motor, ale také jejímu zakladateli – a přisámbohu, je to nakládačka, jako jako když to na vás pustí B-52. Jde o typ zprávy, který musí být naprosto perfektně vyargumentovaný, proto je velice dlouhá, detailní a plná důkazů podvodů: Kdyby byl report založený na nesprávných informacích, můžou vás právníci protistrany zničit. Detaily jsou neuvěřitelné, autoři kupříkladu analyzují satelitní fotky areálu firmy, zda na nich najdou solární panely používané pro údajnou výrobu vodíku! 

Pokud máte čas, vřele vám doporučuji se na ten dokument podívat. Na jejich stránkách je veřejně dostupný celý report.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama