Jak nám technooptimismus umí torpédovat technologie
Hry Článek Jak nám technooptimismus umí torpédovat technologie

Jak nám technooptimismus umí torpédovat technologie

Michal Rybka

Michal Rybka

16. 1. 2022 11:30 4

Seznam kapitol

1. Velké oči 2. Chcete být miliardářem? 3. Jedeme z kopce! 4. A pak se uvidí!

V oblasti technologií je spousta optimistických vizionářů, kteří prostě hledí do zářivé budoucnosti. A zrovna s optimisty se můžeme ocitnout ve větších trablech než s pesimisty, jak nám ukazuje právě končící kauza Theranos.

Reklama
Reklama

Jedna z věcí, která mě zaujala při sledování herních post mortem, byl neustále se opakující vzorec: Někdo vám slibuje naprosto fantastickou hru anebo produkt – a chce za ni poměrně málo peněz, tedy tak málo, až si toho všimnete. Každý investor by měl mít představu o schopnostech toho, do koho investuje, kolik asi obvyklé věci stojí na vývoj, jak to bude trvat dlouho, jak dlouho se to bude dostávat do výroby a jestli to koresponduje s tím, co po vás ten usměvavý člověk chce.

To, že po vás chce málo, totiž nemusí být nutně lepší, než když chce po vás hodně. To znamená, že nemusí mít reálnou představu, do čeho se to pouští. Anebo ji má, ale doufá, že sežene další financování později. Anebo byla původní představa o rozsahu projektu výrazně menší než to, v co to vykynulo. Ve skutečnosti existuje pozorování, že čím více se podaří překročit původní cíl komunitního financování, tím vyšší je šance, že hra nikdy nebude dokončena, protože autoři prostě přidávají a přidávají další věci, až to nakonec nedodělají.

Jedním z projektů, které sice mají pořád webové stránky, ale podle všeho jsou už v klinické smrti, je MMORPG Chronicles of Elyria

Více než deset tisíc backerů přislíbilo 1,3 milionu dolarů na MMORPG, které slibovalo všechno a ještě mnohem víc – a pak se objevovaly další a další akce, kdy se prodávaly předběžné přístupy, celé země pro budoucí šlechtu a tak dále – celkem mělo jít až o 8 milionů dolarů. Mělo, dnes je to ve stavu klinické smrti a backeři jsou velmi, velmi nespokojení. Celému projektu se věnuje několik rozsáhlých videí, které mapují historii projektu.

Věc se má tak, že osobně nevěřím, že se díváme na podvod od začátku do konce. Podle mého názoru jde spíš o kombinaci nadšení, nedostatku zkušeností a přehnaného optimismu. Navrhnout RPG není jednoduché, MMORPG je podstatně těžší – a když uvážím sliby autorů, naložili si toho opravdu velký ranec. Pro amatéry vedené projekty je typické, že vymyslí něco obrovského, pak se to snaží prodat investorům – a nakonec zjistí, že už nemají žádné peníze a taky žádný čas, aby cokoliv dokončili.

To není divné, to fakt není divné. U hodně exaktně plánovaných softwarových projektů se běžně netrefíte o 20–25 % nákladů, u těch nadšeneckých a zvláště u her to je běžně i 200–300 %. Žádný problém! Věc se má tak, že byste potřebovali mít už etablovaný tým, jasný design a perfektní plánovače, aby vám dokázali spočítat, kdy tu věc doděláte a kolik do bude stát. Protože většinou tým není kompletní, design dokumenty nejsou uzavřené a polovina věcí se ještě změní, je to opravdu jenom hádání.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Pctuning